Viagra slikken

drs. A. Meijer / 3 reacties

Vraag

Is het bijbels verantwoord om in geval van erectieproblemen hiervoor middelen (bijvoorbeeld Viagratabletten) te gebruiken?

Antwoord

Beste vragensteller,

Vooraf: ik ben geen ethicus maar een medicus (wat natuurlijk niet wegneemt dat ik me wel heb te verdiepen in medisch-ethische zaken). De Bijbel gaat het thema over de (seksuele) omgang gelukkig niet uit de weg. Integendeel, de in liefde gewortelde intieme omgang tussen de (getrouwde) man en vrouw heeft een bijzonder mooie en positieve plaats in de Bijbel. Een goede seksuele omgang met tijd en aandacht voor de ander is belangrijk in een huwelijk.

Het zal voor weinig christenen een bezwaar zijn om medicijnen te nemen ter bevordering van de gezondheid of ter voorkoming/bestrijding van ziekte. Dan is het ook niet onlogisch middelen te gebruiken ter bevordering van onze seksuele gezondheid. We dienen deze keuzes natuurlijk wel in afhankelijkheid van de Heere te maken.

Daarnaast is het van belang je af te vragen waardoor de erectieproblemen komen en waarom het 'een probleem' is. Er kunnen namelijk verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen. Het is goed om dat eventueel met de huisarts te bespreken.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

libidopenisseksualiteit in het huwelijk
3 reacties
Alphonsus
Je kunt je ook afvragen of het Bijbels verantwoord is om de auto te nemen om van A naar B te gaan, terwijl je toch ook benen gekregen hebt om je te verplaatsen.
Pompelmoen
@Redactie,

Erg teleurstellend dat jullie mijn reactie, die mij uit het hart kwam en die ik zo zuiver mogelijk heb geprobeerd te formuleren, zomaar verwijderen. Ik hoop dat jullie niettemin aan het denken worden gezet over de strekking van mijn antwoord
refoweb
Beste Pompelmoen,

Onder de reactiemogelijkheid staat duidelijk:
"Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum."