Lege weekenden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Mijn verkering is nu twee weken uit en ik voel me erg eenzaam. De hele schoolweek gaat het goed, omdat ik dan met mijn vriendinnen ben, maar in het weekend spreek ik nooit wat met ze af omdat ze nogal een eind van mij vandaan wonen. Nu zijn mijn weekenden dus erg leeg. Ik sprak altijd op zaterdagavond af met m’n vriend en vond het toen niet zo erg als ik op vrijdagavond thuis zat. Al probeerde ik toen al ook in het weekend gezelligheid te hebben. Ik voel me vervelend nu ik heel het weekend thuiszit. Ik ben een gezelligheidsmens. De vriendschap met een hartsvriendin wordt steeds minder. Ik probeer elke keer wat gezelligs te regelen, maar dan kan ze steeds keer niet. Dat komt sinds ze verkering heeft. Ik heb het idee dat ze niet echt in mij wil investeren. Ik zou graag meer vriendinnen willen waar ik ook in het weekend gezelligheid mee beleef. Ik bid ervoor, want dit is echt een last voor mij. Ik voel me eenzaam en alleen. Hierdoor heb ik de neiging om ook sneller negatief over mijzelf te denken. Wat moet ik hiermee? In de buurt wonen ook niet echt meiden waarvan ik denk: dat zouden mijn vriendinnen kunnen zijn. Ik voel me echt rot... Alvast bedankt!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, nog maar twee weken geleden… dat betekent dus nog maar twee weekenden thuis zitten. Er is teleurstelling, verdriet om datgene wat voorbij is. Daar is niets mis mee. Geef jezelf wat tijd, zou ik zeggen.

Hoe was jouw verhouding tot je hartsvriendin toen jij niet direct tijd voor háár had? Kun je nu verwachten, dat zij meteen voor jou klaar staat? Ook vriendinnen moeten even wennen aan de nieuwe situatie, zeker als zijzelf intussen wél invulling voor het weekeinde hebben.

Je noemt jezelf een gezelligheidsmens. Wat betekent dit? Heb je altijd mensen om je heen nodig om het leven ‘gezellig’ te maken? Wat deed je eerder –toen je nog verkering had- op de vrijdagavond die je zonder hem doorbracht?

Dat je je nu niet zo prettig voelt is logisch, maar iets ánders dan negatief over jezelf gaan denken! Je bent op zoek naar een nieuw evenwicht, dat is helemaal niet negatief! Het kost misschien wel wat meer moeite: als je niet alleen wilt zijn in de weekenden zul je dus in het vervolg iets verder van huis moeten. Want dan kun je  je schoolvriendinnen toch ontmoeten?

Sterkte ermee,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

psychologie
1 reactie
meizje
Aanrader: ga naar de JV! Niet alleen een goede, fijne en verantwoorde avondbesteding, maar ook een mogelijkheid om nieuwe mensen (vrienden) te leren kennen!