Flink overgewicht

drs. N. Wolswinkel / 6 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw met flink overgewicht, weeg 120 kilo en ben 1,70 meter lang. Wij willen graag kinderen en zijn hier al ruim een jaar mee bezig. Pogingen om af te vallen mislukken telkens. Weet u een oplossing? Ik durf hier niet echt mee naar m'n huisarts, want ik ben bang dat het aan mijn gewicht ligt, en dat is in zekere zin ook wel waar. Heeft u advies voor mij? Wij willen zo graag een kindje, maar het lukt gewoon niet.

Antwoord

Ik begrijp dat het over twee vragen gaat: overgewicht en ongewenste kinderloosheid. Er kan een relatie tussen die twee bestaan: overgewicht heeft een negatieve invloed op de vruchtbaarheid. Maar: er zijn vrouwen met over gewicht die wel zwanger worden en er zijn vrouwen met een gewoon gewicht die ook niet zwanger worden. Het is dus te vroeg om nu die conclusie al te trekken. Beide problemen kunnen ingewikkeld zijn, in beide gevallen zijn er veel factoren, die meespelen.

Wat het gewicht betreft: wat heb je geprobeerd? Is er een oorzaak aan te wijzen? Waarom lukt het je maar niet om vol te houden? Wat zijn daarbij de belemmerende factoren, etc. Heb je er deskundig advies bij gehad?

En wat de kinderloosheid betreft: wat is er al bekeken? Heb je een eisprong? Is het sperma in orde? Lukt het vrijen goed, etc.

Kortom: met beide problemen kun je best iets, maar er moet eerst zorgvuldig gekeken worden hoe het plaatje eruit ziet. Daarna kan een (behandel) advies woren gegeven. Ik kan er dus niet veel meer over zeggen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
6 reacties
EVA
Neem met je hart een besluit, en met God dat je de strijd aan gaat met je overgewicht dan zal het je lukken, het is voor jezelf ook gezonder want als je zwanger wordt kom je ook nog aan, en dan zou je wel eens erg nare problemen kunnen krijgen in je zwangerschap met je gewicht, dat je niet meer kan lopen of op bed terrecht komt en na de bevalling gaan de kg er helemaal niet makkelijk meer af dus kan je beter proberen voor die tijd er wat aftekrijgen!
dus beste meid ga de strijd aan en doe dit biddend want dan alleen gaat het je lukken, ik zelf ben veel afgevallen met Sonja bakker!

Veel zegen!!
joelie
@vragenstelster
Stel je vraag zoals je hem hier stelt gewoon aan je huisarts. M.i. ben je nu zelf een beetje voor dokter aan het spelen en heb je de conclusie al getrokken. Waarschijnlijk te voorbarig. Overgewicht en kinderloos blijven kan ook allebei dezelfde oorzaak hebben. Hoeft niet. Kan wel. Maar daar heb je echt een arts bij nodig.
Dus raap alle moed bijeen en ga naar je huisarts.
Zelf ben ik ook veels te dik. Heb twee kinderen van God gekregen. Maar zonder medische hulp hadden ze hier waarschijnlijk niet rond gelopen.
En je wilt niet weten hoeveel moeite ik er mee had om de eerste stap te zetten.
Veel sterkte en Gods onmisbare zegen!
zandkasteel
Waarom durf je niet naar de huisarts? Is het schaamte of bang dat je nu echt iets moet doen aan je overgewicht? Overgewicht onstaat niet vanzelf, ik heb er ook last van en ook 2 x flink afgevallen door gezond eten via EGA. Juist ook omdat wij toen graag weer een kindje wilden en ik wist dat het niet goed is om te zwaar te worden. Ik zou daar echt aan gaan werken als ik jou was. Je hebt gewoon een stok achter de deur nodig via een club. Je hebt in dit geval ook een doel, zo gezond mogelijk zijn en eten, mocht je wél in verwachting raken. Je hebt zoveel meer kans op zwangerschapssuiker, hoge bloeddruk, vocht vasthouden etc, dat wil je je kindje toch niet aandoen?
Waarmee is dus niet wil zeggen dat overgewicht de oorzaak is, maar wel een grote risicofactor bij een zwangerschap. Als je nu gelijk aan een behandeling gaat beginnen, ga je door alle spanningen en teleurstelling misschien nog meer eten en groei je nog meer, waardoor je nog verdrietiger wordt. Door eerst flink af te vallen, krijg je een veel beter zelfbeeld, je kan leukere kleding kopen en wordt fitter. Al je op die manier je prettiger voelt (en dat is echt zo hoor, je moet gewoon door de zure appel heen), sta je sterker voor het (evt.) volgende traject
joelie
@zandkasteel
Overgewicht ontstaat niet vanzelf....
Kan te kort door de bocht zijn. Je weet helemaal niet of de vragenstelster teveel eet, ongezond eet, of i.d..
Eerst naar de arts en dan verder actie ondernemen.
Ik hoop voor de vragenstelster dat het alleen een kwestie van lijnen is. Al moeilijk zat hoor. Maar medicatie is ook geen pretje.
zandkasteel
@ joelie,

Vraagstelster geeft niet aan van medicatie overgewicht gekregen te hebben. En al was dat zo, in clubverband zie je allerlei soorten mensen. Ook mensen met diabetis, of mensen die door schildklierproblemen zijn aangekomen. Maar ook (juist) bij deze doelgroep is gezond eten belangrijk. Dan staat het gezond eten voorop en is elk pondje dat eraf gaat kado! Het duurt dan misschien langer, maar mensen gaan zich er veel fitter en beter door voelen. De leidster zal in zulke gevallen altijd naar een arts verwijzen om de medicatie in de gaten te houden (misschien moeten er aanpassingen plaatshebben tijdens het gewicht verliezen).
joelie
@zandkasteel. Sorry voor mijn onduidelijke relaas.
Met medicatie bedoelde ik niet die tegen overgewicht, maar medicijnen en/of behandelingen om een kindje te krijgen. Hormoonbehandelingen en verder.