Loon dominee

Ds. A.A. Brugge / 27 reacties

Vraag

Hoe komt het dat een Ger.Gem-dominee zoveel verdient? Paulus en andere discipelen kwamen toch ook van weinig rond?

Antwoord

Je stelt een heel eerlijke vraag, maar misschien ook wel een beetje voorbarig. Ik zou willen vragen, mag een dominee geld verdienen? Mijn gezin, met vier kinderen, moet ook gewoon kunnen leven, net als een ander. De Bijbel zegt ook in 1 Tim. 5 vers 18 dat de arbeider (in Gods Koninkrijk) zijn loon waardig is. Of een predikant in de Gereformeerde Gemeente meer of minder verdient dan in een ander kerkverband weet ik niet. Ik vind dat ook helemaal niet belangrijk. Zolang mijn gezin (met vier kinderen) gewoon net als een ander in levensonderhoud kan voorzien is dat afdoende. Een ding weet ik wel, ik ben niet voor geld of materieel gewin dominee geworden. Maar wel om als “vriend van de Bruidegom”, de genade die er voor arme zondaren is, te preken.

Een geroepen predikant zal nooit voor geld of goed in Gods Koninkrijk arbeiden. Weet je wat een dominee echt verheugd doet zijn? Dat jongeren en ouderen zien dat ze bekeerd moeten worden en hun redding mogen vinden in Gods Zoon.

Ds. A. A. Brugge

Lees meer artikelen over:

traktement
27 reacties
PK
Prachtig antwoord!
emmie
Een aantal maanden stond er in het RD (meen ik) ook een artikel over dit onderwerp. Soms krijgt men zelfs bedroevend weinig en moet men elk dubbeltje omkeren!
nijlie74
Geweldig antwoord.
Daar komt nog bij dat het werk van een dominee niet ophoud bij 40 uur in de week, maar als het goed is is een dominee 24 uur per dag bereikbaar.
Mag een dominee dan a.u.b. wat meer verdienen dan de gemiddelde Nederlander.
naam
Verdient een Ger.Gem. dominee veel ja? Geen idee. En wat maakt het uit? Als ze er verder maar goed mee om gaan
Annet76
"De ziel des mensen groeit niet van het loon, maar van de arbeid die het loon verdiende."
Hannibal88
@emmie,
Dit artikel had bij mijn weten zeer zeker geen betrekking op ger.gem. predikanten, waar bovengenoemde vraag wel over gaat, maar over hervormde predikanten.

Verder vraag ik me na het lezen van een antwoord als bovenstaande af, waarom alleen vacatures binnen grote (beter betalende) ger.gem. gemeenten vervuld worden... Ik wil niet insinueren dat het enkel om geld te doen is, maar het is op z'n minst bevreemdend.
ostrogoot
Bij de begroting tijdens een gemeenteavond kun je precies zien wat het (enorme) traktement is van een dominee die d.m.v. allerlei fiscale trucjes zijn inkomen kan vergroten. Verder zijn er allerlei onkostenvergoedingen en verhuisregelingen en de inrichting van de woning en tuin niet te vergeten.
Kortom de meeste dominees verdienen dik boven modaal.
Hiermee vlak ik de werkzaamheden niet uit maar ik weet dat een dominee niet om 8.00 's morgens op huisbezoek gaat. Geen enkele dominee is 24 uur per dag werkzaam. Tijdens afwezigheid van de dominee (vakantie of vergaderingen elders) moet je een beroep doen op de ouderling die heel veel werk verricht zonder maar een cent vergoeding voor te krijgen. EEn dominee krijgt km vergoeding voor elke gereden kilometer maar een ouderling die twee, drie keer per week naast zijn werk, bezoeken aflegt krijgt hier geen cent voor.
Bij elk beroep telt het inkomen. Ik zou wel eens willen weten of er dominees zijn die er in loon verschrikkelijk op achteruit gaan en het beroep toch aannemen
Race406
Oostrogoot: De onze! Die komt van een grotere gemeente, en doet over 2 maanden intrede. Onze gemeente heeft ongeveer 200 leden minder dan zijn oude gemeente. En de traktementen bij ons (CGK) zijn afhankelijk van leeftijd, aantal dienstjaren en ledenaantal.
Catherine
Ach ja, niets menselijks zal hen vreemd zijn ! En wat is "veel" in dit verband ? Fiscale trukjes, mmm, slimme predikanten dus. Een predikant met een grote gemeente, (meer dan 1.000 leden) mag van mij best goed verdienen. Zeker als hij het VERDIENT ! Als ik zie hoe nieuwe kerkgebouwen er tegenwoordig uitzien. Er gaat dus nogal wat geld om in veel kerken. En diaken of ouderling is een roeping, geen bijbaantje !
vlam1
*Verwijderd door Refoweb*
javisje
Ik zou van ds Brugge dan wel willen weten of nu juist een dominee zijn gemeente niet moet voorgaan in soberheid? Hoe kan je het als predikant verantwoorden om bijv. elk jaar in een andere, zo niet nieuwe auto te rijden?
coupe_soleil
Nou, je hebt geluk: ds. Brugge rijdt een auto van inmiddels zo'n 10 jaar oud. Wil je ook nog het merk en type weten? Wat dat betreft gaat hij zijn gemeenteleden dus uitstekend voor in soberheid.

