Openheid kan pijn doen

Eleos / 3 reacties

Vraag

Sinds 9 maanden heb ik een vriend. Ik hoopte er al een tijd op en op een dag wandelde hij zo mijn leven in. Een ontzettend lieve jongen, die vaak laat weten dat hij van me houdt. Gelukkig gaat het met ons goed en worden we allebei alleen maar gelukkiger van en met elkaar. Juist omdat we zo open en eerlijk tegenover elkaar kunnen zijn en onze gesprekken vaak op dieper niveau plaatsvinden. Helaas is gebleken dat openheid ook erg pijn kan doen. Hij heeft me onlangs toevertrouwd dat hij in het verleden veel sekssites bezocht. Vervolgens zei hij ook dat het binnen onze relatie één keer fout is gegaan en hij weer zo'n site bezocht. In het aantal geloof ik hem zeker. Ik blijf mijn waardering uitspreken richting hem hoe ontzettend goed ik het vind dat hij het -juist om behoud van mij- allemaal wil laten. Daarnaast hebben we ook besproken dat een relatie stuk kan lopen als herhaling zich voordoet. Hoewel dit nu prima gaat, is er wel iets waar hij (en ik) nog mee torsen. Hij heeft met regelmaat een 'natte droom', waarin hij droomt over andere vrouwen. Meestal zijn het bekende vrouwen die hij kent vanuit de kerk of andere gelegenheden. Dit alles heeft me tot het diepst in mijn hart getroffen. We vermoeden allebei dat het een erfenis is van de zonden die hij in het verleden verricht heeft. Niet alleen ben ik erg geschokt, maar daarnaast weet ik niet hoe we verder moeten. Het lijkt me vreselijk om later een man te hebben die 's nachts droomt over andere vrouwen. Vaak ziet hij ze naakt of droomt hij er gemeenschap mee te hebben. Vanuit mijn opvoeding heb ik meegekregen dat het van belang is te vechten voor je relatie, waar ik het zeker mee eens ben. Ik weet dat tegenwoordig -bij tegenspoed of kruis- iemand de ander snel kan laten vallen. Zo ben ik niet. Toch wil ik het wel binnen mijn grenzen houden, wat in deze situatie niet gebeurt. Ik ben van grote wil om samen met hem te kijken naar wat hij hierin nodig heeft, alleen weet ik echt niet hoe en hij evenmin. Wat is wijsheid? Moet ik hem verlaten om een slecht en ongelukkig huwelijk voor te zijn? Moet ik blijven hopen en vertrouwen dat het in het huwelijk anders loopt, immers, dan hebben we een relatie met elkaar waarin seksualiteit een rol mag gaan spelen? Het rare is dat op momenten dat hij me aanraakt en ik denk aan wat hij me verteld heeft, dat hij me niet meer mag aanraken. Ik doe dan kortaf en sluit me voor hem af. Dit terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet wil. Ik blijf pleiten voor een open en eerlijke relatie/huwelijk waarin alles besproken moet en kan worden. Maar dit doet zo ontzettend veel pijn. Ik hoop van harte dat u met me mee kan denken, om mijn worsteling in alles te begrijpen. Daarvoor mijn hartelijke dank! Een jong volwassen vrouw.

Antwoord

Ik denk dat wat je schrijft heel herkenbaar is, namelijk dat openheid ontzettend waardevol is, dat die een relatie boeiend maakt. Maar dat openheid ook pijn zal doen is heel realistisch: als je de ander beter leert kennen, leer je niet alleen veel moois kennen, maar ook dingen waar je niet op zit te wachten. Dat is normaal. En in jouw geval gaat dat blijkbaar over de seksuele fantasieen en dromen van je vriend.

