Internetaansluiting

ir. Raymond H. Warnaar / 21 reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Ik begrijp iets niet helemaal. Tijdens de laatste synode is er het volgende over een internetaansluiting gezegd: Wie vanuit sociaal of maatschappelijk perspectief geen noodzaak heeft tot bezit of gebruik van moderne media, onthoude zich daarvan; wie internet nodig heeft, gebruike geen open, maar gefilterd internet. De laatste weken staat er in de Saambinder een serie artikelen van de Commissie Moderne Media, waarin met geen woord gerept wordt over het officiële standpunt. Er wordt vanuit gegaan dat iedereen internet heeft en er worden handreikingen gedaan over hoe je verantwoord om kan gaan met internet. Gaat de commissie Moderne Media hier niet in tegen het synodebesluit? Het komt mij in ieder geval niet voor als eenduidige communicatie over een belangrijk onderwerp.

Antwoord

Beste vraagsteller, ik denk dat de leden van de Commissie Moderne Media het beste deze vraag kunnen beantwoorden, omdat de commissieleden vanuit de synodevergadering aangesteld zijn. Het zou kunnen zijn dat de tijdsperiode tussen de opeenvolgende synodevergaderingen dusdanig groot (ongeveer 3 jaar) is dat een wachten op een officiële bijstelling van de internetkoers te lang zou duren om effectief in te spelen op de snel veranderende context. Want inderdaad, bijna iedereen heeft internet, ook om de gasrekening en de bankzaken goed te kunnen behartigen. Wellicht heeft de commissie om die reden in haar huidige adviezen voorzichtig geanticipeerd op een veranderend beleid. Tijdens de volgende synodevergadering zal de commissie hier verslag over uitbrengen en verantwoording van afleggen.

Met vriendelijke groet,
Ir. R. H. Warnaar

21 reacties
Antoinette
Je kunt in deze tijd als je wil nog heel goed zonder internet!!
net als dat je heel goed zonder tv of radio kan...
of je het wilt is een 2e...
pannenkoek
Oké, je kan nog zonder internet, hoewel het wel steeds minder wordt. Hoe vaak moet je iets opgeven, opzoeken of bekijken op internet?? Heel vaak. Dan hoor je de oudjes klagen dat ze er niks over weten of niet op kunnen geven omdat ze geen pc hebben. Het zal niet lang meer duren of de bekende bankoverschrijvingen gaan ook verdwijnen. Betalen moet dan via internet.
Zonder radio kan ik niet. Wij krijgen de krant (RD) hier een dag later, en die van zaterdag krijgen we pas op dinsdag, anders zijn we helemaal verstoten van nieuws. Ik heb hier 3x per dag de radio aan staana voor nieuws.

"Er wordt vanuit gegaan dat iedereen internet heeft en er worden handreikingen gedaan over hoe je verantwoord om kan gaan met internet." Lijkt me ook logisch. Een kind verbied je ook niet (vanaf een bep. leeftijd) om over te steken, maar die leer je het ook. Wij als ouders moeten onze kinderen voor leven, en leren hoe ze met internet om moeten gaan.
De synode kan wel willen en internet verbieden, maar met schoolgaande kinderen is dat niet te doen. Hoe vaak moet er iets opgezocht worden?
De synode zegt wel meer dingen waar ik het niet mee eens bent.
Johannes3vers16
Met alle respect hoor, maar....................!!!

Dit is ook wel eens verkondigd vanaf de kansel van de OGGiN of de GGiN dat het dus zonde zou zijn als je "zomaar" een internet-aansluiting zou hebben, MAAR als je het nodig zou hebben voor je werk o.i.d. werd het toegelaten. Dan denk ik op mijn beurt, het is zonde of niet.

Vind dit eerlijk gezegd behoorlijk ver gezocht, natuurlijk is er rommel op het internet en raad ik een ieder ook aan om kliksafe te nemen, maar als ik zie hoeveel prachtige dingen je er mee kunt. Iemand bemoedigen door een mail, prachtige preken en lezingen beluisteren en ga zo maar door. En zien we niet rondom ons dat God het zegend, ik wel!!
Cloudsadmirer
Hier op refoweb heb ik gelezen dat WWW in het hebreeuws of latijn 666 betekend.
Dat is voor mij duidelijk...
Er is zoveel kapot gemaakt door dat r.o.t. internet. Ik geloof echt dat de duivel dit zelf heeft ingesteld.

