Paniekaanval op de snelweg

drs. J. de Jongh-van Hoof / 4 reacties

Vraag

Zo'n 1,5 jaar geleden overviel mij op de (snel)weg een paniekaanval. Ik begon helemaal te zweten en te trillen en raakte in paniek, omdat ik de weg niet af kon. Eerst wilde ik hier niet aan toegeven, maar de eerstvolgende keer dat ik weer die weg opging, overviel het me weer en sindsdien kom ik (haast) niet meer op snelwegen. Af en toe probeer ik het wel. Dan gaat het redelijk goed, zolang ik maar geen vrachtwagens hoef in te halen of op een bepaalde weg rijd waar je maximaal 100 kilometer per uur mag rijden en je niet kan inhalen. Dan kleven er soms auto's achter me en raak ik weer zenuwachtig. Het gaat nu iets beter en af en toe probeer ik toch weer op snelwegen te rijden, maar ik ben totaal óp als ik op mijn bestemming ben aangekomen, vaak met behoorlijke hoofdpijn. Daarnaast raak ik ook snel in paniek als ik op de bijrijdersstoel zit, terwijl ik dat voorheen niet had. Toen ik twintig jaar geleden mijn rijbewijs haalde, reed ik zelf behoorlijk pittig, maar nu durf ik echt niet meer sneller dan 110 kilometer per uur te rijden op de snelweg. Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat zou er aan te doen zijn (bijvoorbeeld rijlessen of kalmeringstabletjes)?

Antwoord

Paniekaanvallen komen vaak voor. De reden is niet altijd te achterhalen. Maar wanneer je dit eenmaal hebt meegemaakt wordt je ook bang voor een tweede paniekaanval waardoor het stressniveau op dat moment hoger wordt. Eigenlijk is het niet zo interessant waarom het ontstaan is; belangrijker is hoe je ervan af komt…

Daarvoor bestaat CGT (cognitieve gedragstherapie) waarbij (vaak een pscyholoog) je leert je gedachten te beheersen. Ook wordt dit geoefend door middel van opdrachten (exposure). Dan wordt afgesproken dat je op de snelweg gaat rijden en je het geleerde in praktijk probeert te brengen.

Zie ook www.nhg.org -> patientenbrieven -> P (psychisch) -> paniekaanval

Ik vind het van moed getuigen wanneer mensen dit probleem aanpakken. Overleg met je huisarts of hij/zij een therapeut weet die je hierin zou kunnen begeleiden.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

psychologie
4 reacties
davinci
Bezoek vooral eens de onderstaande website. Deze biedt een programma waarbij je zelf aan de slag kan met een aantal luister CD's. Aanrader!
davinci
www.agorafobie.com
Catherine
Ik heb dat probleem ook gehad. Ik kon nog net mn auto aan de kant zetten op de snelweg en een medeweggebruiker had een ambulance gebeld. Ik hoefde niet met hen mee, een agent heeft me in mn eigen auto thuisgebracht. De volgende dag durfde ik niet eens de straat uit te lopen ! Een goede vriend loodste me telefonisch erdoor. Ik moest hem steeds bellen als ik een paar stappen buiten was geweest. Steeds verder. Als ik niet belde, belde hij of ik geweest was. Ik durfde niet te liegen dus deed braaf wat hij gezegd had. Met het zweet in mn handen, 1000 doden gestorven. Angst is verschrikkelijk ! Maar pas op dat het je leven niet gaat beheersen ! Het heeft de neiging zich uit te breiden. Als je de angst keer op keer te lijf gaat, ERDOOR, zul je zien dat het uit dooft. Tientallen keren ben ik langs die plek gereden, o, daar stond ik stil. Lichamelijke reactie kreeg ik dan. Maar het werd steeds minder, nu is het een plek zoals alle andere. Sterkte !
zandkasteel
Ik wil hier ook graag wat over weten.
Even wat vragen.
Davinci, heb jij ervaring met die website? Het lijkt me nogal zweverig.
Catherine, was er voor jou ook verschil tussen straat en in de auto.
Als je niet lekker wordt op de stoep, kan je tegen een muur leunen of gaan zitten op de stoep desnoods, maar op de snelweg is dat lastiger. Lijkt me eng om zo op de vluchtstrook te moeten staan zeg! Ben je wel weer gaan rijden?