Anticonceptieve werking borstvoeding

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Mijn jongste kind is net een jaar geworden en drinkt nog hoofdzakelijk bij mij borstvoeding. Inmiddels is mijn menstruatie al verschillende cycli weer op gang, met dezelfde regelmaat als ik altijd gewend was, tussen de vier en vijf weken. Kan de borstvoeding ook de vruchtbaarheid onderdrukken terwijl ik wel regelmatig menstrueer? Ik heb namelijk sterk de indruk dat er geen eisprong plaatsvindt. Niet dat ik die anders voelde, maar ik zag of voelde meestal wel wanneer ik de eicel verloor tijdens de menstruatie. Nu zie ik deze nooit, terwijl ik een menstruatiecup gebruik en dit dus moeilijk over het hoofd kan zien. Ik weet wel dat dit de eerste keer na een borstvoedingsperiode kan, maar meerdere keren achter elkaar? Voor de duidelijkheid, ik weet uit ervaring wel dat de kans op zwangerschap met borstvoeding wel aanwezig is.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Volledige borstvoeding (dus zonder bijvoeding) heeft inderdaad een anticonceptieve werking en de kans op zwangerschap tot een half jaar na de geboorte is minder dan 2 procent. Maar als je weer menstrueert dan moet je er wel vanuit gaan dat er ook een eisprong plaatsvindt en dat je dus zwanger kunt worden.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

borstvoedingmenstruatie
2 reacties
leene
zie de link over de lam methodehttps://www.ouders.nl/artikelen/borstvoeding-als-voorbehoedmiddel-de-lam-methode
Dat betekent dat jij gewoon weer zwanger kunt raken want je menstrueert en je baby is al ouder dan 6 maanden. Men zegt wel eens dat de eerste menstruatie na de bevalling en borstvoeding anovulatoir is ( dus zonder voorgaande eisprong) maar niet de daarop volgende menstruaties.
Ter aanvulling... als vrouwen zeggen dat ze ondanks borstvoeding toch weer binnen 6 maanden zwanger raakten dan blijkt bij doorvragen bijna altijd dat de baby of bijvoeding kreeg voor de 6 maanden of niet op verzoek werd gevoed ( voeding wordt met name in de nacht nogal een uitgesteld door middel van een speen , inbakeren etc) of ze toch weer waren gaan menstrueren. En dan gebruik je dus niet de LAM methode en kun je inderdaad weer zwanger worden.
Het komt maar een heel enkele keer voor dat vrouwen die het kind helemaal op verzoek voeden en niet ongesteld zijn binnen 6 maanden weer zwanger zijn. Maar ja de pil is ook niet 100% betrouwbaar en condooms al helemaal niet.
vrouw78
Het panellid geeft aan dat je uit kunt gaan van een eisprong omdat er een menstruatie is. Ik heb wel regelmatige menstruatie en zelden een eisprong. Is mss niet het meest gangbare, maar kan wel.