Levenslang bij een kerkverband

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik las op deze site dat je alleen om voor God geldende redenen tot een ander kerkverband mag overgaan omdat je bij het belijdenis doen je ook voor levenslang aan die betreffende kerk verbindt. Nu pleit ik niet voor lichtvaardig overgaan tot een ander kerkverband. Maar het kan toch zo zijn dat we door Gods voorzienigheid worden geleid tot een ander kerkverband? Ik vind het heel zwaar om te stellen dat je hebt beloofd levenslang bij een bepaald kerkverband te blijven. Het is toch een geloofsbelijdenis.

Antwoord

Levenslang bij een kerkverband te moeten horen? Het komt mij een beetje vreemd over wanneer een kerkverband zou eisen bij dat kerkverband te moeten horen waar je ooit belijdenis hebt gedaan. Ik weet dat het gebeurt in sommige kringen omdat men zich als de enige waar zaligmakende kerk beschouwt. Het is de dwaasheid gekroond. Want de Heere bindt ons niet aan een kerkverband maar aan Zijn Woord. Daarom zal het ook zorg zijn om tot een kerkverband te mogen behoren waar het Woord verkondigd wordt zoals de Heere wil dat het verkondigd wordt.

In het ene deel van ons land zou ik dan b.v. HHK kunnen zijn, terwijl ik in een ander deel van het land, waar geen HHK is, dan lid zou worden van b.v. een Chr. Geref. Kerk die behoudend is. Het moet ons vooral daar om te doen zijn dat wij namelijk behoren tot de Algemene Christelijke kerk.

Bedenkelijk wordt het wanneer ik van kerk verander omdat iets gemakkelijker zoek of omdat ik b.v. tuchtmaatregelen probeer te ontvluchten. Dat gebeurt helaas ook maar al te vaak. Dus door onze belijdenis zijn wij trouw aan de Kerk met een hoofdletter en verbinden we ons aan een kerkverband die het meest beantwoord aan wat de ware moet zijn. En dat kan naar onze woonomgeving verschillend zijn.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

belijdeniskerkkeuze