Gelukkig werkt God door 'ALLES' heen en dus ook door internet! Neem alleen al refoweb, dat is voor mij erg leerzaam op z'n tijd en het heeft mijn blik verruimd.
En idd zoals pannenkoek (ik blijf het een gekke naam vinden ;)) het zegt: Als je alles maar verbied en ze nemen later zelf wel internet of gebruiken het op school of bij een vriendje weten ze er vaak niet mee om te gaan en dan gaat er echt letterlijk een wereld voor ze open! En als je dan ook nog puper bent.... waar is dan de rem??
Annet76
Misschien ben ik voor dit soort vragen veel te nuchter: een leven zonder internet is toch praktisch onmogelijk…..? Of althans: onmogelijk gemaakt!
Ik praat niet over de ellende die het kan aanrichten, maar gewoon alledaags : welk bedrijf of instelling kan nu nog functioneren zonder internet? Telebankieren, marktplaats, het nieuws…zo maakt iedereen toch wel gebruik van het internet?

Dat je dan gelijk je hele hebben en houden op hyves, facebook en ja zelfs nu op het zogenaamde twitteren moet zetten lijkt me volstrekte onzin. Ik hoef niet te weten wie wanneer spaghetti eet en of zijn hond uitlaat…lekker belangrijk denk ik dan. Gelukkig heb je daar zelf de hand in om wel of niet aan mee te doen!
Nu kun je als mens wel demonstratief een digibeet blijven en ook je kinderen dat onthouden, maar dan kunnen ze niet volwaardig meedraaien in de huidige maatschappij.
Het is ook een verrijking, het maakt de wereld een stuk kleiner voor mensen die kinderen en of kleinkinderen aan de andere kant van de wereld hebben wonen! Buiten het feit om dat het af en toe verrijkend is, kun je ook stellen dat het bijna niet meer geaccepteerd wordt wanneer je geen internet hebt. Het is een vanzelfsprekendheid geworden, waar je – ook als ouders – je verantwoording in hebt. Daar kun je niet klakkeloos in achterblijven, want dan stel je je kinderen voor een heel groot probleem!

En dan dat gefilterd internet voor de jeugd..wat een onzin! Ik zou er voor kiezen om ze een stukje verantwoording bij te brengen in plaats van alle onverantwoorde dingen voor hun neus weg te halen. Zo gaat dat namelijk ook in 'de grote mensenwereld', daar wordt ook verantwoording van je verwacht toch?
Je zult je kinderen toch een keer los moeten laten en dan is het belangrijker dat ze verantwoording hebben meegekregen dan wanneer er alleen maar nieuwsgierigheid is gewekt doordat we als volwassenen altijd alle onverantwoorde dingen uit hun weg hebben weten te halen!
Alphonsus
Zoals bijna alles ten goede en ten slechte kan worden gebruikt geldt dit ook voor het Word Wide Web.
Er zullen altijd wel protesten ontstaan bij nieuwe technieken/ontwikkelingen. Vaak ook wel terecht als er dan een waarschuwing voor gegeven wordt. Daar moet het dan wel bij blijven.
Doch uitsluiten/verbieden werkt veelal contraproductief.

Vrijwel iedereen vindt op internet wel eens een keer iets wat niet passend is. Dan blijkt in hoeverre je opvoeding en je gewetensvorming je kan beschermen.
Johannes3vers16
@Annet 76

Vind het jammer dan je gefilterd internet.............onzin noemt! Het tegendeel is waar.

Wij moeten onze kinderen beschermen voor de aanvallen van de boze. Die wil niet liever dan geen gefilterd internet, want voordat je het weet kun je "zomaar" ergens opkomen wat je totaal niet wilt. Kinderen in hun puberteit hebben leiding nodig in hun leven. Wij ook, net zo goed! Er zijn zoveel voorbeelden te noemen van geen gefilterd internet en er geen grip meer op hebben en toch naar die of die site te moeten gaan om......!