Logisch dat jij voor ogen hebt dat jij in zijn seksuele gevoelens centraal staat. Maar hij heeft blijkbaar al zo zijn ervaringen opgedaan en die laten zich niet zomaar uitwissen. Dat -onder meer- komt naar voren in zijn dromen. Nu zou jij blijkbaar willen dat hij die dromen gewoon niet meer heeft. Alleen: de inhoud van dromen kun je niet direct controleren. Dromen vertellen iets (niet zomaar te zeggen wat precies) over allerlei indrukken en belevingen die onbewust kunnen zijn. Het is de verantwoordelijkheid van je vriend wat hij met zijn dromen doet.

Ik krijg uit je brief de indruk dat je vriend heel belangrijk is voor je, en je relatie met hem veel mag kosten. Ik denk dat je dat van hem ook mag verlangen. Dat het heel begrijpelijk is dat je wil dat je vriend zich op jou richt en voor jou gaat en niet voor iemand anders. Als je zou merken dat hij actief op zoek is naar erotische ervaringen buiten jou om, dan zou de trouw in het geding komen. En -je bent nog niet getrouwd, dus je kunt nog heel goed met de relatie stoppen- als dat het geval is, dan lijkt het me niet goed om met hem in zee te gaan. Maar als dit niet het geval is, als hij zijn aandacht en zijn inspanningen richt op jou, dan zou ik heel blij zijn met zijn liefde en met zijn trouw. Dus: hierin heb je ieder een eigen verantwoordelijkheid. Ieder voor je eigen inzet.

Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn dromen. En daarom zou ik me er ook niet zo zeer meer bezig houden, als ik jou was. Ik denk dat openheid goed is, maar dat het belangrijk is dat ieder ook een eigen “domein” heeft, waarbinnen hij of zij moet zien in het reine te komen met zijn of haar gedachten en gevoelens. Je belast je relatie onnodig als je alles van elkaar wilt weten. Dat dat zo werkt kun je zien aan jouw reactie op zijn aanrakingen: dat komt doordat je kennelijk weet dat hij over een andere vrouw heeft gedroomd. Die dromen krijgen zo een veel grotere betekenis dan ze verdienen. De meeste dromen vergeet je immers, en dat is ook goed. Nogmaals: die dromen kun je zien als iets van hem.

Ik zou wel eens willen weten wie die dromen ter sprake brengt. Als het zo is dat jij dat doet, mogelijk om hem te controleren, dan kun je daar beter mee stoppen. Als het zo is dat hij erover wil vertellen aan jou, dan vraag ik me af waarom dat is...

Tenslotte: in de beleving van seksualiteit zijn mannen en vrouwen echt verschillend. Dat merk je in een relatie. Dat is boeiend en soms ook lastig.

Els de Bruin

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
3 reacties
Alphonsus
Een lieve jongen loopt je leven binnen!! En jij verwacht een onbeschreven blad aan te treffen. Dit is zelden tot nooit het geval!!Zeker met de mogelijkheden van nu en de aanjagende werking van hormonen in jonge jaren is de kans dat je iemand ontmoet die GEHEEL vrij is van dit alles uiterst gering.

Stel je laat hem vallen en een nieuwe vriend is niet zo openhartig in deze dingen, beschouw je hem dan als rein? Of ga je die nieuwe vriend dan uithoren wat er wel niet allemaal gebeurd zou kunnen zijn?
Wanneer je dat laatste zou gaan doen en je je daar obsessief mee bezig zou gaan houden, dan loop je het risico dat iedere nieuwe relatie stuk loopt.
Kennelijk speelt je ideaalbeeld een grote rol. Maar niets is ideaal of zonder vlek of rimpel.
Soms moet je accepteren dat de werkelijkheid niet anders is dan dat ze is en dat je die werkelijkheid niet naar je hand kan zetten.
Wees nu in plaats van een teleurgestelde vriendin een werkelijk helper van je vriend.
Hem afwijzen is toch een vorm van wraak nemen en dat past niet in welk ideaalbeeld dan ook. Bemoedig hem in zijn strijd en sta zij aan zij.
Maak harde afspraken en zie daarnaast, indien acceptabel, ook iets door de vingers. Mensen zijn geen robots die met een paar draaien aan de knoppen in een keer anders gaan werken.
Focus je op zijn lieve dingen en vergeef en vergeet wat niet altijd zo goed gaat.
En dit alles mits je vriend zijn strijd tegen deze zonde serieus neemt.
Cloudsadmirer
Vraagsteller, ik vind het supermooi om te lezen dat jullie zó open naar elkaar zijn! Prachtig, houden zo hoor! Logisch dat je af en toe niks van hem wil weten, jij moet het ook allemaal verwerken toch? Jij moet ook even de tijd krijgen...

