Invulling van de zaterdag

Ds. H. D. Rietveld / Geen reacties

Vraag

In de wet wordt ons geleerd dat we zes dagen zullen arbeiden en dat we op de zevende dag de rustdag mogen houden. Nu is het bij ons vaak zo dat we vijf dagen werken, de zesde dag voor ontspanning reserveren en de zevende dag als rustdag houden. Nu is mijn vraag: Is het bijbels om de zesde dag, de zaterdag, als een vrije dag aan te merken? Of moet er op deze dag ook gewerkt worden? Zelf vind ik het heerlijk om op zaterdag ontspannen bezig te zijn, maar in mijn omgeving wordt daar vaak anders over gedacht.

Antwoord

Het gaat in deze vraag dus niet over de plaats van de zondag als rustdag in onze huidige samenleving. Ik ga er bij de beantwoording dan ook van uit dat we het eens zijn over het goed recht van de zondag als algemene christelijke rustdag, waarop we in de kerken ook de opstanding van de Heere Jezus, de grote Rustaanbrenger, gedenken en de tijd krijgen om als gemeente Gods Woord te horen en ook in zekere mate aan ontspanning mogen doen die het karakter van deze dag niet aantast.

Het vierde gebod zegt : gedenk de sabbatdag dat ge die heiligt. Dus de Joden hebben die dag zó te gedenken dat ze die in de praktijk heiligen, afzonderen voor God. Ze doen dan geen werk. Daarna volgen de woorden: Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen. Terwijl het eerste gedenk in het Hebreeuws een echt gebod is, betekent het zes dagen zult gij arbeiden geen gebod maar een aanduiding van: dan doet gij al uw werk maar. Het is absoluut onjuist om aan het vierde gebod te ontlenen dat we op de zaterdag moeten werken om de zes arbeidsdagen van de week vol te maken. Het gaat er in dit gebod om dat we één dag in de week moeten rusten van al ons werk. Want er blijft altijd wel wat te doen en daar hebben we de overige dagen van de week de tijd voor.

De oude volken hadden indertijd geen rustdag. Het vierde gebod wil dat we een dag apart zetten voor de Heere om te rusten. Zoals gezegd voor de Joden is dat de sabbat en voor christenen is dat de dag na de sabbat (zonder dat nu nader uit te werken). Wanneer we in onze tijd mede door toegenomen mechanisatie minder lichamelijke arbeid hebben te doen en meer vrije tijd hebben gekregen behoeven we echt niet altijd te werken. Al zou de zgn. 24- uurs economie het tegenwoordig wel anders willen.

Maar nogmaals: het vierde gebod gebiedt ons niet om de volle zes dagen te werken. Daar ligt de spits niet, maar met de vermelding van de zes overige dagen van de week geeft God juist aan dat we dan nog genoeg tijd hebben om alles te doen. Voor velen is de zaterdag juist een welkome opmaat naar de zondag. Op de vrije zaterdag kun je dingen doen die je niet op zondag zou willen doen. Dus maak er maar dankbaar gebruik van! Zorg er wel voor dat je voor twaalven thuis bent om op zondagmorgen fris in de kerk te zitten en de Heilige Geest in je te laten werken.

Ds. H. D. Rietveld