Lid blijven van de Ger. Gem.

drs. I. A. Kole / 32 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben al een paar jaar verkering. Mijn vriend heeft van kinds af aan in de Ger. Gem. gezeten. Ik ben met mijn ouders een paar jaar terug overgegaan naar de Ger. Gem. Het zou dus makkelijk zijn om gewoon samen naar de Ger. Gem. te gaan straks. Ik twijfel echter weleens aan de Ger. Gem. Soms wilde ik dat de dominees iets meer op actuele gebeurtenissen inspeelden (al zijn er wel die het doen) en ook ben ik het bijvoorbeeld niet eens met het feit dat een vrouw geen broek mag dragen en dingen zoals televisie, noem maar op. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Is het wel verstandig om dan lid te worden in de Ger. Gem? Groeten van een 18-jarig meisje.

Antwoord

Bedankt voor je vraag en alles wat ermee in verband staat! In de kerk moet je je eerst afvragen of je erin thuis voelt, de prediking is ernstig en heel betrokken op de noodzak van de enige troost in leven en sterven. Je vindt dat je eerlijk behandeld wordt. Mogelijk kun je wat vergelijken door naar een andere gemeente te gaan behorend tot de Ger. Gem. Iedere gemeente heeft een eigen cultuur: formeel en informeel, eenzijdig en evenwichtig.

Als je bij een kerk behoort, zijn er regels waar je je aan moet houden. Dat geldt voor elk verband waarin je leeft: het gezin, de school, de vereniging e.a.. Je bent niet alleen, je leeft in een gemeenschap/groep. Sommige zaken vind je wel belangrijk, andere niet? Een broek en een TV moet kunnen!?Je hoeft geen 100 jaar achter te lopen.., enz.

Waarom ga je je eigen weg? Eigenwijsheid? Wil niet uit de toon vallen/niet opvallen: een grijze muis! Je maakt afspraken en de Bijbel wijst erop dat het verschil tussen man en vrouw wel wezenlijk is, dat blijkt niet alleen uit rok/broek dragen. T.a.v  media geldt hetzelfde; er zit zoveel pulp tussen op de TV en PC dat je er misselijk van wordt of je wordt steeds nieuwsgieriger en langzaam verslaafd! De duivel maakt ook van deze middelen veel gebruik. Vraag je af wat je ermee opschiet, wat heb je eraan? Brengt het tot God, of er juist vanaf, dat je heel onrustig wordt innerlijk Stop er dan mee!

Praat nog eens met je dominee, je wijkouderling, een docent, juist over deze praktische zaken. Dan merk je dat je steeds weer moet vragen: wat is de positieve winst van deze film, gebeurtenis e.a. We moeten alles doen tot eer van God. Je maakt je dit jaar druk voor iets, het volgende jaar is het weer anders! Het is geen jojo-spel! Liefde voor de kerk zorgt ervoor dat je niet zomaar verandert: Bid veel en vraag om wijsheid van de Heere.

De Heere kent mij, en wanneer ken ik Hem?

Drs. I. A. Kole

32 reacties
Con
Waarom geen rok willen dragen? Schaam je je voor je christen-zijn?

Weet je dan niet waar de broek vandaan komt bij de vrouw? Uit de feministische beweging, die zei: mannen en vrouwen; één pot nat, ze zijn allemaal gelijk, en er is geen verschil. Wil jij daaraan meedoen? Wil je meedoen met de wereld? De meelopers, de grijze muizen? Wees trots op je geloof en straal dat uit.

En waarom geen tv? Omdat als je die eenmaal in huis hebt, de kans groot is dat je na verloop van tijd steeds meer gaat kijken, en ook steeds meer pulp. Het is uit zelfbescherming. De kerk heeft ook het beste met jou voor. Ik kijk nooit TV en mis helemaal niets!

