Afwachten

Ds. H. Paul / 27 reacties

Vraag

Ik ben lid van de Gereformeerde Gemeenten. Ik hoor elke zondag dat ik bekeerd moet worden, maar er wordt nooit duidelijk uitgelegd hoe dat moet. Eigenlijk komt het er op neer dat je maar moet afwachten. Anderzijds wordt er gezegd dat het je eigen verantwoording is als je verloren gaat. Ik weet zeker dat de dominee het goed bedoelt en hij is ook bewogen, maar preekt hij wel de waarheid? Als je de "dood" continue aanhaalt en het "leven" verzwijgt ben je dan ook geen leugnaar, in het kader van halve waarheden vertellen? Ik probeer netjes te leven, lees uit de Bijbel en ga op zondag naar de kerk, niet alleen bij de Ger. Gem maar ook af en toe bij een PKN (Gereformeerde Bond) gemeente. Wat moet ik doen om bekeerd te worden? Er is namelijk zo'n grote diversiteit van uitleg.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Het is een goede zaak je ernstig bezig te houden met de vraag: hoe moet ik bekeerd worden? Je stelt je de vraag: hoe moet dat? Het antwoord is kort: Geloof in de Heere Jezus Christus en je zult zalig worden! Zie Hand. 16:31. Het is ook Gods bevel dat te doen: Joh. 6:29. Evenzeer blijft staan dat het geloof een gave van God is: Efeze 2:8.

Omdat het een gave van God is en blijft, is het onze roeping er de Heere om te vragen. We kunnen het in eigen kracht niet opbrengen. Maar dat vragen is geen uitzichtloze zaak. De Heere heeft Zelf beloofd, dat zulke vragers niet teleurgesteld zullen worden. Lees Lukas 11 maar en Spreuken 8:17. Houd aan in het gebed. Op Gods tijd zul je verhoring ontvangen. Zie ook Jes. 45:19.

De Heere is de God van Zijn Woord!

Met vriendelijke groet,
Ds H. Paul

Lees meer artikelen over:

afwachtengeloofszekerheid
27 reacties
sarax
beste vragensteller.

je hebt antwoord gekregen op je vraag en veel verschillende reacties.
deze reacties zijn van mensen uit verschillende kerkverbanden en opzich kan dat geen kwaad alleen merk je zelf denk ook dat er hier ook verschillend over word gedacht.
misschien is het goed als je je dominee zelf mailt of belt, of (als je nog op catechesatie zit) dit een keer bespreekbaar te maken met een ouderling. mijn mening is dat dat ook heel veel kan opleveren, alhoewel ik best snap dat er een grote grens kan zijn om daarover te praten, maar probeer het!!
je kan naar andere kerken gaan maar los je daar werkelijk het probleem mee op?
veel kerken vertellen het net weer iets anders en daar word je best mee in de war gebracht (is ook mijn mening)
Sterkte..
Bergen
Sakoe:

Voor de mens: het is gericht op je op je behoud
Niet naar de mens: De mens is een vijand van het eenzijdige Godswerk,
een mens wil geen zondaar worden/zijn voor God, een mens wil niet..niets wezen
1a2b3c
Bergen, waarom kom je altijd met je schema aan en bijbehorende termen en ga je nooit in op de dingen die ik je vraag? Ik weet dat ze niet in het schema passen maar dat geeft juist te denken.
sakoe
@Bergen

Het Evangelie(Jezus) is gericht op ons behoud, helemaal waar.

Maar dan de mens een vijand van het eenzijdige Godswerk?
Een mens wil geen zondaar zijn of worden voor God?

Alles Genade, Halleluja! Geen zondaar zijn of worden voor God, HIJ eet met hoeren en tollenaren. Als wij onze zonden voor Hem belijden, HIJ is Getrouw!
Als je Hem leert kennen, wil je niets wezen omdat Hij verheerlijkt wordt!

Ik weet niet welke Bijbel u leest?
eduard1
Met het 'zondaar voor God' zijn, en het niets zijn, kan een mens wel degelijk iets zijn.
Die het vat, die vatte het.
Bergen
1a2b3c

Levi,Zacheus,de stokbewaarder,en de mensen op de pinksterdag
leefde allemaal ook eerst zonder God, totdat God hun ogen en hart opende(Lydia haar hart werd door de Heere geopend, niet Lydia opende haar hart, maar de Heere)
en ze gingen roepen (stokbewaarder: wat moet ik doen, nou dan ben je wel in nood dacht ik, die had geen hoop meer) en Hem volgen door de kracht van de Heilige Geest,
want niemand komt tot de vader dan door mij, dat geld voor ieder mens.
Dat hoef ik niet uit te leggen.
De romeinenbrieven en verder staan vol van wat God een mens leert om maar te noemen. Weer zeg ik het: niet als systeem, maar ieder zal er iets van leren.
Gods volk herkent elkaar in wat ze leren, dat is juist zo bijzonder, want dan mogen ze elkaar onderwijzen.

Het gedicht neem ik als voorbeeld, daar herkent elk kind van God in
de een dieper de ander gelijdelijker. in dat gedicht komt gewoon heel eenvoudig naar voren dat hij eerst zonder God leefde en blind was voor zijn schuld en door de heilige Geest ging voelen/ervaren/leren dat hij zo hij leefde niet kon sterven en dat de Heere hem opzocht.,Bijbekls en helder toch?

Jij zegt: Een mens moet toch geloven..en dan zeg je: ik weet ook wel dat een mens het zelf niet kan,,,tegenstrijdig he, hoe zit het dan...dat gaat knellen,,dan blijft er denk ik nog maar 1 weg over: Het roepen om Zijn hulp. Zo'n mens die in nood zit wacht niet tot hij bidden kan en of hij oprecht bid, maar kan ook niet stoppen met bidden totdat hij geholpen is.
refoweb
We gaan de discussie van 17/11 niet dunnetjes overdoen. We verwijzen nogmaals naar het forum.