Kleine borsten

drs. J. van Dijken / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 27 jaar. Ik heb altijd al kleine borsten gehad en daar heb ik helemaal vrede mee. Waar ik wel mee zit is dat ik geen tepelhof heb. Duidt dit op een ziekte of aandoening?

Antwoord

Wat fijn om te lezen dat je zegt vrede te hebben met je "kleine borsten". Groot of klein is natuurlijk maar relatief, en over de relatie tussen seksuele beleving en de grootte van de borsten, wordt heel verschillend gedacht.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat je "geen tepelhof" hebt. De tepelhof is het gepigmenteerde gedeelte rond de tepel. De grootte van de tepelhof is o.a. afhankelijk van de grootte van de borst, en verschilt dus van persoon tot persoon. Is er bij jou rond de tepel helemaal geen niet-huidkleuring gedeelte? Ik ken geen aandoeningen of ziekte waarbij het ontbreken van de tepelhof een symptoom is, en zeker als dit aan beide kanten zo is, is er geen reden om ongerust te zijn.

Groet,
J. van Dijken, huisarts

Lees meer artikelen over:

borst(en)medisch