Gevecht tegen jezelf

dr. J. Hoek / 10 reacties

Vraag

Ik ben een 35-jarige man met een homofiele geaardheid. Die ontdekking deed ik al op jonge leeftijd. Altijd heb ik gevoeld dat ik 'alleen' zou blijven. Nu ik wat ouder ben, heb ik veel verdriet om het feit dat ik voor niemand de belangrijkste kan en mag zijn en dat niemand dat voor mij mag zijn. Terwijl ik best vaak eens behoefte heb aan een arm om me heen. Hierdoor heb ik het gevoel alleen te zijn, terwijl ik veel mensen om me heen heb en ook in het jeugdwerk van de kerk zit. Juist als ik bij mensen ben geweest en ik weer thuis kom, val ik erg op mezelf terug. Daarbij heb ik veel verdriet; ik heb nooit veel gehuild, maar de laatste maanden ben ik vaak heel emotioneel, tijdens m'n gebed, het bijbellezen, maar ook als ik me erg alleen voel. En dan te weten dat het zo zal blijven. Ik vind het heel moeilijk en vind zodoende het leven ook best zwaar. Daarbij heb ik vaak last van sekusele beelden in m'n hoofd. Het zijn gedachten die plotseling opkomen, of die ik onbewust voed. Typisch is dat het vaak onder een kerkdienst gebeurt, ik kan dan helemaal van slag zijn. Het blijft toch een onvervuld verlangen. Toch wil en kan ik het niet, omdat de Heere het niet wil, maar ik ben ook mens met bepaalde gevoelens. Ik vind het lastig om er mee om te gaan, het is constant een gevecht tegen jezelf.

Antwoord

Eigenlijk stelt deze broeder geen vraag, maar uit hij zijn nood. Ik vind het heel dapper en ook zeer bewonderenswaardig dat hij zijn gevoelens zo onder woorden weet te brengen. Wat is het diep ingrijpend in een mensenleven wanneer je weet geen diepgaande en exclusieve relatie te kunnen aangaan zoals man en vrouw dat kunnen in het huwelijk. Het is wel waar dat allerlei contacten binnen de gemeente en ook bepaalde vriendschappen helpen om het alleen zijn beter te kunnen dragen, maar de diepe behoefte om echt het leven met iemand te delen, wordt daardoor niet bevredigd. Inderdaad, het blijft een onvervuld verlangen en daarmee een symptoom van de gebrokenheid van het leven op deze aarde. Een oplossing bieden kan geen mens. Het belangrijkste is dat hij bij de Heere genade, rust en ontferming kan vinden door telkens opnieuw in geloof de toevlucht tot Hem te nemen. Daarmee is echter, hoe rijk de verbondenheid met de Heere ook is, het menselijke gemis aan een levenspartner niet weggenomen. Wat verder kan en moet, is dat er in de gemeente liefdevolle erkenning is van deze problematiek en dat iemand die hiermee worstelt in een veilig klimaat daar openlijk voor uit kan komen, zodat er concreet met en voor hem of haar gebeden kan worden. Eigenlijk is het diep beschamend dat dit klimaat, deze openheid en warmte nog in vele gemeenten ontbreken.

Ik bid onze vraagsteller van harte toe de nabijheid van de Heere te mogen ondervinden in zijn nood en ook de warmte van een oprecht meelevende gemeente als een groot gezin om hem heen. Dat betekent nu juist niet dat de gemeente hem zielig zou moeten vinden. Neen, het gaat erom hem voluit te aanvaarden als lid van het ene lichaam van Christus  en openhartig met hem over zijn situatie te kunnen spreken, zoals dat ook gebeurt met (heteroseksuele) ongehuwden, weduwen, weduwnaren, enzovoorts.

Ds. J. Hoek

Lees meer artikelen over:

geaardheid
10 reacties
Florianne
Beste vraagsteller,
Wat is dat moeilijk voor je! Wat zul je je alleen voelen. Vertrouw maar op God. Hij kan zoveel en is zo machtig. Dat geloof je toch wel? Kijk nu naar al die mensen die op aarde naar Hem toe gingen. Ze werden genezen! Zo kan God ook bij jou je eenzaamheid volkomen weg nemen. Dat heb ik in mijn eigen leven, in andere omstandigheden, gezien. God heeft me zoveel vreugde en blijdschap in mijn leven gegeven wat geen man mij geven kan. Het is niet zo dat als God je eenzaamheid wegneemt dat bij gebrek aan beter is. Nee, het kan juist te verkiezen zijn boven een relatie. Toch geloof ik dat je ook genezen kan worden van je homofiele geaardheid! We lezen in de Bijbel dat als je om iets bid in vertrouwen op God, dus je gelooft in Hem, én het is naar Gods wil, dan zál Hij het verhoren. (lees maar eens in Jak 5 over de kracht van het gebed). In mijn eigen leven kwam ik erachter dat ik niet moet blijven vragen om een relatie met een man, maar of God doet wat goed voor me is en dat ik het helemaal met God eens mag zijn en vertrouwen in wat Hij doet. Dat geeft (be)rust(ing) en vertrouwen. Ik wens dit ook jou toe.
Ik bid voor je. Veel sterkte hoor!
PrinceCaspian
Op bepaalde aspecten komt je verhaal heel bekend voor... De strijd tussen lichaam en geest houd hier helaas nooit op. Ik weet dat ik mag en kan geloven, maar dat neemt niet de last weg van die (dwang) gedachten. Ik vertel het iedere dag weer aan God, en vraag of Hij mij wil helpen in de strijd ertegen... En als ik eerlijk ben, wil ik aan de ene kant er helemaal niet tegen vechten. Aan de andere kant wil ik het absoluut niet, en wil ik er geen slaaf van zijn. Als het dan weer voorkomt (niet alleen in de kerk) schaam ik me, en durf ik niet meer te bidden. Wat ik heel erg bij mezelf merk, is dat je wel voor 100% er tegen wil vechten. Anders komen die gedachten telkens weer terug, bewust en onbewust...

