Serieuze kerkganger aan de buitenkant

Ds. S.T. Lagendijk / 13 reacties

Vraag

Veel mensen zeggen tegenwoordig: het geloof is een keuze. Het is een keuze of je gelooft of er hierna iets is of niet. Net als dat het een keuze is wat voor werk je wil gaan doen, of dat het een keuze is of je ergens mee door wil gaan of niet. Zo is het ook een keuze of je gelooft in leven na de dood of niet. En dus ook een keuze in geloven in een God of niet. Dat het allemaal keuzes zijn waar je je focus op kunt leggen en daarmee heb je een doel.

Kies je voor de keus: geloven dat er een God is, dan komt de volgende keuze. Ben jij Gods kind? Hemel of hel? Welke God? In de reformatorische gezindte zijn wij opgevoed dat God de hemel en aarde geschapen heeft en we hebben niet anders geleerd dat dit leven tijdelijk is en dat er een eeuwigheid hierna is. Door deze vragen met ‘keuzes keuzes keuzes’, ervaar ik soms zo’n ongeloof. Ik weet niet anders dan dat er een God is, met mijn verstand. Maar geloof ik dat ook? Geloof ik dat er hierna iets is? Wie kan ons dat bewijzen/vertellen? En dan krijg je vaak als antwoord: dat moet je geloven, dat bewijst God in Zijn Woord. En ik bedoel het niet oneerbiedig, ik bedoel het smekend/vragend.

De tijd gaat zo snel en mijn vragen/twijfel/ongeloof beheersen mij zo. En dan staat er: bekeert u bekeert u. En dan ga je op zoek naar de dingen waarvan je ‘denkt’ dat je je daarvan moet bekeren omdat je dat niet in het rijtje van de Tien Geboden vindt passen. Maar eigenlijk heb je geen idee. En als je die oproep leest, ga je je leven bij en schuldig voelen over dingen die fout zijn gegaan, of waar je een ander verdriet mee hebt gedaan en daarmee dan vast ook God. Maar waar je dan achter komt is dat je je zelf helemaal niet kunt bekeren van dingen, want het komt altijd weer terug en je valt er zo weer in. En dan staat er dat je moet strijden, er tegen vechten! Maar hoe? Want de dingen waar je je van zou moeten bekeren zijn vaak de dingen die je zo lang hebt gedaan en heel fijn vindt. En dan is het: ja maar als je ervaren mag/geloven mag wat Christus voor jou heeft gedaan dan is het een hartelijk verlangen daar tegen te strijden. Dit klinkt dan heel lieflijk, maar dit kan toch niet altijd zo ervaren worden?

En wat als je dan weer in ‘zonden’ valt? Als deze wereld vol met satanische machten zit, dan kunnen wij toch ook helemaal niet zonder zonde leven? En ook al zijn er mensen die weten van Christus als borg, die leven toch net zo goed met zonden? Ik voel me dan iedere keer een mislukkeling en bedroefd en dan denk ik: het zal niet voor mij, want ik val zo makkelijk en ik doe soms zonde zo bewust omdat ik het nog zo leuk vind, wetende dat het volgens hoe ik ben opgevoed en hoe in de Bijbel staat niet mag. Maar dan kom je weer bij dat mensen zeggen: alles is een keuze. Je vastpinnen op een geloof is een keuze. Het leven voor mensen die hier ‘los’ van zijn ziet er soms zoveel relaxter uit want zij zijn niet bezig met wel of niet goed. Ja, dat misschien wel en ook wel met de consequenties naar dit aardse leven, maar niet met consequenties voor het hierna...

Het leven hier op aarde is ingewikkeld. We kunnen niet met de wereld mee en toch sta ik er midden in. Mensen om mij heen zullen mij zien als een nette trouwe serieuze kerkganger. Zo wordt het wel eens gezegd. Ik vind dat naar, want in mijn gedachten is het soms zo’n spinnenweb en heb ik geen idee. Het stoort mij dat ik naar de buitenwereld blijkbaar een bepaald beeld af geef waar ik naar mijn weten verre van sta.

