Avondmaal thuis vieren

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Is het toegestaan om zelf thuis het avondmaal te vieren of hoort dit alleen in de kerk? In de kerk word slechts vier keer per jaar het avondmaal gevierd, maar graag zou ik thuis eigenlijk elke zondag het avondmaal willen vieren om dit te gedenken. Mede omdat Jezus zegt tegen zijn discipelen “doe dit tot mijn gedachtenis” en de discipelen na zijn hemelvaart ook zondags het avondmaal vierden.

Alleen vraag ik me dus af kan je dat gewoon zelf thuis vieren of moet dat perse in de kerk zijn? Want in de kerk zijn er natuurlijk bepaalde sacramenten die langsgelopen worden. Maar aan de andere kant hebben vervolgde christenen in andere landen ook niet altijd de mogelijkheid naar de kerk te gaan en daar het avondmaal te vieren, dus die zullen het dan ook wel thuis moeten doen lijkt mij.

Antwoord

Sacramenten die langsgelopen worden? Er zijn er maar twee: doop en avondmaal. Bedoel je misschien het voorlezen van het avondmaalsformulier, waarin (onder andere) de voorwaarden staan voor het gelovig vieren van het avondmaal?

Zie voor een antwoord op je vraag deze artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/25079/thuis-vieren-van-het-heilig-avondmaal

www.refoweb.nl/vragenrubriek/27758/informeel-avondmaal-thuis