Eerlijk gezegd vind ik het wel geneuzel worden. De vraag is duidelijk beantwoord, toch? Verder dient ieder in zijn/haar eigen gemoed verzekerd te zijn van goed handelen. De een zal kunnen verantwoorden dat hij elk jaar een andere auto koopt, een ander dat hij 8 jaar in dezelfde auto rijdt. Waar gaat het over, zeg.
ostrogoot
Als voorbeeld van soberheid:
ds NN nam het beroep aan naar een gemeente in het westen van het land. Zijn vrouw had bijzondere wensen en eisen voor het interieur en de tuin. Op de begroting kwam men geld te kort en er was een extra deurcollecte om de gordijnen en en speciale tuin te kunnen aanleggen. (er was 30.000 gulden gereserveerd!!!!!!!!) Een paar maanden later vroeg hij in het kerkblad naar gemeenteleden voor de onderhoud van de tuin. Als die er niet zouden zijn dan zou het de gemeente extra geld gaan kosten. Hij verdiende toen als 75.000 gulden per jaar (zonder zijn emolumenten).
Ik vraag mij af hoe je kunt bidden voor de armoede in de wereld als je zelf in weelde leeft.
Cloudsadmirer
"Ik vraag mij af hoe je kunt bidden voor de armoede in de wereld als je zelf in weelde leeft."

Dus jij bid vast niet, ostrogoot?

Zuur om één (of een paar) voorbeeld(en) te noemen waarbij het misging, daarom zijn dat ook SCHANDALEN. Normaal gesproken gaat het gewoon goed.

Reageren op refoweb is meer dan alleen maar felle pijlen afvuren. En dan heb ik het over jouw reacties in het algemeen.
zandkasteel
Het is inderdaad waar dat een dominee een studie heeft gedaan en een onregelmatige baan heeft en daar mag wat tegenover staan.
Vooral ook voor de belasting telkens weer te (moeten) verhuizen bij sommige predikanten. Dat brengt ook weer de nodige druk en onrust met zich mee.
Een goede en veilige auto is van belang, maar hoeft geen A-klasse of de nieuwste te zijn. Dat is zijn persoonlijke keuze of afweging. Een dominee heeft ook geen spaarpotje in eigen woning bezit, voor de oude dag. Dus een reserveringsrekening is ook niet verkeerd. Maar alles met mate en voor de gemeente moet het op te brengen zijn. Het is inderdaad wel schrijnend hoeveel tijd ouderlingen en diakenen soms kwijt zijn met hun (liefde) werk en dat daar geen compensatie tegenover staat net als bij een koster of organist. Zeker in gemeenten die vacant zijn. Men zou dan de ouderling(en) een (tijdelijke) aanstelling als pastoraal medewerker kunnen geven.
pannenkoek
oostrogoot,
"Ik zou wel eens willen weten of er dominees zijn die er in loon verschrikkelijk op achteruit gaan en het beroep toch aannemen"

Dit schrijf jij in je stukje.

