Ferritinegehalte te laag

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ik weeg net 50 kilo en ben 1.70 lang. Ik kan alles eten wat ik wil maar kom niet aan. Regelmatig krijg ik opmerkingen dat ik veel te mager ben. Ook heb ik regelmatig terugkerende haaruitval. Mijn schildklier werkt goed en is niet afwijkend (na lab). De laatste tijd ben ik ook erg moe. Hb was ook goed, maar ferritine gehalte veel te laag. Hoe kan het dat je hb(7.4) is en ferritinegehalte onder de 4 is? Kan dit alles ook te maken hebben met een snelle stofwisseling? Kan daardoor bepaalde voedingsstoffen minder opgenomen worden? Ferritinegehalte klimt wel wat op na ferrogebruik, maar zakt daarna weer. Wegens hevige menstruatie ben ik ook aan de pil (slik deze al 4 jaar) gegaan. Slik deze ook wel eens langer door. Kan dat problemen geven als je het langer als 3 weken slikt? Ik maak mij soms wat zorgen omdat ik moe blijf. Ik ben helemaal geen persoon om steeds naar mijn huisarts te gaan en laat het liever maar zo als het niet nodig is. Ik hoop dat het bovenstaande duidelijk is om een antwoord op te geven.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je stelt verschillende vragen, ik zal proberen er kort (maar goed) op in te gaan.

Met een BMI van 17 ben je inderdaad licht van gewicht. Het kan zijn dat dit bij jou hoort. Een belangrijke vraag is natuurlijk wel of je gewicht tegen je wil afneemt, want dat hoort natuurlijk niet.

Moeheid kan uiteenlopende oorzaken hebben. Dit hoeft uiteraard niet altijd ten grondslag te liggen aan een ziekte. Meestal stelt een arts vragen op diverse vlakken van de gezondheid om erachter te komen wat de oorzaak kan zijn. Helaas vindt een arts niet altijd de oorzaak. Een aantal dingen zijn bij jou zo te lezen al uitgezocht (schildklier en anemie). Ik neem dus aan dat je met deze vraag al bij een arts bent geweest. Als je nog steeds zorgen hebt om je moeheid zou ik dat 'gewoon' aankaarten bij jouw huisarts.

Een laag ferritinegehalte komt mijns inziens niet door een snelle stofwisseling. Ferritine is een eiwit wat hoofdzakelijk in de lever en het beenmerg zit om ijzer te binden. Het is dus geen 'voedingseiwit'. Als je ruststofwisseling hoger is (door bijvoorbeeld meer spiermassa) verbruik je meer energie maar kunnen je voedingsstoffen wel goed opnemen.
Langer doorslikken van de pil kan medisch gezien geen kwaad.

Hopelijk heb ik je vragen voldoende beantwoord,

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medischvoeding
1 reactie
drj
Bij een ferritinegehalte van onder de 15 heb je nauwelijks tot geen ijzerreserves. Een goed ferritinegehalte ligt duidelijk boven de 50, hoewel ferritinewaarden vanaf 20 voor vrouwen als normaal worden beschouwd. (Normaalwaarden worden bepaald door bij veel vrouwen de waarde te bepalen en dan te kijken welke waarden bij 95% van de vrouwen voorkomen. de 5% hogere en lagere waarden zijn dan 'afwijkend'.
Een tijdje geleden is er een onderzoek gepubliceerd, waaruit bleek, dat als aan alle vrouwen ijzer werd gegeven, de normaalwaarden stegen naar de normaalwaarden voor mannen (~8,5-11). Hoewel 7,4 dus voor vrouwen als niet erg laag geldt, is het toch ook geen fantastische waarde.
Misschien is het geen slecht idee het toch nog eens met ijzer te proberen, tot het hb-gehalte ook een hogere waarde bereikt. In jouw geval hoef je ook niet bang te zijn je met ijzer te overladen bij een ferritine van 4. Als de moeheid dan na 2 mnd noch niet beter is bij goede ~ 8,5 Hb-gehaltes weet je tenminste dat het niet daaraan lag.
IJzer heb je namelijk niet alleen nodig voor je bloed, maar ook voor een reeks ander stoffwisselingsprocessen en dat is de reden van de moeheid bij mensen met ijzergebrek.

P.S. aan het eind van de winter wil bij veel mensen de moeheid nog weleens toeslaan door een wat laag vitamine D-gehalte en weinig zonlicht.

Veel succes, drj