Heeft u tips voor het vinden van meer duidelijkheid/rust/vrede/nabijheid rondom deze gedachten? En daarin ook lieflijk te mogen spreken naar anderen toe, waarvan je ziet/merkt dat ze geen weet hebben van een hemel en hel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je schrijft dat je je een mislukkeling voelt. Dan heb ik goed nieuws voor je: de Heere Jezus is voor mislukkelingen gekomen. Hij zocht geen nette mensen op, die het allemaal op een rijtje hadden en die heel goed waren in geloven. Maar Hij zocht zondaren op, zoals hoeren en tollenaren. Hij riep discipelen om Hem te volgen die daar bepaald niet goed in waren. Lees maar in de evangeliën hoe vaak de discipelen de Heere Jezus niet geloven, of het bij het verkeerde eind hebben. Ja, soms verloochenen ze Hem zelfs. En tóch heeft de Heere Jezus hen geroepen. Blijkbaar wil Hij zulke mensen hebben. Hij neemt ze als Zijn volgeling aan, terwijl ze nog heel veel fouten hebben en heel veel moeten leren. En stukje bij beetje leert Hij hen om met Hem te leven.

Mijn advies zou zijn: kijk méér naar de Heere Jezus en mínder naar jezelf. Als je naar jezelf kijkt, dan zie je dat je zoveel foute keuzes maakt. Dan zie je dat je de zonde nog steeds aantrekkelijk vindt. Dan zie je dat je nog vaak in zonde valt. Dan zie je dat er aan je geloof zoveel ontbreekt. Ons Avondmaalsformulier vat dat treffend samen: wij liggen midden in de dood. Als je naar jezelf kijkt, ga je er dus niet uitkomen. Zoek je zaligheid daarom buiten jezelf. Kijk naar de Heere Jezus en verwacht het van Hem. Bij Hem is vergeving voor alles wat aan jouw leven verkeerd is. En Hij kan en wil je leren om (met vallen en opstaan) met Hem te leven. Hij wil Zijn Heilige Geest in je hart geven, die jou de kracht en de wil geeft om met en voor Hem te leven. Vertrouw op Hem!

Ds. S. T. Lagendijk

Ds. S.T. Lagendijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Goes
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

ongeloof
13 reacties
benefietdiner
Zou het ook zo kunnen zijn dat de vraagsteller de verkerende strijd beijver. Het is een poging een onrustig hart tot rust te brengen.

W.E. (Wilbert) Weerd schreef hierop zo indrukwekkend mooi:

“Strijden tegen de zonde is dan ook niet de opdracht in het Nieuwe Testament. Geloof in Jezus Christus wel! Het doden van de zonde, het afleggen van de zonde en het aandoen van de nieuwe mens gaat over het inslaan van een nieuwe richting in je leven. Dat is niet gericht op het niet doen van zonden, maar op het wel doen van Gods wil. Strijden tegen de zonde is namelijk gericht op jezelf en dat doen mensen ook uit eigen kracht. Vandaar dat het altijd mislukt. Onderhandelen met God, en ruilen is een heel menselijke blik op God hebben. Wat heb jij wat Hij nodig heeft? Ruilen is een verdienmodel en de belijdenis daarvan is dit: als ik het goede doe beloont God mij. Maar God zoekt een hart dat gelooft dat alleen Jezus de ‘beloning’ voor ons heeft bewerkt Romeinen 10:5-13.”
Deborah_NL
Zoals mijn vader het vroeger aan mij als kind uitlegde, en waar ik nog vaker aan terugdenk: God kijkt door Jezus naar mij.
Daarmee bedoelde hij, dat God met vreugde naar ons kan kijken omdat door Jezus' offer al onze zonden zijn weggewassen. De zonden die we in het verleden hebben begaan, en ook alle toekomstige fouten. Het enige wat we daarvoor hoeven te doen, is te geloven (en te accepteren) dat Jezus voor onze zonden stierf. We zijn dus vrijgekocht! En daar houdt het verhaal nog niet op. Want God maakte ons niet alleen vrij van de consequenties van onze zonden, maar Hij heeft ons ook uit de macht van de zonde bevrijd. Wat wil dat zeggen? Waar we vroeger niet anders konden dan voor het verkeerde te kiezen (zelfs als we wisten wat wel en niet goed was), hebben we nu een keuze. We kunnen voor God kiezen, omdat Zijn Geest in ons woont. Dat wil niet zeggen dat we dat altijd doen hoor (we gaan zó vaak de mist in!), maar beetje bij beetje werkt God in ons hart en verandert Hij ons.
Samanthi
Mooi antwoord, meer naar Jezus kijken... zie het Lam van God!

