Achternaam van weduwe

Jurist / Geen reacties

Vraag

Een vriendin van mij is jong weduwe geworden. Ze heeft uiteraard een meisjesnaam en haar huidige achternaam is van haar man die gestorven is. Maar wat als zij een nieuwe vriend krijgt? Ga je dan weer terug naar je oude meisjesnaam? Of is dat pas als je weer zou trouwen? Dat je dan je vriend zijn achternaam krijgt, met jouw meisjesnaam daarachter? Zijn hier officiële regels voor?

Antwoord

Op grond van artikel 1.9 Burgerlijk Wetboek mag de vrouw van wie de man is overleden, de naam van de overleden echtgenoot blijven voeren. Wanneer zij opnieuw trouwt zal zij de naam van de nieuwe echtgenoot voeren als achternaam. In officiële documenten zoals paspoort, rijbewijs, trouwboekje en op uittreksels van de gemeente blijft echter altijd de eigen (meisjes)achternaam staan.