Boos op God

dr. G. W. Marchal / 2 reacties

Vraag

Aan een PKN-dominee. Ik was aanwezig op de Kerstconferentie van de HGJB. Daar woonde ik een workshop bij met de titel "Boos op God". De predikant die de workshop leidde, vertelde dat hij pas een begrafenis had geleid van een jongen van 22 jaar. Op de begraafplaats zei hij tegen de aanwezigen dat ze flink mochten vloeken, maar dan wel met het hoofd naar boven. Een broer van de overledene was zeer opgelucht en maakte er flink gebruik van. Die predikant zei: "Als je nog veel vloekt uit frustratie heb je toch nog een relatie met God. Als je het niet meer doet, staat het er hopeloos met je voor." Maar in het derde gebod staat toch dat we de Naam van de Heere, onze God niet ijdel mogen gebruiken? Of mag dat wel in zulke omstandigheden? Ik begrijp er niets meer van.

Antwoord

Dank voor deze indringende vraag. Ik ben sinds bijna veertig jaar predikant en heb helaas dergelijke schokkende gebeurtenissen meegemaakt, dat mensen midden uit het leven werden weggerukt.

Ik geloof van harte dat je van je hart geen moordkuil hoeft te maken, maar dat is iets totaal anders dan een uitnodiging om te gaan vloeken. Eerlijk is eerlijk: ik vind het vreselijk wat hier geadviseerd werd. Dit is heilloos. Er zijn allerlei omstandigheden die we niet kunnen rijmen met de weg, de wijze van het geloof. Een indrukwekkend voorbeeld, ook boek van troost en hoop, is het boek van de Psalmen. Lees bijvoorbeeld Psalm 88. Het laatste woord is typerend voor de hele Psalm: “duisternis”. Deze Psalm staat tussen Psalm 87 (eindigend met: zij zingen bij reidans: al mijn bronnen zijn in U) en Psalm 89 (beginnend met: van de gunstbewijzen des Heeren zal ik altoos zingen). Die 'duistere' Psalm wordt dus vastgehouden door de beide andere. Het kan zomaar gebeuren dat de plaatsen verwisseld worden. Ook dan houdt men elkaar vast, wetend dat je samen wordt vastgehouden door de Heere God. Zo'n weg vereist volharding, geduld, wijsheid, trouw. Dat is iets anders dan je hart luchten in een serie vloeken.

Ds. G. W. Marchal

2 reacties
janwillemjanse
Ik ben het er inderdaad mee eens dat je nooit mag gaan vloeken tegenover God om je boosheid te uiten. Dat is hypocriet. Opluchten zal het écht niet. Ik denk wel dat God niet afschrikt van je boosheid. Boosheid op zichzelf is een emotie die God zelf ook heeft. Wanneer onrecht wordt aangedaan, is boosheid op zijn plaats. Alleen, ik denk dat God wel de vraag stelt: welk recht heb jij om boos te zijn? Dat is net als bij Jona, wanneer de boom verdord. Hierover ging het ook op de kerstconferentie bij de bijbelstudie.

Vloeken is nooit gerechtvaardigd. Onbegrip en boosheid mag je uiten, maar in Efeze 4 zegt Paulus wel: als u boos wordt, zondig dan niet.

Ik vind het jammer dat die dominee dit heeft verkondigd op de Kerstconferentie. Ik ga er vanuit dat dit zijn persoonlijke mening is, en niet die van de HGJB. Ik mag hopen dat hij hierop is aangesproken, maar dat is gelukkig niet onze verantwoordelijkheid meer. Goed dat je er nog even navraag naar doet, vraagsteller!
wmdekker
Ik ben de betreffende predikant. Misschien kan degene die de vraag stelt, even contact met mij opnemen? Het lijkt mij dat dit anders een eigen leven gaat leiden, en er van alles beweerd wordt wat ik niet gezegd heb. Mijn gegevens zijn te vinden via www.hervormdmastenbroek.nl (de site van mijn gemeente) of www.patrimonium.web-log.nl (mijn weblog).