Verkering en verliefd zijn, combineren met geloof

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Ik loop al een tijd lang met een aantal vragen rond en ik wil ze graag kwijt. Fijn dat dit bestaat en vooral dat je hier je geloofsvragen kwijt kan. Grote waardering heb ik voor deze site!

Ik heb een aantal vragen over verkering en verliefd zijn en hoe je dat combineert met je geloof. Ik heb een superleuke jongen bij mij in de kerk zitten. Leuke/fijne persoonlijkheid en je kunt er goed mee lachen. We hebben al een aantal keren lange en leuke app-gesprekken gehad, maar het liep steeds uit op niets. Komt mede doordat we elkaar niet zien vanwege de coronamaatregelen e.d. (dat denk ik tenminste). Daardoor hebben we minder contact en is het nu echt helemaal stil van beiden kanten. Het is een jongen die ik eigenlijk al jaren echt leuk vond. Maar ik hield het eigenlijk altijd voor onmogelijk om verkering/contact met hem te krijgen. Toch had ik wel altijd een stiekeme hoop op hem. Nu we elkaar iets beter kennen, merk ik dat we veel raakvlakken hebben. Alleen het enige en grootste nadeel is dat het contact verdwenen is.

Helaas moet ik bekennen dat er op het geloofsgebied weinig bij hem leeft. Tenminste, dat heeft hij weleens gezegd tegen mij. Ik wil dat graag veranderen bij hem, maar ik weet ook dat ik dat niet kan. Ik leg dat voor in gebed, want ik weet dat God krachtige werken verricht in mensen en ook in mij. Maar verder kan ik ook weinig doen. Of zie ik dat verkeerd? Ik voel mij eenzaam en hij was degene die mijn dag weer goed maakte omdat ik al zo weinig mensen zie in deze tijd. Ik weet echt niet hoe hij over mij denkt.

Maar ik wil God ook niet tekort doen. Ik wil zo graag dat mijn leven niet afhangt van aardse liefde, maar ik weet wel dat dat op dit moment wel zo is. Ik voel het gewoon wanneer ik bid dat ik meer met die jongen bezig ben dan dat ik echt God liefheb en tot Hem bid in alle oprechtheid. Want God liefhebben boven alles? Dat lukt mij gewoon niet, hoe graag ik het ook wil. Oprecht!

Ik bid God om u de krachten te geven om mij een zo goed mogelijk antwoord te geven. Een antwoord waar ik veel wijsheid en kracht uit mag halen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongedame,

Verkering en verliefd zijn, hoe combineer je dat met geloof? Dat is een van de vragen waarmee je begint. Maar als ik je verhaal zo lees zijn er nogal wat voorvragen.

Ik wil je niet teleurstellen, maar ik  vraag me af of er werkelijk sprake is van verliefdheid van weerskanten. Dat jij die jongen erg leuk vindt, dat is wel duidelijk. Jij hebt vlinders in je buik. Maar voelt hij zich ook echt aangetrokken tot jou? Ik lees namelijk in je verhaal dat het over en weer appen is doodgebloed. En: “Ik weet niet hoe hij over mij denkt.”

Je zult toch wel begrijpen dat er voor het ontstaan van verkering meer nodig is dan wat mediagebruik over en weer. Dan moet je een afspraakje maken, elkaar zien en samen praten over van alles en nog wat. En ja, ook over het geloof. Waarom probeer je niet via de app hem te vragen of hij echt wat voor je voelt en je elkaar een keer kunt zien. Een soort date dus.

Dat die verliefdheid je zo bezig houdt, dat is niet zo vreemd en ook niet verkeerd. Zo heeft God ons geschapen. Zeker in een bepaalde leeftijdsfase kun je er heel vol van zijn. Met deze jongen kun je goed lachen, schrijf je, maar kun je er goed mee bidden en praten over het geloof? Vertel in je gebed aan God hoe dat verliefd zijn je bezig houdt. En bidt dan: “Heere als u hem voor mij bestemd hebt, laat dat dan duidelijk worden en geef dan dat hij U lief krijgt. Zodat we u samen kunnen dienen.” Maar bid vooral dat jijzelf de Heere mag liefhebben, want dan wil je niet met iemand door het leven die geestelijk koud is.

God liefhebben boven alles valt je moeilijk, zeg je? Dat klopt, dat geldt voor iedereen. Daaruit blijkt dat we zondige mensen zijn. God liefhebben boven alles, daar hebben we de genade van de Heilige Geest voor nodig die die liefde uitstort in ons hart. Van huis uit zijn we geneigd om God op de tweede plaats te stellen.

Of die verliefdheid je niet teveel bezig houdt, vraag je? Een gelovige kan bijvoorbeeld overdag heel druk zijn met zijn werk. Dan heb je geen tijd om de hele dag aan God te denken. Maar dan kan God nog wel op de eerste plaats in je leven staan. Je ziet immers je werk als een opdracht van Hem. Jezus zegt wel: wie Mij liefheeft boven zijn geliefden is Mij niet waardig. Maar dat betekent niet dat je die geliefden niet hevig mag lief hebben.

Eens vroeg de Heere Jezus aan Simon Petrus die Hem verloochend had: Simon heb jij mij meer lief dan de andere discipelen? Die kon niet meer dan bescheiden antwoorden: “Heere u weet alle dingen, u weet dat ik U liefheb.” Ik hoop dat jij dat ook kunt zeggen en dat je snel meer duidelijkheid krijgt en je je niet meer eenzaam voelt. Hetzij vanwege verkering met jouw vlam, of omdat je leuke vriendinnen om je heen hebt met wie je fijn kunt praten.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Capelle a/d IJssel
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

verliefdheid