Een waar geloof

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik schaam me een beetje om deze vraag te stellen, want soms lijkt het wel of ik een atheïst ben, maar ik zou weleens echt duidelijkheid willen. Het geloof bestaat voor mij grotendeels uit dingen die we wel en vooral niet moeten doen en zolang ik me daar een beetje aan houd, maakt niemand zich verder druk. Het hart is er niet bij, de lust ook niet, de vragen vele. Soms denk ik weleens dat het allemaal iets psychisch is. Dat geloven ook erg met je karakter heeft te maken. Ergens aan vast willen houden. Hoe krijg je nu een waar geloof, hoe voel je dat, dat het echt is? De één denkt sneller dat iets van God is als een ander. Is het zo dat het karakter er sterk mee heeft te maken? Hoe kun je duidelijk God ervaren, het echt zeker weten dat Hij er is en je ook echt hoort?

Antwoord

Beste vragensteller of –stelster,

Als je eens een aantal psalmen zou doorlezen, of in de brieven het tweede gedeelte waar de vermaningen staan, dan zul je merken dat je niet met iets vreemds te maken hebt. Niets is er zo bestreden en aangevallen dan het geloof dat de Heere Jezus Christus ons mag en wil geven. Denk ook eens aan de tijd van de Richteren. Of aan de profeten. Eigenlijk staat de hele Bijbel er vol van. God doet een prachtig werk. Zijn volk Israël of de nieuwtestamentische Gemeente ziet het. Ze zijn er vol van. En na slechts korte tijd is men het weer vergeten. Wat een strijd!

Niemand kan er zo goed het vuur van Gods genade blussen als de satan en onze begeerten; dat doen ze door naar van alles en nog wat onze aandacht te trekken. Je psychische gesteldheid kan daar een positieve en negatieve invloed op uit oefenen. Ben je zwaarmoedig, dan kan twijfel en onzekerheid makkelijker je in bezit nemen. Ben je blijmoedig en enthousiast, dan ben je dat ook zomaar voor van alles en nog wat. Dus daar moet je ook niet te veel aan toeschrijven. Blijde mensen kunnen net zo tobben als zwaarmoedige mensen. De eerste uiten  het misschien sneller.

Hoe kom je nu aan een waar geloof? Daar kom je aan door telkens weer te beginnen als een kind. Een kind heeft een grenzeloos vertrouwen in bijv. zijn ouders.

Begin met een onvoorwaardelijk vertrouwen in Gods belofte. Begin bij de God van je doop. Lees maar eens wat in het formulier gezegd wordt van God de Vader en van God de Zoon en van God de Heilige Geest. Wat God daar belooft, dat belooft Hij aan zondaren en aan de kinderen van zondaren. Dus niet aan beste mensen, die al een mooi stuk op weg zijn. Nee, aan zondaren. Hij belooft dat Hij ons levend maakt en in het leven houdt. Daar moet je nooit aan twijfelen: zie Jakobus 1 vs. 5–8. Let ook maar op de profeten. Altijd brengen ze het volk Israël bij het begin. Dat begin is, dat God hen heeft bevrijd uit Egypte en gebracht in het land van de belofte. Ook de apostelen zeggen: Keer je om en geloof het Evangelie van Gods genade. Bekeer je = keer je om zodat je weer bij God en Zijn beloften begint.

Als je dan zo Gods beloften voor ogen hebt, bedenk dan van wie die beloften zijn. Die zijn van de Almachtige God, of zoals de Heere Jezus het zegt: Ik heb alle macht in de hemel en op de aarde. Matth. 28:18–20. Ik ben met je al de dagen tot de voleinding der wereld. Nu gaat het om de liefde tot God met heel je hart, met heel je ziel, met heel je verstand en met geheel je kracht.

Met heel je hart = is de bron van inzicht. Laat dit inzicht je leiden: Er is niemand groter dan God. Voor de ogen van die God ben ik nu. Hij hoort mij. Hij heeft maar te spreken en het is er. Hij heeft gesproken, want hier in Zijn Woord staat Zijn belofte. Hij heeft het verzegeld aan mijn hoofd. En bid: kom in mijn hart Heere Jezus, want U allen leidt mij door Uw Woord en Geest tot mijn hemelse Vader. Door U alleen ben ik een kind van God. U zult mij leren wat dat is. Mijn hoop is op U.

Met heel je ziel = je leven. Zorg dat je een stil vertrek hebt. Bijv. je slaapkamer. Met daarin een stil hoekje. Alleen je Bijbel voor je. Begin telkens maar bij Matth. 28 vs. 18 - 20. Zeg tegen de Heere: Mijn hele leven is van U. Mijn lichaam wordt door U een tempel van de Heilige Geest genoemd:  1 Korinthe 3:17. Kom heilige Geest in Uw eigendom. Woon in mij naar Gods belofte. Want de Heere Jezus heeft gezegd, dat als ik de Vader bidt in Zijn Naam, Hij mij altijd de Heilige Geest zal geven.  Zie Lukas 11:9–13  Johannes 16:23. Vader in de Hemel vul mij met Uw Geest om Jezus wil.

Met heel je verstand = daardoor kun je lezen, kun je nadenken. Je verstand is een kanaal naar je hart. Wat via je oren en je ogen binnenkomt gaat naar je hart, naar je inzicht. Richt daarom je ogen altijd weer op Gods Woord. Op Zijn belofte. Laat je geheugen zich vullen met Gods beloften. Zodat daar aan kunt denken gedurende de rest van de dag. Schrijf Zijn belofte bijv. in je agenda. Voor elke dag een belofte of voor meerdere dagen. Herhaal = herkauw die, overdenk die, zodat hij naar je hart gaat. Het Engels heeft er een mooi woord voor: uit je hoofd leren = to learn by heart.

Met heel je kracht. Dat heeft te maken met je wil. Breng discipline in je leven. Paulus gebruikt het beeld van een sportman. Die traint. Elke dag. Oefening baart kunst. Volharding geeft zegen. Worden als een kind. Je zult het niet anders leren, dan door vallen en opstaan. Vallen en opstaan. En toch zul je merken, dat de Heere je stapje voor stapje verder leidt. Je gaat steeds meer op God vertrouwen en niet op jezelf of andere mensen.

Heel mooi vind ik daarin de woorden van Psalm 146. Vest op prinsen geen vertrouwen, maar zalig hij/zij die Jakobs God ter hulpe heeft.

Als je deze weg gaat moeten alle dingen meewerken ten goede. Dan kan een wat zwaarmoedige geest misschien heel snel zeggen: ja, van mijzelf komt het niet – en komt zo wat eerder bij God alleen terecht. Maar een blijmoedige geest kan dan eerder zeggen: God doet echt wat Hij zegt! En is zo ook snel bij God terecht gekomen.

Als Jezus alle macht heeft, kan niets Hem keren. Alles moet Hem dienen. Daarom, nogmaals. Begin bij Hem. Hoort Hem! Dat heeft de Vader in de hemel Zelf gezegd: Lukas 9:35.

Met broederlijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid