Weinig waardering van vader

Ds. M.W. Muilwijk / 1 reactie

Vraag

Mijn vader heeft in zijn jeugd weinig waardering gehad van zijn vader. Hij was de jongste en had zijn school niet afgemaakt. Mijn vader weet daarom ook niet goed hoe hij waardering moet geven. Hij geeft bijna nooit complimentjes of laat zien dat hij trots is op mij. Bijvoorbeeld wanneer ik een 6 haal voor een toets vraagt hij altijd hoe komt het dat ik vier punten fout had. Ook voelt hij zich bij alles afgewezen. Als hij gekookt heeft en ik vind het maar zozo, dan voelt hij zich afgewezen. Wanneer ik negatief reageer op een opmerking van hem voelt hij zich afgewezen. Als hij vindt dat ik pasta moet nemen en ik neem pindakaas, voelt hij zich afgewezen. Ik vind dit heel moeilijk en ik vraag me af wat ik kan doen. Het doet vaak pijn als hij nooit laat zien dat hij trots is op me, of zeg dat ik het goed doe. Heeft u tips voor mij?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Je beschrijft een lastige situatie. Een vraag die wel bij mij opkomt, is “laat je jouw waardering voor hem blijken?” Deze vraag stel ik je omdat als gouden regel geldt: “wie waardering wil ontvangen, moet waardering geven (en dat geldt ook voor liefde).” Ik wil hiermee niet zeggen dat ik denk dat je hem geen waardering geeft, maar als tip om de situatie om te buigen is het geven van waardering een belangrijke stap. Waardering geven wordt geboren uit waardering ontvangen. Christus heeft zelf gezegd: “Het is zaliger te geven dan te ontvangen” (Hand. 20:35).

Als tweede tip zou ik je willen meegeven om eerlijk bij hem neer te leggen dat je ervaart geen waardering te krijgen voor wat je doet. Dit moet je dan doen op de manier door hem als persoon niet af te wijzen, maar op bepaald gedrag te wijzen. Dit geldt voor koken ook: als hij iets kookt wat je zo-zo vindt, kun je laten merken dat je het waardeert dat hij heeft gekookt, maar het nog lekkerder is als hij het anders doet. Durf eerlijk met hem in gesprek te gaan en zeg dat het je raakt dat je jezelf niet gewaardeerd voelt. Dat is iets anders dan dat je zegt dat je niet gewaardeerd wordt. Het is namelijk mogelijk dat je vader je wel waardeert, maar dat jij dat niet zo ervaart.

Dit zijn geen makkelijke gesprekken: dit weet ik enigszins uit ervaring. Het allerbelangrijkste is ook dat je jouw eigen nood en de nood die je bij jouw vader ziet, neerlegt in het gebed. We gaan naar kerst toe en dat klinkt ook weer de tekst: “Want een Kind is ons geboren en een Zoon is ons gegeven en de heerschappij rust op Zijn schouders en men noemt Zijn naam Wonderlijke Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.” En in psalm 32 staat: “Ik zal raad geven: Mijn oog zal op u zijn…”

Samenvattend, laat zien dat jij trots ben op hem en leg biddend tot God bij je vader neer dat je jezelf niet gewaardeerd voelt. Misschien dat hij dan wel zegt dat hij je wel waardeert en misschien aanvoelt dat hij je meer waardering kan geven.

Het is een kort antwoord, maar ik hoop dat je er toch iets mee kunt.

Sterkte en hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

opvoeding
1 reactie
Antoinette
@vragensteller(ster)

Ik geloof dat iemand die zich niet geliefd voelt, ook geen liefde kan geven.
Afwijzing is een diepe wortel die flink aangepakt moet worden.
Afwijzing is vaak een gevolg van niet gewaardeerd zijn. Dus je vader is vroeger door zijn eigen vader ook niet gewaardeerd. En na die tijd heeft je vader niet de relatie met God gekregen die hij zou moeten hebben, omdat je zegt dat hij zich nog steeds afegwezen voelt.
Wat Muilwijk schrijft is waar!
Wij gaan pas liefde geven als we het eerst zelf ontvangen, daarom is het goed dat jij af gaat rekenen met afwijzing!
Ken jij de Heere Jezus zoals Hij werkelijk is?
Ben jij een wedergeboren christen, dat is belangrijk om een goed "vaderbeeld"te krijgen.
Je hoeft mij natuurlijk niet te antwoorden.
Maar op het moment dat jij gaat zien dat jij geliefd bent bij de "hemelse Vader" en dat die liefde gaat wortelen in jou. Kun jij jou"aardse vader" liefde gaan geven en ziet jou aardse vader aan jou de liefde van God voor mensen.
Het zou hem nieuwsgierig kunnen maken waarom jij zo liefdevol met hem omgaat terwijl hij dat andersom nooit heeft gedaan. Hij weet heus wel hoe het in elkaar steekt.
Ook ik praat uit eigen ervaring...
Sinds ik de liefde ben gaan zien en ervaren die mijn hemelse Vader voor mij heeft, kan ik liefde geven.
Maar ik moest eerst vergeven, het kan een heel proces zijn voordat je "echte liefde" kan gaan geven. Maar het "kan" God heeft altijd een "hoopvolle" boodschap voor mensen met vragen zoals jij!!

Wil je hierover verder praten dan sta ik daar graag voor open.
mijn emailadres is: toontjevos@hotmail.com
Ik zie uit naar je bericht!

Een zusterlijke groet,
Antoinette de Waal