Succes in de strijd broer...

Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
Die ook Zijn Eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt.
Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?
(Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen der slachting.)
Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Catherine
In je "vraag" klinkt zoveel eenzaamheid ! Ik ken de eenzaamheid ook. Heb best wel mensen om me heen, maar in een volle zaal kun je je ook heel eenzaam voelen ! Ik ben veel en graag alleen maar voel die aanzaamheid dan juist niet. Ben heel vaak teleurgesteld in en door mensen. Misschien is mijn verwachtingspatroon te hoog ? Ik zeg je dit, omdat je het wellicht ook teveel van mensen verwacht. Je kunt meelopers op je pad hebben, ze kunnen een heel eind met je meelopen, maar plots slaan ze af. En dat kunnen mensen zijn die heel erg bij je horen, bijv door de bloedband verbonden. Ik heb het ook moeten ervaren dat je op prinsen geen vertrouwen kunt vesten. Jij voert een moeilijke strijd, die schijnbaar niet te winnen valt. Maar dat is niet zo hoor ! De HEERE zal het laatste woord hebben. En die dwanggedachten ? Ach, die hebben zovele mensen. Ik heb eens een predikant horen zeggen dat het afleidingen door de duivel zijn. Maar je kunt dan psalmen zingen, hoeft niet hardop, doe het maar in jezelf als de gelegenheid er niet voor is. Maar je kunt heel veel troostvolle psalmen vinden, al zeg je ze maar voor jezelf op ! Wellicht gaan die gedachten dan weg. Veel sterkte hoor ! En geef nooit de strijd op, je hoeft het nl niet alleen te doen.
meboy
Een mooi antwoord, ben het van harte eens met Dr. Hoek.

Maar lees het nu eens goed: de man hééft goede contacten met zijn kerk. Wat hij mist is een connectie met een partner. de kerk zit niet bij je thuis als je de deur opendraait, die glimlacht niet naar je als je een bord soep eet. Die ploft niet naast je op de bank, die overlegt niet welke boodschappen je zal doen, die geeft je geen dikke knuffel als je het moeilijk hebt. Die vrijt je verlangen niet weg. Die legt geen liefdevolle handen (letterlijk) om je hals.

Zou dat alle problemen oplossen? Nee, het is gebroken schepping. Net als in een hetero verbintenis zullen er scherven vallen en dingen mis gaan. Door gebroken schepping kan de vrucht van genade die God en mensen met elkaar verbindt wel helend werken in de zoektocht om de waarheid en de echtheid en de puurheid uit liefde zo dicht mogelijk te benaderen. Daarvoor is nodig dat we geen heil uit situaties verwachten, daarvoor is nodig dat we genade kunnen gaan toepassen in een situatie die daarvoor het minst blokkerend is. De grote vraag is: wat nu als men een situatie als blokkade ervaart..?
Catherine
Meboy heeft gelijk ! Het is fijn als je tot een goede gemeente behoort, maar er is ook nog zoiets als het normale leven. Het aardse, waar we ons doorheen moeten worstelen. En (bijna) iedereen zoekt wel iemand waar je alles mee kunt delen, waar je je veilig bij voelt. Ook vindt ik het vraagstuk dwanggedachte erg moeilijk. Maar heel logisch. Hij mist nl een essentieel ding in zn leven. En hij zou ws best een partner kunnen hebben, maar het "mag" niet.
Alphonsus
Goede raad: dwanggedachten zo veel mogelijk negeren. Je er niet door laten ontmoedigen. Spreek steeds je vertrouwen in God uit wanneer deze gedachten je plagen. Het zijn werkelijk plaaggeesten, komen uit een sterk vijandig domein. Maar in Hem zijn wij meer dan overwinnaars. Ook hier!!
zandkasteel
Er zijn al goede antwoorden op je nood gegeven. Dat wil ik niet overdoen, maar misschien wel een tip voor de eenzaamheid thuis. Als je een lief huisdier hebt, kun je daar ook veel liefde aan kwijt. Een hond bijvoorbeeld is zo ontzettend blij als je thuis komt en kan echt een kameraad worden, waar je je verhaal aan kwijt kan. Dit neemt natuulijk niet het verlangen naar een partner weg, maar kan wel een stukje eenzaamheid wegnemen. Er zijn veel mensen die (helaas) nog een betere relatie met hun huisdier/vriend hebben dan met hun partner.
Alphonsus
@ zandkasteel,

Vrouwelijke partners schijnen, naar mij verteld is, nogal eens te kunnen tegen spreken en dat doen huisdieren niet.
meboy
hoewel ongetwijfeld onbedoeld, ervaar ik dat als een behoorlijk pijnlijke uitspraak...

Rather a dog than a human homo.
Catherine
@ Alphonsus: mijn katten spreken me regelmatig tegen. Heb jij iets tegen vrouwelijke partners die tegen spreken ? Volgens mij zijn de meeste vrouwen heel wel in staat hun eigen mening te vormen, die niet altijd strookt met die van hun man. Zo te lezen, heb jij het van horen zeggen ? Van horen zeggen liegt men veel ha ha. (Er zijn hier geen emoticons in te voeren, dus zo maar even de nuance aangebracht)