Onderzoeken of aannemen als een kind

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Jezus wil dat we worden als een kind. Een kind gelooft eenvoudig wat hem verteld wordt, een kind vertrouwt, een kind beredeneert niet. Ik wil graag zo zijn en ik merk dat dat vrede en rust en onbezorgdheid geeft. Tegelijkertijd merk ik dat ik soms erg kritisch kan zijn en dingen veel onderzoek en toets aan Gods Woord. Ik heb altijd gedacht dat het goed was dingen te onderzoeken en op een bepaalde manier toch kritisch en nuchter te blijven. Nu vroeg ik mij af waar de grens ligt en hoe je dat samen kan zien met het zijn als een kind. Is het bijbels en goed om dingen die je hoort en ziet -in de kerk bijvoorbeeld- niet zomaar voor zoete koek aan te nemen maar “de schriften te onderzoeken of de dingen alzo zijn”?

Antwoord

Het antwoord is eenvoudig. Iedereen heeft de plicht om alles wat hij hoort en ziet, ook in de prediking, te toetsen aan Gods Woord en te handelen als de mensen van Berea. Immers, Gods Woord geeft ons een heldere opdracht in 1 Joh. 4:1: “Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.” Je mag best kritisch zijn over wat mensen zeggen en vinden en dat toetsen aan Gods Woord. Alle mensen zijn immers leugenachtig, zegt de Bijbel (Rom. 3:4). Maar Gods Woord, in Zijn beloften en Zijn bedreigingen, moet je geloven zoals als een kind dat gelooft. Zie verder het artikel 'Worden als een kind'.