Vuur uit de hemel

Ds. H. van Oostende / 1 reactie

Vraag

Een aanvulling op de vraag over vuur uit de hemel op het altaar op het tempelplein. Ds. Van Oostende, bedankt voor de beantwoording. Alleen helemaal bevredigend is het niet, hoewel het misschien eenvoudigweg op grond van de beperkte bijbelse gegevens niet mogelijk is hier meer over te zeggen. Hoe dan ook, als er geen vuur uit de hemel op het altaar gekomen is, dan moet het aangestoken zijn met "vreemd vuur", iets dat op straffe des doods verboden was.

Antwoord

Geachte vraagsteller,

In antwoord op de vraag over vuur uit de hemel op het altaar bij de inwijding van de tempel onder koning Salomo is cruciaal wat we verstaan onder vuur uit de hemel. Ik heb dat vooral toegespitst op de geschiedenis van de profeet Elia met de door een overste geleide vijftigtallen soldaten van koning Ahazia in 2 Koningen 1 en de ervaring van de discipelen met Jezus in Lukas 9. Daar wordt duidelijk over vuur uit de hemel gesproken.

Als ik 1 Koningen 8 erop nasla vertelt die geschiedenis mij wel, dat een wolk het huis des HEEREN vervulde, zodat de priesters vanwege die wolk niet konden blijven staan, want de heerlijkheid des HEEREN had Zijn huis vervuld. Als ik dan verder naga hoe koning Salomo en heel Israël slachtoffers offerden voor het aangezicht des HEEREN, wordt dat allemaal als heel vanzelfsprekend aangenomen. Salomo en de zijnen (dat kan niet anders) offerden die 22.000 (!) runderen en 120.000 (!) stuks kleinvee, zo staat er, als een vredeoffer voor de HEERE. Het vuur om al die dieren te offeren was blijkbaar gewoon beschikbaar.

Ook Exodus 40:34 en 35 vertellen mij hetzelfde over de inwijding van de tabernakel, c.q. de tent der samenkomst. Over “vreemd vuur” wordt ten enenmale niet gesproken. Ik denk toch dat we met deze bijbelse gegevens het moeten doen en dat we er  niet meer in moeten lezen dan de tekst ons aanreikt.  Van het aansteken met “vreemd vuur” lees ik niets en dan moeten we met zo’n  voorveronderstelling er niet meer van maken dan er staat!

Ds. H. van Oostende

1 reactie
Alphonsus
Je kunt je afvragen hoe Salomo wist dat hij zo'n groot aantal runderen en kleinvee moest offeren als vredeoffer?

Zou 100 minder van ieder dan ontoereikend geweest zijn? En waarom van die ronde aantallen?

We het weet mag het zeggen!!