Loon dominee

Ds. A.A. Brugge / 27 reacties

Vraag

Hoe komt het dat een Ger.Gem-dominee zoveel verdient? Paulus en andere discipelen kwamen toch ook van weinig rond?

Antwoord

Je stelt een heel eerlijke vraag, maar misschien ook wel een beetje voorbarig. Ik zou willen vragen, mag een dominee geld verdienen? Mijn gezin, met vier kinderen, moet ook gewoon kunnen leven, net als een ander. De Bijbel zegt ook in 1 Tim. 5 vers 18 dat de arbeider (in Gods Koninkrijk) zijn loon waardig is. Of een predikant in de Gereformeerde Gemeente meer of minder verdient dan in een ander kerkverband weet ik niet. Ik vind dat ook helemaal niet belangrijk. Zolang mijn gezin (met vier kinderen) gewoon net als een ander in levensonderhoud kan voorzien is dat afdoende. Een ding weet ik wel, ik ben niet voor geld of materieel gewin dominee geworden. Maar wel om als “vriend van de Bruidegom”, de genade die er voor arme zondaren is, te preken.

Een geroepen predikant zal nooit voor geld of goed in Gods Koninkrijk arbeiden. Weet je wat een dominee echt verheugd doet zijn? Dat jongeren en ouderen zien dat ze bekeerd moeten worden en hun redding mogen vinden in Gods Zoon.

Ds. A. A. Brugge

Lees meer artikelen over:

traktement
27 reacties
Catherine
@Ostrogoot: je wordt geroepen ! Ik zei GEEN bijbaantje. Dan is het toch een roeping ? Als het goed is, wordt je gevraagd en ga je op de knieen of de HEERE de weg wil wijzen om tot een besluit te komen. Hoe wil jij het dan noemen ?
nuchterik
Predikanten doen er inderdaad goed aan om sober te leven (dat is wat anders dan: armoedig). Maar laten we ons niet zo opwinden over hun inkomen/bezit. Als je genoeg hebt, wat interesseert het je dan dat een ander (inclusief predikant) meer krijgt? Ik heb een ouwe brik, maar hij rijdt nog ook. Wat wil je nog meer? Het zal daarbij wel een afwijking van me zijn, maar ik sta graag met een ouwe bak tussen allemaal splinternieuwe slagschepen. Gewoon om aan te geven dat het volmaakt onbelangrijk is. (En toch geldt ook voor mij: was ik maar niet zo werelds. ).
p.s. Gewoon in de spiegel kijken, dan zie je ander ook niet.
Race406
@ pannenkoek: Er wordt zat beroepen vanuit kleine(re) gemeentes, maar zo'n beroep wordt eigenlijk nooit aangenomen. Op uitzonderingen na dan.
ostrogoot
Misschien moet er eenduidigheid zijn over het salaris van de dominee zodat dominees overal evenveel verdienen en dat er een landelijk potje komt waar tekorten van kleine gemeentes opgevuld kunnen worden.
Jacobus wilde dit ook (alles verkopen en samen delen)Zo ontwijk je oneerlijke concurrentie
joanny
Laten we blij zijn met wat we hebben en niet wat een ander (predikant) heeft/krijgt.
Een ieder zal rekenschap moeten afleggen van zijn rentmeesterschap, predikant of niet.
En een ieder die hier heeft gereageerd heeft een eten, drinken en een dak boven zijn hoofd, dus waar maken we ons druk over.
ostrogoot
@joanny
Dat is struisvogelpolitiek
Als je 100 jaar (bijna) geen ds hebt gehad dan is er iets fundamenteels verkeerd.
joanny
Van jou kant kan ik dat wel begrijpen Ostrogoot, maar ik ben al jaren geen ger.gem meer, dus speelt dit probleem bij ons gelukkig geen rol. Ik kerk in de hhk met 225 (doop) leden en we hebben al 5 jaar een vaste predikant en voor die tijd nooit zonder gezeten dan een jaar.
Dus wat er dan verkeerd is binnen de ger.gem, ik heb daar wel mijn gedachten over, maar daar gaat deze discussie niet over. Het traktement is in iedergeval niet zo hoog als een ger.gem predikant, dat weet ik wel.