Absoluut moeten wij onze kinderen verantwoording bij brengen, maar ik zeg dan altijd: "Als God Koning is in je leven kun je als ouders de teugels overgeven, eerder niet"!
Johannes3vers16
@Sabra,

Leiding in ons leven in een commercieel bedrijf?

Wij mogen door genade de leiding van ons leven leggen in Zijn Doorboorde Middelaarshanden die ook kliksafe gegeven heeft!
Annet76
@Johannes,

Met alle respect, maar zouden die voorbeelden die jij noemt van ‘geen gefilterd internet’ beter terecht komen als het internet wel gefilterd zou zijn geweest?
Zouden deze kinderen en of jong volwassenen zonder toegang tot deze pagina’s op het internet zich op een andere wijze ontwikkeld hebben?? Is dat afhankelijk van alle ongepaste pagina’s op het internet, of is dat afhankelijk van de wijze waarop je verantwoording neemt en dus meegekregen hebt? Niet alleen verantwoordelijkheid, maar ook de kinderen daarin het vertrouwen meegeven lijkt me minstens zo belangrijk dan alle pagina’s bijna hysterisch afsluiten, want stel je voor dat..(..).
Overal is toegang tot het (ongefilterde) internet en als thuis en of op school iets niet toegankelijk is, dan is het in dit geval wel heel eenvoudig dat elders te zoeken toch?
Dan heb je meer aan verantwoording en vertrouwen, dan aan een ongefilterd internet.
Wellicht is mijn woordkeuze ‘onzin’ niet zo gelukkig gekozen, maar ik vind het een vreemde wijze van opvoeden!
1a2b3c
Een gefilterd internet, prima dat het er is en niet alleen voor de jeugd.
Alphonsus
@ 1a2b3c4d

Soms moet er voor de zwakkeren onder ons (dat kunnen we bij tijd en wijlen zelf ook zijn) een zelfbescherming zijn. Dit voor korte duur. De liefde tot Christus en onze haat tegen de zonde moet dan voldoende zijn om eervol te leven.

Wij zijn wel van deze wereld maar niet IN deze wereld. En hebben we toch gezondigd dan hebben we een voorspraak bij de Vader.
sis
wat een discussie zeg.
ik ben superblij met de uitvinding internet. Je zal maar elke keer op en neer moeten gaan naar de bibliotheek!
kinderen groeien op in een christelijk gezin.
christelijke basisschool.
christelijke verenigingen.
christelijk voortgezet onderwijs.
christelijk bijbaantje.
christelijke krant.
christelijk mbo/hbo.
christelijke soos.
christelijk café.
christelijke vrienden.
christelijke werkkring.
christelijke enzovoort enzovoort.
of moet ik er van maken: Reformatorisch???

Er zijn een heleboel slechte dingen in deze wereld.
We kunnen eromheen leven.
Net doen of ze er niet zijn.
Onze ogen ervoor sluiten.
Maar ze zijn er, en ze blijven er.
Je kan je er beter in verdiepen om zo te leren weten wat goed is en wat kwaad.
En dan ook letterlijk verdiepen. Diep op je knieën!
1a2b3c
Natuurlijk moet je je kinderen proberen weerbaar te maken.
Maar als veel volwassenen de verleiding al niet kunnen weerstaan moet je dat dan wel van je kinderen verwachten?

