Time-out in verkering

E. (Betsy) Westeneng / 2 reacties

Vraag

Aan de deskundige die de vraag van de jongeman met relatieproblemen behandeld heeft. Ik ben een jongen van 23 jaar. Ik heb ruim een jaar verkering gehad met een heel lief meisje, maar de laatste tijd hebben wij enorm veel aan ons hoofd gehad en dat heeft onze relatie de kop gekost. We hadden begrafenissen, spanningen op het gebied van werk, opleiding en privé, lichamelijke klachten waarvoor keuringen en onderzoeken noodzakelijk waren en mijn vriendin is vroeger ook misbruikt. Zij was de laatste tijd heel erg prikkelbaar en respecteerde mijn grenzen niet meer. Ik had rust nodig als zij heel kattig of gefrustreerd tegen me deed. We houden heel veel van elkaar en voelden elkaar tot gisteren aan, totdat ik het helemaal zat was en ik het uit wilde maken. Na overleg is het een time-out geworden. Nu weet ik niet hoe ik verder moet na de time-out, hoeveel contact ik in deze tussenperiode met haar moet onderhouden en wat belangrijk is om te onderzoeken om verder te gaan of te stoppen. De prikkels van mijn vriendin sloopten mij gewoon! Kan iemand mij hier snel antwoord op geven?

Antwoord

Verkeringstijd is een tijd, die veel energie vraagt: je leert de ander beter kennen in prettige eigenschappen en in minder prettige eigenschappen, in het dagelijkse doen en laten, je gaat leren je af te stemmen op de ander. Die tijd vraagt veel investering. Als daar onverwachte, niet geplande, zaken tussendoor komen geeft dat spanning: je komt snel aan de grens van je kunnen terecht! En als je over die grens heengaat raak je gespannen, overprikkeld, en heb je niet meer de rust om bezig te zijn met het leren kennen van en afstemmen op de ander.

In jouw beschrijving lees ik dat ook. Door allerlei bijzondere omstandigheden hadden jullie teveel te verstouwen om nog rustig met elkaar in gesprek te zijn. Dat geeft spanning, je kunt niet meer op een ontspannen wijze op elkaar reageren. Het is daarom goed, dat je een time-out genomen hebt. Het is nu wel van belang dat je zoveel ruimte en tijd neemt voor jezelf als je nodig hebt om ook echt toe te komen aan bezinning over de vraag hoe verder. Daar moet je het lef voor hebben om dit vast te houden: want het kan best wel angst oproepen om zo consequent en duidelijk te zijn naar je vriendin. Stel je voor, dat ze er definitief een punt achter zet...

Het klinkt misschien gek, maar al die drukte die jullie hebben gehad, had misschien ook wel een bijkomend effect wat een beetje ‘hielp’, namelijk dat het automatisch wat afstand creeerde. Immers als je bezig bent met allerlei zorgen hoef je niet over elkaar persoonlijk door te praten... In een verkeringstijd ben je bezig met het afstemmen van een juiste verhouding tussen afstand en nabijheid. Ik vermoed, dat dat een groot issue is bij jullie: teveel afstand geeft angst voor verlating, teveel nabijheid benauwt. Je zult voor jezelf er uit moeten komen wat voor jou de juiste afstand en nabijheid is, m.a.w. hoeveel ruimte en rust jij nodig hebt voor jezelf en hoeveel tijd je wilt en kunt delen met je vriendin. En voor je vriendin geldt natuurlijk hetzelfde. Als je deze ruimte voor jezelf niet neemt zal er binnenkort weer een herhaling van de oplopende frustratie volgen. Bedenk wel, dat dit niet vanzelf gaat! Time-out nemen en een zekere afstand creëren roept gevoelens van angst, afwijzing en eenzaamheid op. En die zal ieder van jullie moeten kunnen verdragen!

Betsy Westeneng,
psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

Tags in dit artikel:

psychologie
2 reacties
Alphonsus
Een heel lief meisje, jullie houden van elkaar, jullie voelen elkaar aan en dan wordt je door dat meisje gesloopt?

Begrijp je dat dat moeilijk te begrijpen is?

Wanneer je een time-out hebt afgesproken betekent dat in die periode dus géén contact op welke wijze dan ook.
Wat heeft anders een time-out dan voor zin? Het woord time-out zegt dat toch al.

Laat alles maar eens rustig betijen. Wat je moet doen na de time out is nagaan in hoeverre je haar mist dan wel nog nodig hebt.
Wanneer het antwoord hierop negatief is dan de relatie definitief verbreken.
Klink misschien hard, maar is wel het beste voor je.
javisje
@Alhonsus

Nee, dat is helemaal niet moeilijk te begrijpen. Er komt gewoon teveel op die jongen af. Vind je het gek dat hij gesloopt wordt door haar prikkels (want dat staat er, en niet het meisje zelf) Terwijl zij nu juist behoefte heeft aan iemand die een rots in de branding is, want ze is zelf vroeger misbruikt. Dat lijkt me ook niet makkelijk, want dat komt in een relatie toch weer in een ander licht te staan, zo niet naar boven gehaald. Dat vraagt een speciale behandeling en ik weet niet of de vraagsteller dat ziet zitten.

Verder heel dapper, vraagsteller, dat jullie een time-out hebben genomen. Neem die tijd ook. Kom met jezelf, samen met God, in het reine. Wellicht een idee om in deze periode te verdiepen in literatuur over iemand met een misbruik in het verleden. Dat leert je wellicht anders er naar te kijken en dingen te relativeren. Je weet nu niet waar die gevoelens van haar vandaan komen. En omdat jezelf niet lekker in je vel zit, reageer je daar geprikkeld op. Van harte Gods nabijheid toegewenst.