Ja kiezen... dat kunnen we niet toch? Toch kies je zelf voor een leven buiten Christus... je bent geen slachtoffer... het is ook geen lot, maar een bewuste keuze, ga naar Jezus en vertel Hem alles, zie wat Hij deed om zondaren te redden!
kip
het geloof is een gave van God

ook onze blinde zielsogen,die de Heere kan openen

een waarachtige bekering is zo noodzakelijk
om plaats te maken voor dat Lam.

niet met ons verstand
maar inwendig

dat gun ik u vragensteller

schaf de boeken van Ambrosius aan

lees deze biddend en van Hem verwachtend,tot u het geschonken krijgt
kip
in het Paradijs hebben we al gekozen.
we zijn van God afgevallen
onze doodstaat inleven is Genade als de Heere dat werkt in een mens

als de Heere het niet werkt,komen we er ook nooit achter,wie we geworden zijn ,door die diepe val
Samanthi
@Kip, ja en als je niet op Jezus ziet kies je tegen Hem.
Omega
Je moet niet klagen Kip, maar komen. En als je gekomen bent tot Christus dat mag je je verblijden (beveelt Paulus). Stop met dat geweeklaag en gejammer, dat is alleen maar bevrediging van het eigen vlees.
kip
samantie en omega
k word zo misselijk van zulke opmerkingen
daarvan zijn er 13 in een dozijn
Samanthi
@ Kip zo jammer...
Omega
Beste Kip. We weten dat je niet deugt en erg diep gevallen bent. Maar dat hoef je toch niet iedere keer opnieuw met ons te delen? Eén keer is genoeg en dan onthouden we dat wel.
Gtn
@kip, heb je kinderen? Als nou 1 van je kinderen telkens bij je komt met de vraag of je wel van hem/haar houdt, en je antwoord telkens bevestigend, maar het kind zegt telkens dat hij/zij het niet waard is, wat zou je dan doen? Waarschijnlijk zou je zeggen dat je kind erop mag vertrouwen dat je van hem/haar houdt, ook als je het niet zegt mag het kind het nog steeds zeker weten! Wat denk je, als dit bij ons als aardse ouders al zo werkt, hoeveel te meer niet bij onze Hemelse Vader!
Vrede1234
KIP

Wat staat er in Johannes 3 vers 16?
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
davinci
Kip, bij jouw reactie vraag ik mij echt af of het je eigen woorden (lees ervaring) zijn, of dat je een verhaaltje nazegt dat je vaak gehoord hebt. Even de zinnen doornemend:

-het geloof is een gave van God-
Een intepretatie van Ef. 2:8 waar de gave minimaal net zoveel dan wel meer op de redding (zaligheid) slaat als op het geloof (maar hier aangegrepen om eigen (menselijk) initiatief in de kiem te smoren)

-ook onze blinde zielsogen,die de Heere kan openen-
Wij zijn blind en het is onzeker wat de Heere voor jouw gaat(?) doen?

-een waarachtige bekering is zo noodzakelijk om plaats te maken voor dat Lam.
bekering/wedergeboorte-woord-verwarring. Een (vaag niet-concreet) verander-proces wordt als voorwaarde opgeworpen dat blokkeerd om Jezus onmiddelijk in geloof in geloof aan te kunnen nemen.

-niet met ons verstand maar inwendig-
Onze wil wordt van het handelen losgekoppeld zodat het nog vager wordt of we juist bezig zijn. m.a.w. handel in op basis van mijn wil of (vanuit een extern) geinjecteerde) wilsbesturing?

-dat gun ik u vragensteller-
wat wordt bedoeld 'dat' is mij niet helemaal duidelijk. mogelijk wordt bedoeld een jezelf voor een gelovige durven houden door een bekeringsgeschiedenis-valide-ervaringen-reeks

-schaf de boeken van Ambrosius aan-
Nog meer meningen en intepretatie naast de schrift..

-lees deze biddend en van Hem verwachtend,tot u het geschonken krijgt-
Maar wat als het boek heel dik is, dan duurt het dus nog een tijdje? en hoe merkt je dan dat het geschonken is? er wordt dan blijkbaar iets buiten je om in je gewerkt, maar hoe weet je dan dat het echt is en daar gaan weer..op naar een volgende trede in deze graven-in-jezelf-wereld