(...) Ik heb vaak last van mijn nek, vooral bij langdurig achteruit kijken en al...

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Ik heb al meer dan 2,5 jaar last van opgezette lymfklieren in mijn hals. Ik ben drie keer naar de huisarts geweest, één bloed laten prikken en twee een echo van de hals laten maken. Er werd toen gezegd dat er wel wat zat maar dat het niets ernstigs was. Ik ben daarna nog een keer naar de huisarts geweest omdat ze er nog zaten en omdat mijn nek vaak pijn deed. Ik werd toen min of meer naar huis gestuurd omdat lymfklieren er horen, voor je weerstand zorgen, etc. Ik snap wel dat lymfklieren er horen en dat ze voor je weerstand zorgen en ik heb redelijk wat puistjes in mijn gezicht, maar lymfklieren moeten dat toch gemakkelijk kunnen afvoeren? Ik heb vaak last van mijn nek, vooral bij langdurig achteruit kijken en als ik lang geslapen heb. Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. Naar de huisarts wil ik niet want hij doet er toch niets aan. Kunt u me helpen?

Antwoord

Als je al eens bloed hebt laten prikken en al twee keer een echo van je hals hebt laten maken, denk ik dat je ervan uit kan gaan dat het "onschuldige" lymfklieren zijn. Deze kunnen inderdaad heel lang aanwezig blijven, vooral als je, zoals je zelf zegt, redelijk wat puistjes hebt. Je moet echter er wel op letten of ze niet opeens groter worden en op gaan zetten. Dat is een reden om naar de huisarts te gaan.

Je schrijft ook over pijn in je nek. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat deze pijn van deze lymfklieren afkomt. Het meest waarschijnlijk belast je je nekspieren niet op de goede manier of is je houding niet optimaal. Misschien kun je hier eens met je huisarts overleggen of hij oefeningen heeft waardoor je nekklachten kunnen verminderen.

R. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch