Chronologische weergave van het lijden

Ds. W. van Weelden / 1 reactie

Vraag

Een vraag over de geschiedenis in de hof van Gethsémané. Waarom heeft de Heilige Geest Lukas eerst laten opschrijven dat een engel Jezus versterkte en daarna dat de Heere Jezus in zware strijd zijnde, Hij des te ernstiger bad en bloed zweette? Je zou denken dat het andersom zou zijn: Jezus is in zware strijd, wordt versterkt door een engel en gaat vervolgens terug naar Zijn discipelen. Of gaat het hier niet om een chronologische weergave?

Antwoord

Dit is een duidelijke vraag. De volgorde van eerst de versterking door de engel en vervolgens de zware strijd doet natuurlijk de vraag rijzen wat die versterking voor zin heeft. De vraagsteller heeft de versterking als ondersteuning in het lijden verstaan. Dit is natuurlijk juist, maar op een andere manier dan hij denkt. Want de ondersteuning is er niet om het lijden te verlichten. De Heere Jezus heeft de wijnpers alleen getreden. Het lijden en sterven is een eenzame weg van de Heere Jezus.

Wat betekent dan de versterking door een engel? Het is het bewijs dat de Heere Jezus de weg van Zijn Vader gaat. De ondersteuning is ter bemoediging, niet ter verlichting. De ondersteuning van de engel laat ons des te meer zien hoe zwaar de weg van de Heere Jezus was. Geen mens op aarde (de discipelen) en geen engel uit de hemel kon Hem daarbij echt voorthelpen. En Zijn hemelse Vader heeft Hem deze weg gewezen. Dit is de wil van God. Daarom is de gebedsworsteling ook besloten met het “niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede”.

Het is volgens mij een chronologische weergave van Lucas die naadloos aansluit bij de weg die de Heere Jezus door Zijn hemelse Vader gewezen is.

Ds. W. van Weelden

1 reactie
vandijk
De Heere Jezus heeft de wijnpers alleen getreden. Dit slaat op Zijn overwinning over de vijanden, niet op Zijn lijden.Jes. 63/openb. 14:19 De strekking is wel duidelijk natuurlijk. Heeft Hij ook voor mij/u geleden?