Maar een predikant wordt door God gezonden ( in de GG in ieder geval))
DUs die kijkt niet naar het inkomen.
Race406
@pannekoek: Zou God Zijn dienaren in de GG dan alleen maar sturen naar grote(re) gemeenten? Het valt mij wel wat op (en dat geldt voor bijna alle kerkverbanden) dat de kleine(re) gemeenten lang(er) of altijd vacant zijn en de grotere gemeenten vaak redelijk snel een nieuwe predikant hebben...
Er zijn gemeenten waar een man of 100 lid is, en die zijn al sinds de oprichting vacant. God roept daar zeker niet naar toe...?
Ik besef dat ik het wat scherp stel. Haal het scherpe randje eraf en je bent bij de kern van mijn betoog.. ;-)
ostrogoot
Als er een beroep op een dominee wordt uitgebracht zijn er zeer zeker persoonlijke en financiele afwegingen.
De kleinere gemeentes zullen altijd vacant blijven zoals Race406 al heeft gezegd en dat heeft te maken met het vraag en aanbod spelletje uit de economie.
ostrogoot
@Catherine
En diaken of ouderling is een roeping, geen bijbaantje !

Hoe kom je daarbij? Je wordt beroepen door de kerkenraad. Als je wordt benoemd is dat geen roeping anders zou je kunnen solliciteren als diaken of ouderling.
OP ouderlingen wordt wel een beroep gedaan. Zij moeten naast hun eigenlijke baan ook nog een groot aantal uren vrijwillig verplicht werken voor de kerk. Dit gaat vaak ten koste van het gezinsleven. Er gaan heel veel uren in zitten. Zonder ook maar een enkele compensatie.
Je moet vrijnemen als er een begrafenis, 2 tot 3 in week ben je 's avonds weg, de vergaderingen, je rijdt een groot aantal kilometers zonder vergoeding. Je moet zonder kennis en opleiding hele moeilijke gesprekken voeren. Ik vind het nog al wat
pannenkoek
race 406,

Er zijn ook kleine gemeenten die een predikant gewoon weg niet kunnen betalen, dus of dat die beroepen weet ik niet.
Wij hebben totaal 350 doop/leden maar er zijn idd gemeentes met 100 of zo.
Misschien dat iemand uit zo'n gemeente komt, en weet of er beroepen worden uitgebracht.

@ostrogoot,
Ja, ik kan ook spreken uit ervaring. Ik wil niet zeggen dat het ouderlingschap bij ons ten koste gaat v h gezinsleven. Wij hebben een eigen bedrijf, dus mijn man is thuis met eten en koffiedrinken. Hij krijgt wel eens op z'n kop dat hij veel weg is maar hij kan toch moeilijk een huisbezoek of catechisatie afzeggen?
Dat kan gewoon niet. Daarnaast zit hij ook nog in het schoolbestuur. dat is eens per 2 mnd vergaderen, maar het kan gelijk vallen met andere dingen, en dan heb je op ma. verg. van school, op dinsdag een huisbezoek, op woensdag een verg. van de akkerbouw, op donderdag kerkenraadsverg, en op vrijdagavond is het catechisatie geven...... OP zaterdagavond is het dan met de benen op tafel. Dit is echt niet elke wk zo, maar het kan zo zijn. En is afgelopen winter een keer of 4 gebeurd. Wij wonen op het platteland, en het voor het verste huisbezoek rijdt hij enkele reis (schrik niet) 60 km.
De kilometers declareert hij als gift voor de kerk. En dat zien we terug in onze boekhouding.