De Gereformeerde Gemeenten is een kerkgenootschap waar het Woord van God nog zuiver mag klinken. Ik ben heel erg blij bij deze kerk te horen!
Con
Een vrouw in een broek... Iedere keer als ik het zie, denk ik: het is toch een statement dat gemaakt wordt. De vrouw wil ermee zeggen: "Kijk mij eens, ik draag een broek, net als een man. Ik hoef niet vrouwelijk te zijn, want man en vrouw zijn hetzelfde."

Nee, rok dragen staat niet in de Bijbel. Het is UITING geven van een Bijbels gegeven: het verschil tussen Man en Vrouw. Om aan de wereld te laten zien: voor ons verschillen de geslachten wél van elkaar, wat jullie er ook van zeggen.

In onze cultuur is een rok vrouwelijk. Maar als in een ander, ver gelegen land, vrouwen altijd een wijde blousse o.i.d. dragen en mannen iets strakker, dan is dat ook geen probleem: dat is dan hun manier om het verschil tussen man en vrouw tot uiten. Het is maar een voorbeeld.

Hoedje is een ander verhaal, dat staat wel duidelijk in de Bijbel, dus daar is geen enkele reden om vanaf te zien.
Roozemond
Ach, een ieder zij in zijn eigen gemoed TEN VOLLE verzekerd. Al die discussies zorgen er alleen maar voor dat we met van alles en nog wat bezig zijn, behalve met GOD ZELF!!! Om Hem gaat het!!!
Giovannino
Best 18-jarig meisje, als jij voor jezelf weet dat je kritische vragen niet voortkomen uit alleen maar "eigenwijsheid" of "het niet uit de toon willen vallen" - wat dhr. Kole denkt, trek dan de conclusie dat je nooit in een Gergem zult passen.
wpluimers
@Con: Lees nog eens heel goed het antwoord van Roozemond en besef dat het statement dat vrouwen volgens jou willen maken door het dragen van een broek JOUW interpretatie is.
Ik gun je dat recht ten volle, maar leg anderen alsjeblieft niet jouw normen op... dat doen anderen (hopelijk) jou toch ook niet?
flwr
Even een berichtje van degene die de vraag gesteld heeft.
Dominee Kole, bedankt voor uw antwoord. Fijn dat u mij de tip brengt om ermee naar de Heere te gaan. Dat zou je soms bijna vergeten.

@ Con: fijn dat je zo de tijd neemt om op mijn vraag te reageren. Ik merk dat je ten volste overtuigd bent van je standpunt. Maar waar komt dat extreme overtuigen vandaan? Op mij komt het over, dat je jaloers bent op die vrouwen, omdat je ze laat zeggen: 'Kijk mij nou'.
Ten diepste ben jij net zo bezig: 'Kijk mij nou, ik draag geen broek, ik ben goed'. Sorry als dit cru klinkt, maar jouw reactie was ook behoorlijk fel, dus vandaar dat ik het doe.

geloof jij echt dat je door het verschil broek/rok duidelijk het verschil kunt aantonen? Ik vind sommige broeken juist erg vrouwelijk, bijvoorbeeld met een tuniek erover. Het is duidelijk vrouwenkleding. Als je dan als vrouw ook lang haar hebt, dan zie je duidelijk het verschil! Dus dat punt snap ik niet helemaal.
En wat betreft hoedje: daar ben ik het helemaal mee eens hoor, weet het ook in de Bijbel te staan, het valt allemaal nog wel mee;)

Wat ik fijn vind, is dat de laatste reacties wel begrip tonen. Het is namelijk voor mij ingewikkeld. Ik zie zelf geen kwaad in broek, maar ben het intussen wel eens met de leer van de kerk.

