Moeder God in Pelgrimsgebed

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Ik hoorde pasgeleden het lied “Pelgrimsgebed”, gezongen door Elbert Smelt en Rachel Rossier. Het is een mooi lied waarin weergegeven wordt hoe God ons kent en dat we niks zijn zonder Hem. In het lied komt ook voor: “Moeder God u kent mijn waan.” Nu las ik in de reacties onder de videoclip een reactie van iemand die twijfelde of je God ook als moeder mag zien. Zelf heb ik daar niet veel moeite mee, maar vraag me wel af of dit ergens in de Bijbel staat. Ik kan zelf namelijk geen bijbeltekst vinden waarin letterlijk staat of God ook een moeder is of niet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zoals je misschien weet is het een lied geschreven door Amanda Strydom, een Zuid-Afrikaanse zangeres en actrice. Ik weet niet wat haar gedachten waren bij deze woordkeuze. Ik kon verder ook niets vinden waar ze iets meer zegt over de inhoud van haar geloof. Maar bij zo’n tekst of uitspraak komt bij mij altijd de vraag: waarom moet iemand zo nodig God moeder noemen? Wat voor een denkwijze en wat voor Godsbeeld zit daar verder achter? Want naar een bijbeltekst waarin staat dat God moeder wordt genoemd zal je lang moeten zoeken; die is er niet.

Het woord Vader met betrekking tot God staat wel meer dan 100 keer in de Bijbel. De Heere Jezus noemt Hem Zijn Vader. De Heere Jezus leert ons bidden: “Onze Vader die in de hemelen is.” De apostelen hebben het altijd over God de Vader en de Heere Jezus Christus. Ik vraag me dan ook altijd af: waarom wil iemand het beter weten dan wat de Bijbel zegt? Waarom wil iemand het beter weten dan de Heere Jezus zelf? Waarom meent iemand Hem te moeten corrigeren? Dit op zichzelf zou iemand er al van moeten weerhouden om over moeder God te willen spreken.

Nu is het op zich wel zo dat in de Bijbel bepaalde eigenschappen, kenmerken of manieren van doen van God worden geïllustreerd met behulp van beelden die wij als mensen (her)kennen. Dat kan het beeld zijn van een rots, van een verterend vuur, van een herder die voor zijn schapen zorgt, van een hen die zich over haar kuikens ontfermt en ook van een vader die zich over zijn kinderen ontfermt (Psalm 103:13) of van een moeder die haar kinderen troost (Jesaja 66:13). Deze dienen dan als illustratie. Je kan dus tot op zekere hoogte wel zeggen dat God voor ons zorgt zoals een goede vader of een goede moeder voor zijn of haar kinderen zorgt. Maar God “moeder God” noemen is van een hele andere orde.

Ik denk dat het verder ook problematisch is God als een moeder te zien, want je gaat daarmee ook de inhoud van “God de Vader” veranderen. Want je begint waarschijnlijk al met een verkeerde invulling van het begrip God de Vader en meent dat dan te moet corrigeren of aan te vullen door er moeder van te maken. In plaats van God als moeder te zien kan je dan beter zeggen dat een goede moeder of goede vader een heel klein beetje laat zien van hoe God is in een veel grotere en rijkere mate.

Als we kijken naar de Bijbel dan zien we de naam God de Vader vooral in het Nieuwe Testament. In het Oude Testament wordt God ook een enkele keer Vader genoemd, maar dan als de Vader van Israël als volk als geheel (zie bijvoorbeeld Deuteronomium 32:6 en Jesaja 63:16). Maar mensen zoals Abraham of David of anderen noemen God nog niet hun hemelse Vader. Dan was toen nog ondenkbaar. Daarom waren de joodse religieuze leiders ook zo ontzet over dat de Heere Jezus sprak over God als Zijn Vader. Daarmee maakte Hij zichzelf tot God (zie bijvoorbeeld Johannes 5:18).

Met de komst van de Heere Jezus hebben we toegang gekregen tot de Vader zoals God vanaf dan vaak wordt genoemd in het Nieuwe Testament. Alleen de Heere Jezus kon die weg openen, want zoals Hij zelf zegt: niemand komt tot de Vader dan door Mij (Johannes 14:6). Hier is “de Vader” een aanspreektitel die we nu gebruiken mogen en die een nieuwe verhouding aangeeft. Daarom leerde de Heere Jezus Zijn discipelen bidden “Onze Vader die in de hemelen is.” Wat een voorrecht dat we als volgelingen van de Heere Jezus nu God onze Vader mogen noemen. En door de Heilige Geest kunnen we nu zeggen “Abba, Vader” en weten we dat we kinderen van God zijn en daarmee erfgenamen (Romeinen 8:15-17, Galaten 4:6-7). Wat een onbegrijpelijke, onverdiende en rijke genade. Dit alles wordt met een “moeder God” op zijn minst allemaal erg vertroebeld en dreigt te worden vervangen door een misplaatst sentiment. God is geen schepsel. God gaat alle vaders en moeders vele malen te boven. Daarom denk ik dat we er beter aan doen te blijven bij wat de Bijbel zegt en ons liever proberen te richten op te leren te begrijpen wat het betekent dat we door de Heere Jezus nu God onze Vader mogen noemen.

Ik hoop dat dit antwoord je een beetje helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

gospel