Als ik zo je vraag lees heb jij volgens mij een hele lieve vriend die heel eerlijk is en wellicht dan ook trouw! Die laat je toch niet lopen! Hij verdient toch ook een kans? Hij heeft -om het even zo te zeggen- zijn billen gebrand en moet nu op de blaren zitten, en in een relatie groei je naar elkaar toe en word je één, en dus zal jij moeten delen in zijn vroegere zonden en de pijn die dat met zich meebrengt.
Hij kan idd geen ongeschreven blad zijn! Jij hebt toch zeker ook je 'stommigheden' of andere zonden van vroeger -al kunnen die van hele andere aard zijn- mee te nemen op jullie reis samen?

Heel open en eerlijk naar elkaar toe zijn, dus alles van elkaar weten, doet soms pijn. Zeker. Maar je zal nooit voor een verassing komen te staan wat nog veel meer pijn kan doen!!!

Groetjes...
EVA
Beste vragensteller,

Wat mooi dat jullie open en eerlijk zijn(dank God daarvoor) en dat kan soms pijn doen geeft je aan, maar beter nu dan straks in het huwlijk, voor dat jullie tot een huwelijk komen moeten jullie deze bagage opruimen, je geeft zelf al aan dat die dromen komen door de erfenis van zijn zonden, daar heb je gelijk in, door dat hij verkeerde site;s bezocht, (even als vb) zet hij de deur open voor de duivel, wat hij gezien heeft dat staat op ze netvlies, door dat die deur open staat heeft de duivel vrij toegang tot hem en valt hij makkelijker weer in de zonde, (zelfs in zijn dromen)de duivel houd hem als het ware gebonden, wat kunnen jullie doen maak samen een "lijstje" en laat hem daar op schrijven wat hij gezien/gedaan heeft op imoreel gebied, dan gaan jullie samen bidden en belijd je vriend punt voor punt zijn zonden aan God en neemt er in gebed afstand van.
Zo is hij met God in het reine gekomen, en heeft hij de deuren als het ware dicht gegooid voor de duivel, en tuurlijk blijft er strijd maar daar moet hij met Gods hulp weestand aan bieden( Jak.4) maar dat hebben we allemaal elke dag. want zegt de bijbel=>lees dat maar in ef 6 daar staat ook hoe we ons moeten wapenen.

Misschien is het goed om voor dat jullie trouwen een "cursus" te volgen
voor mensen die gaan trouwen in div gemeente;s worden die cursussen gegeven, de volgende onderwerpen komen dan aan bod,
-Wat is een huwelijk?
- Rol van man en vrouw
- Seksualiteit
- Geboorteregeling
- Verkering en partnerkeuze
- Communicatie
- Liefde: wat en hoe?
- Vergeving: wat en hoe?.

Bij ons in de gemeente is het zelfs verplicht om deze cursus te volgen voor dat men trouwt, ook is daaraan een stukje bevrijdingspastoraat gekoppeld, waar men ook echt met stellen bidden die worstelen met dingen zoals jullie. Deze curus is ook toegangelijk voor stellen buiten de gemeente.
Mocht je vragen hebben nav mijn antw dan mag je altijd mailen evangelie@live.nl

Wens jullie Gods zegen toe in jullie verkeringstijd,