Ik ben het met de leer van de kerk wel eens, zijn er nog meer mensen die dit probleem herkennen en hoe ga je er dan mee om?? Zullen we verder de discussie van broek dragen hierbij laten liggen?
Unionist
@con,
Wist je dat toen vrouwen broeken gingen dragen, ze ook gingen autorijden?
Wist je dat mannen hun baard en snor afscheerden om vrouwelljker te zijn?
Annet76
@flwr,

Even losstaande van het feit of je het dragen van een broek nou wel of niet belangrijk vindt, of dat je nou wel of niet een tv in je huiskamer wilt hebben staan, het eerste deel van het antwoord van drs. Kole vind ik veelzeggend. Iedere gemeente heeft zijn eigen cultuur: formeel en informeel, eenzijdig en evenwichtig. Als je daar niet achter kunt staan, is het wellicht zinvol op zoek te gaan naar een andere (lees: passende) gemeente. Als jouw visie/beeld van deze dingen teveel afwijkt van jouw eigen verwachtingen, dan passen jullie misschien niet goed bij elkaar.
Maar….ik denk dat het ook onmogelijk is een gemeente te vinden waar je je in alles 100% kunt vinden en die het helemaal zo doet zoals je verwacht. In elke gemeente is wel iets toch?
Ik denk dat je voor jezelf de balans op moet maken hoe groot de verschillen zijn en of ze te overbruggen zijn voor jullie (en niet voor de gemeente lijkt me), of dat je op zoek gaat naar een gemeente waarbij je minder concessies hoeft te doen.
Boven alles denk ik dat het onverstandig is tegen alle regels in bij de Ger. Gem te blijven, als ik je vraag zo lees zijn de verschillen nogal groot!
Gelukkig dat God je kent in al je twijfels en dat je dat altijd bij Hem kunt neerleggen.
dijna61
Waarom geen tv en wel een computer?
Waarom geen film kijken, maar wel een boek lezen?
Ik noem nu zo even wat, maar snap de redenering niet.
pannenkoek
"Iedere gemeente heeft zijn eigen cultuur: formeel en informeel, eenzijdig en evenwichtig."
Ik denk dat hier een stuk waarheid in zit. Iedere gemeente is weer anders. Ger. Gem, en Ger. Gem. kunnen vlak bij elkaar staan, maar kunnen o zo verschillend zijn.
Ik ben nu een Ger. Gemmer, maar als wij hier vanaf het platteland zouden gaan verhuizen naar bvb de bible belt, blijven wij geen Ger. Gem. Die gemeentes zijn heel anders als de Ger. Gem. waar we nu zitten.
Dus zoek een gemeente waar de leer naar jou idee recht gepredikt wordt, en waar je je thuis voelt.
Joost
Wat jammer dat iedere discussie over de Ger.Gem. altijd verzand in een discussie over de uiterlijke vormen! Iedere gemeente (zoals ook iedere vereniging) heeft zijn regels. Hieraan hoort ieder die zich aansluit aan te houden. Wat ik echter mis is dat de uiterlijke vormen echter sterk afhangen van cultuur, opvoeding en persoonlijke overtuiging.
Laat het persoonlijk geloof je overtuigen, niet de rest.
Om dat te kunnen is het ook wel eens goed de Ger.Gem. hierop aan te spreken en te zeggen: eenheid in verscheidenheid! Ik heb zelf totaal geen probleem met het dragen van een broek of het hebben van een tv. Heb echter wel respect voor mensen die dit wel als belangrijk beschouwen. Volgens mij moet dat prima binnen één gemeente passen, mits het gesprek maar altijd eerlijk en open wordt gevoerd.
Annet76
@Joost,
De betekenis van gemeente is “uitgeroepenen” (uit de wereld).
Je bent samen gemeente om iets uit te dragen naar buiten toe. Voordat je dus onderdeel van deze gemeente wilt zijn, is het goed om je te realiseren wat je precies naar buiten toe uitdraagt en of je daar één van wilt zijn.
Natuurlijk moet je eigen persoonlijk geloof zegevieren, maar de visie en regels van de gemeente is daarbij wel uitgangspunt. Jij sluit je immers aan bij de gemeente en de gemeente sluit zich niet bij jou aan.
Heel extreem gezegd: je sluit je niet aan bij een gemeente om hun regels eens onder de loep te nemen, of ze in de wind te slaan omdat je die zelf wel hebt!