Alphonsus: ???????
1a2b3c
Sabra, ik vind je erg kort door de bocht.
Ik ben alles behalve wereldvreemd maar ik zie het nut er niet van in om op het randje te gaan lopen terwijl je ook een stuk van de kant van het ravijn kan lopen. Zeker niet als je weet dat talloze anderen er al voor gevallen zijn.
1a2b3c
Bovendien denk ik dat je zelf moet doen wat je kan.
Als je zelf mogelijkheden laat liggen en dan wel gaat vragen of God je wil beschermen klopt dat ook niet.
myrthe
Ik vind het jammer dat er negatief wordt gedaan over een internetfilter zoals bijv. kliksafe! Natuurlijk is het goed om je kinderen te leren om te gaan met goede/kwade dingen en keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen...maar..... Een filter beschermt ons...ik zie dit niets als een gebrek van vertrouwen in de Heere, net alsof hij je er niet voor kan behoeden om iets fout te doen! Nee, maar wel een middel wat kan helpen om niet in zonde te vallen. Kan toch ook van de Heere zijn? Persoonlijk weet ik dat ik erg blij ben met het filter, anders was ik (als volwassen vrouw en moeder) al meerdere keren in de verleiding gekomen om dingen te doen/zien die niet goed zijn. Allereerst was daar gebed voor nodig maar toch ook heb ik de Heere gedankt voor het filter, omdat ik weet dat ik zwak ben!
Fijn dat er mensen zijn die het filter niet nodig hebben en zelf zo sterk zijn om niet in verleiding te komen maar heb ook begrip voor mensen bij wie dat anders is!
Johannes3vers16
@ Myrthe, AMEN!!

Wat ik er nog graag over kwijt wil. Als onze kinderen (en trouwens wij zelf als ouders net zo goed) maar één verkeerde letter intypen wat misschien ook nog per ongeluk komt, kun je op de grootste smerigheid zitten die je maar kan bedenken. Ook een voorbeeld: diverse youtube filmpjes zijn prachtig, maar er zijn ook verschrikkelijke! En dan te bedenken dat God met ons meekijkt over onze schouders bij alles wat we doen, laten en zeggen!
Wij doen toch 's avonds ook de achterdeur op slot of zeggen we, nou laat maar open hoor want ik vertrouw op God! Ik zie dat zo het internet ook via de achterdeur is binnengeslopen en dank God voor de voorzorgsmaatregel om een filter aan te schaffen. Wij moeten onze kinderen hier tegen beschermen, wil niet graag zijn als Eli, want Eli stelde wel degelijk zijn vertrouwen op God maar zag zijn kinderen niet "zuur" aan. Wat zag David? David vertrouwde op God, maar hij zag Bathseba (via de oogpoort) en hij was "verkocht".
God maakt ons niet als een "stok en een blok", maar wij hebben ook wel degelijk onze verantwoordelijkheid. En stel dat ze toch buiten de deur via vrienden etc. toch op ongefilterd internet zouden zitten, kunnen ze wat ze van huis uit mee krijgen niet zomaar naast zich neer leggen.

"Voed ze op in de vreze Gods" en omdat dat onze hartelijke wens is, hebben wij Gode zij dank kliksafe!
Johannes3vers16
Wat ik er net nog vergat bij te zetten:

"Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd"!

Iemand met filter.................God zij je nabij!
Iemand zonder filter.............God zij je nabij!

God kijkt mee......................zonder filter!
God kijkt mee......................met filter!

Kan ik ook van dit alles verantwoording afleggen voor Hem?

Zoals ik in een vorige reactie ook al heb geschreven, Als God Koning is in je hart en je de duivel geen plaats geeft.....................vul maar in!
1a2b3c
Johannes3vers6, helemaal mee eens. En wat 'mis' je nou eigenlijk als je een filter hebt?
Zoals al heel vaak bewezen is zijn er heel veel mensen die de verleiding niet kunnen weerstaan, zowel jong en oud. En wat doe je met gevaarlijke plekken?
Beveiligen, dus beveilig ik mijn computer met een filter.
Cloudsadmirer
@Sabra,

De manier waarop jij me aanspreekt vind ik nogal kleinerend. Je kent me niet en je weet dus ook niet in hoeverre ik in staat zou zijn om alle 'praatjesmakers' te geloven.

Zie onderstaande url:
Ik heb een vraag over het getal van de duivel (666). Als je deze getallen herleidt naar het Hebreeuws komt daar www.(...) 10-10-2004

Naar mijn idee is Ds. J.J. van Holten kundig genoeg geweest dit goed uit te zoeken en hoort hij m.i. niet bij de "mensen met niet zoveel verstand van de apocalypse."

Voor de rest: de reactie van johannes3vers16 van 09.23 vind ik een erg mooie reactie die alles mooi samenvat wat dit onderwerp betreft! Complimenten!