Consent en gastlidmaatschap

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Dank voor het antwoord over wat consent inhoudt. Mijn vraag richtte zich inderdaad op het gastlidmaatschap. Maar wat houdt het concreet in? Wat kan je praktisch verwachten van de gemeente waaraan consent is verleend? Wat zijn de 'rechten' van de persoon voor wie dit consent is verleend?

Antwoord

Beste vragensteller,

De Hervormde Kerkorde is niet erg royaal met het gastlidmaatschap. Het is in elk geval niet bedoeld voor hervormde leden die in een andere plaats wonen dan hun woongemeente (of waarbij hun woongemeente is ingedeeld). Die moeten ingeschreven zijn in hun eigen woonplaats of perforeren, maar kunnen niet gastlidmaat zijn in een andere hervormde gemeente. Het gastlidmaatschap is alleen bedoeld voor leden van andere kerken indien er sprake is van een gemengd huwelijk of indien er geen gemeente van hun eigen kerk in de omgeving is. Anders niet.

Het gastlidmaatschap is dan geen dubbel lidmaatschap, want dat bestaat niet. Je blijft lid van je eigen kerk en wordt dat dus niet van een hervormde gemeente. Wel kun je krachtens gastlidmaatschap delen in de pastorale zorg, deelnemen aan kerkelijke activiteiten, lid zijn van een bepaalde commissie, tot de sacramenten worden toegelaten en onder het opzicht van de kerkenraad staan. Maar je hebt geen stemrecht , noch actief noch passief, want je bent en blijft immers lid van die andere kerk.

Hopelijk is het zo voldoende duidelijk.

Hartelijke groeten,
Ds. J. l. Schreuders