Ik vergelijk het maar met de zoektocht naar een goede basisschool voor je kind. Jouw kind is uniek en dat staat altijd bovenaan, maar om het nou naar een openbare school te sturen met de verwachting dat er elke dag uit de Bijbel wordt gelezen lijkt me niet reëel.
Dan kun je beter op zoek gaan naar een andere basisschool!
Joost
@Annet:
Ik volg je in de uitleg dat visie en regels uitgangspunt zijn om een gemeente te kunnen vormen. Anderzijds heb ik echter mijn twijfels welke regels dat moeten zijn. Daar wordt m.i. te vaak de nadruk gelegt op de uiterlijk vorm.

Wat ik tegenover jouw visie op gemeente zijn zou willen stellen, is dat, om het Bijbels uit te drukken, de leden het lichaam vormen.
Daarom wil ik de oproep doen om met de leden eens goed na te denken over de regels en visie en daarbij de belangrijkste vraag te stellen: wat is belangrijk?
Dat voorkomt misschien de voortdurende discussie over onnuttige zaken.

Ik realiseer me wel dat dit een proces is en dit niet van de één op de andere dag te bewerkstelligen is.
Maartje
Beste vragenstelster,

Als de leer van de Ger. Gem. je van harte lief is, dan is het toch eigenlijk geen moeite om je te voegen naar wat de kerk op uiterlijk gebied en t.a.v. tv-bezit van je vraagt?
Annet76
@ Joost,
“De leden vormen het lichaam”, dat klopt wat je zegt.
Het is natuurlijk ook nooit verkeerd om er over te blijven praten en – daar waar nodig – regels bij te stellen. Wat is belangrijk, maar vooral..waarom zijn die regels belangrijk. Ik denk namelijk dat al die regels er niet voor niets zijn, ze hebben allemaal stuk voor stuk een onderliggende gedachte en die houdt verband met datgene wat de gemeente uitdraagt, of althans probeert uit te dragen!
Maar je hebt gelijk: er is niets mis mee om daar over in gesprek te gaan met andere leden!
Pas geleden zei iemand: “Het belangrijkste in het leven van een mens is dat hij weet wat het belangrijkste is”…..en dat vind ik nou ook;)
Con
Gergemmers/refo's kunnen zo pietluttig zeuren over kleine dingen, ongelofelijk! Als je ziet hoeveel vrouwen zich op dit forum druk maken om hun rok. Ongelofelijk. Doe toch niet zo moeilijk, zou ik zeggen! Draag gewoon die rok en zeur er niet over. Alsof je er wat van krijgt. Mijn zusjes en vriendin dragen ook al heel hun leven een rok, en hebben er niks van gekregen hoor. En hebben zelfs een hoge functie nu in de zorg en het bedrijfsleven. Dus het belemmert je echt niet hoor.

Als vrouwen zeuren over hun rok, dan zit er ALTIJD meer achter dan alleen die rok. Ze koesteren wrok jegens hun kerk of hun geloof of ouders. Als je een trouwe, tevreden kerkganger zou zijn, met liefde in je hart voor de HEERE, zou je er niet zo'n probleem van maken. En zou je er zeker niet zoveel genadetijd aan verspillen!

