Internetaansluiting

ir. Raymond H. Warnaar / 21 reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Ik begrijp iets niet helemaal. Tijdens de laatste synode is er het volgende over een internetaansluiting gezegd: Wie vanuit sociaal of maatschappelijk perspectief geen noodzaak heeft tot bezit of gebruik van moderne media, onthoude zich daarvan; wie internet nodig heeft, gebruike geen open, maar gefilterd internet. De laatste weken staat er in de Saambinder een serie artikelen van de Commissie Moderne Media, waarin met geen woord gerept wordt over het officiële standpunt. Er wordt vanuit gegaan dat iedereen internet heeft en er worden handreikingen gedaan over hoe je verantwoord om kan gaan met internet. Gaat de commissie Moderne Media hier niet in tegen het synodebesluit? Het komt mij in ieder geval niet voor als eenduidige communicatie over een belangrijk onderwerp.

Antwoord

Beste vraagsteller, ik denk dat de leden van de Commissie Moderne Media het beste deze vraag kunnen beantwoorden, omdat de commissieleden vanuit de synodevergadering aangesteld zijn. Het zou kunnen zijn dat de tijdsperiode tussen de opeenvolgende synodevergaderingen dusdanig groot (ongeveer 3 jaar) is dat een wachten op een officiële bijstelling van de internetkoers te lang zou duren om effectief in te spelen op de snel veranderende context. Want inderdaad, bijna iedereen heeft internet, ook om de gasrekening en de bankzaken goed te kunnen behartigen. Wellicht heeft de commissie om die reden in haar huidige adviezen voorzichtig geanticipeerd op een veranderend beleid. Tijdens de volgende synodevergadering zal de commissie hier verslag over uitbrengen en verantwoording van afleggen.

Met vriendelijke groet,
Ir. R. H. Warnaar

Lees meer artikelen over:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)internet
21 reacties
dijna61
Van de boekdrukkunst werd ooit al gezegd: "Het is een stap ten hemel of een stap ten hel."
Dit geld evenzeer voor radio, tv en computer, daarmee zeg ik beslist niet dat je dat allemaal niet mag hebben in tegendeel zelfs!
Iemand die principieel tegen tv gebruik is zal ook het internet buiten de deur houden dat lijkt me logisch.
Als een synode bepaald heeft: geen tv dan is het dus ook logisch dat ze nu zeggen: geen internet. Ze zouden zichzelf tegenspreken en niet consequent zijn.
Het zal duidelijk zijn dat deze stelling onhoudbaar is!