Zoek dus eerst het Koninkrijk van God

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Wegens het overlijden van een geliefd (zeer jong) familielid werd ik aan het denken gezet. Ik besefte dat niet iedereen oud wordt, zoals wij vaak denken. Wij stellen het zoeken van Gods Koninkrijk vaak uit tot een later moment. Maar wie zegt dat we dat krijgen? Zoek dus eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid. Nu kan het dus nog voor mij. Maar hoe doe ik dat? In het dagelijkse leven heb ik geen tijd om me alleen daar mee bezig te houden. Hoe vind ik God echt? Ik vind het moeilijk, want aan de ene kant wil ik er alles aan doen om Hem te vinden, maar aan de andere kant vraag ik me dan af: wat als ik niet uitverkoren ben? Dan kan ik doen wat ik wil, maar dan helpt het me niets. En ik kan toch in principe niets aan mijn eigen zaligheid doen, want de Heilige Geest moet toch eerst in je hart werken? Kan ik dan niets doen om zalig te worden? Zoveel mogelijk bidden? Zoveel mogelijk Bijbellezen? Me eerst los maken van zondige dingen die ik nu nog doe? De wereld trekt ook mij met al haar begeerlijkheden, dat merk ik echt wel. Ik leef in een onchristelijke omgeving, waardoor het nog moeilijker is om te leven bij Gods Woord. Het beangstigt mij dat mijn tijd hier op aarde zo voorbij kan zijn, terwijl ik (nog) niet bereid ben om Hem te ontmoeten. Jezus zegt in de Bijbel: Bid en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden. Maar hoe dan? Wanneer zoek en bid je echt? Ik ben bang mezelf in dat opzicht te bedriegen, dat ik alleen verstandelijk weet dat ik God nodig heb, maar diep in mijn hart eigenlijk nog steeds niet. Ik ben gedoopt, opgegroeid in een reformatorisch gezin, heb al die jaren Gods Woord gehoord, heb belijdenis gedaan, inmiddels kerk ik in een gereformeerde kerk en ondanks wat ik daar hoor over liefde en aanbod van genade, laat het me niet los wat ik zelf heb geleerd. Want ik weet zeker dat God niet alleen een liefdevolle, genadige God is, maar ook een rechtvaardige God die met recht boos wordt om mijn zonden tegen Hem. En daar maak ik me dan zorgen om, want die doe ik zoveel, ze stapelen zich alleen maar op iedere dag dat ik zonder God leef. Een hoop vragen, ik weet het. "Kiest dan heden wie gij dienen zult" kwam laatst in mijn gedachten naar boven. Waarom is dat toch zo moeilijk, terwijl God ons zoveel mooie dingen belooft en als enige eis stelt dat we oprecht in Hem geloven? Die keuze lijkt zo makkelijk. Als het over wereldse dingen zou gaan, is de keuze zo gemaakt. Maar waarom niet als het gaat over de dingen van God?

Antwoord

Het overlijden op jonge leeftijd van iemand die je lief was, zet je aan het denken: Ook ik moet God ontmoeten en ik ben niet bereid. Hoe word ik ooit toebereid? Daarbij voel je je in de dilemmaklem van enerzijds "het is alles Gods gave" en anderzijds "ik sta ten volle verantwoordelijk". Daarbij buitelen in je gedachten allerlei woorden over elkaar heen: verkiezing, geloof, toorn van God, rechtvaardigheid van God, bekering, leven, eer van God,rechtvaardigmaking, waarheid, gebed, bijbellezen, prediking, liefde van God, doop, verbond, eeuwige dood, etc., etc. Ik denk aan psalm 94. "Wanneer mij 't afgepeinsde hart door al mijn denken werd verward/ en ik in druk schier was gestikt/ toen heeft Uw troost mijn hart verkwikt." Verstikkende, verwarrende gedachten!...

Een paar dingen:

1. Zet de verkiezing nooit voorop; als je het toch doet, zet er dan het woord troost voor: de troost der verkiezing; Gods verkiezing is ruimte tot zaligheid!

2. Al jouw denken en tobben als zodanig brengt je nooit één stap dichter bij God! Gods gedachten zijn overigens altijd hoger dan die van jou.

3. Je bent gedoopt: vóórdat jij iets kon roepen tot God, riep de HEERE tot jou -en je naam werd genoemd in één adem met Zijn Naam: ..., zondaar, geef mij je hart! Want voorwaar Ik heb geen lust in je dood, maar in je leven!

4. Wat God zegt meent Hij; altijd en zonder enige reserve!

5. Geef je over aan het Woord van God; verlaat je er op; zink er op. En vergeet niet: het Woord is vlees geworden. Het Woord is een Persoon. Het Woord is Christus Jezus.

6. Vertel de HEERE hoe je in de klem zit; -hoe schuldig/vloekwaardig je je voelt en weet; -hoe verward en verstrikt je bent.

7. Onderzoek de Schriften, biddend om de Geest.

8. Kom onder de Woordbediening, biddend om de Geest.

9. Bid zonder ophouden; laat God vrij én laat Hem niet los! Om Zijns Naams wil!

10. Prijs God vanwege Zijn lankmoedigheid.

11. Verwacht de HEERE.

12. Laat Hem beginnen, voortzetten en voleinden; laat Hem alles doen!

Mijn God U zal ik eeuwig loven, omdat Gij 't hebt gedaan. Gij alleen en Gij volkomen!

Kand. G. van Ginkel