Moslima's lopen met hoofddoeken en lange jurken, zijn trots op hun geloof. Refovrouwen - althans degenen die op dit evangelische forum actief zijn, want refo is het niet - schámen zich, ze durven niet anders te zijn. Ze zijn bang dat anderen zien dat ze refo zijn... Grut, dat zou erg zijn! Neem een voorbeeld aan de trots waarmee moslima's 'geheel anders' zijn. Heel erg dat ik die vergelijking moet maken, maar het is niet anders.
Julia
@ Con
Al een poosje lees ik je reacties op deze site. Ik vraag me af of je beseft wat je soms met anderen kunt doen. Je reacties kunnen soms behoorlijk kwetsend zijn. Zomaar een voorbeeld: 'Als vrouwen zeuren over hun rok, dan zit er ALTIJD meer achter dan alleen die rok.' (en wat er dan volgt). Fijn dat je voor iedereen kunt denken, maar helaas heb je het dan niet altijd goed! Pas alsjeblieft op met zulk soort opmerkingen. Ik wil hier niet verder op ingaan, omdat ik even geen zin heb om die discussie verder op gang te helpen, maar weet dat je hierin dus niet helemaal gelijk hebt.
Eerlijk gezegd kom je op mij behoorlijk gefrustreerd over. Ik weet niet waarom, maar bij veel vragen komt er een ironische reactie van je. Ik vind dit erg jammer. Als je wilt reageren, prima, maar ik wil je vragen dit dan vooral uit liefde te doen en dit ook te laten blijken! Ik weet natuurlijk niet wat er achter zit, maar ik benoem nu alleen even hoe het over komt. '... de meeste van deze is de liefde...'

@ vraagsteller
Ik denk dat je vooral naar de leer van de kerk moet kijken. Uiterlijke regels zijn soms ook maar door mensen bedacht en dit verschilt per Ger.Gem. Wat je uiteindelijk wel altijd zal terugvinden als het goed is, is de zuivere leer. En dáár gaat het om en niet om al die regels die erbij komen. Anders zou daar niet zo'n groot verschil in zitten per gemeente. Daarom zou je ook nog eens in andere plaatsen kunnen kijken. Maar ik zou vooral zeggen: kijk vanuit Gods Woord waar de juiste leer wordt gepredikt en sluit je daarbij aan! Van harte sterkte gewenst bij je keuze!
Annet76
@ Oeps Con,

Met welk been ben jij vanmorgen uit je bed gestapt?
Ik vrees dat ’t hem niet gaat worden vandaag..haha;)))

En vergeet niet hoor: “Een goed humeur verandert zand in goud”
Con
@ Annet, Julia

Ik vind het altijd zo gek dat als je op dit forum een reformatorisch geluid laat klinken, dat je dan altijd aangevallen wordt.

In tegenstelling tot jullie misschien, vind ik het heel erg om te zien dat kerken verloederen. Steeds strakkere en kortere rokjes. Dat doe je simpelweg niet in het Huis van God. Of denken jullie daar anders over?

En nogmaals, verspil die kostbare genadetijd niet om te zeuren over pietluttige zaken als een rok. Waarom zou je er moeilijk of gefrustreerd over doen? De rok is een ontzettend mooi, vrouwelijk kledingstuk! Wat is er mis mee?

Een broek is een mannelijk kledingstuk. Waarom meegaan met de wereld?

En mijn bijdragen 'kwetsend'? Houd toch op, zeg. Een beetje tegengas kan geen kwaad op een progressief-evangelisch/PKN-forum als dit. Als ik zie hoe er hier over Bijbelgetrouwe kerken en dominees gesproken wordt, dan schrik ik daarvan.
Joost
@Con:
Je vergelijking met moslima's klopt m.i. niet. Ik ben juist trots dat wij (zowel mannen als vrouwen) zich niet hoeven te gedragen zoals de moslima's. Zij dragen veelal niet omdat zij daarvoor kiezen, maar omdat hen dit opgedragen is.
Trots ben ik dan ook omdat ik een geloof heb waarin het belangrijkste: 'wij zijn vrij in Christus' is. Dit in ogenschouw nemende is het krampachtig vasthouden aan de uiterlijke vorm ook een vorm van pietluttig zeuren.

Heb je het al eens van de andere kant bekeken?

Zoals gezegt heb ik alle respect voor mensen die bewust kiezen voor allerlei uiterlijke uitingen van het christelijk geloof. Ik denk alleen niet dat dit dermate belangrijk is om daar mensen om te weigeren in een gemeente.