Eerbaar gekleed

Ds. J.L. de Jong / 8 reacties

Vraag

Als iemand een zeer korte rok draagt, zonder enige toestemming van de ouders, en er dan een legging onder aantrekt, dan ben je toch eerbaarder gekleed dan zonder legging? Zeker als je toch geen langere rok wilt dragen. Wat zegt de Bijbel (of de dominee) hier van?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het grootste probleem lijkt mij te zijn dat iemand die een zeer korte rok draagt zonder enige toestemming van de ouders. Wat de Bijbel daarvan zegt lijkt me helder. "Eert uw vader en uw moeder..." Bij dat gebod past niet dat iemand haar ouders bedriegt door achter de rug van de ouders om, of tegen de wil van de ouders in -wat jij noemt- een zeer korte rok aan te trekken.

Over leggings of maillots en waarom het één wel en het andere niet zou kunnen zegt de Bijbel naar mijn overtuiging helemaal niets. Twee dingen zijn in het licht van de Bijbel belangrijk.

1. Het door jou al aangeroerde punt van eerbaarheid. De kleding die we dragen is om ons lichaam te bedekken en niet om te prikkelen.

2. Er is verschil tussen mannen en vrouwen en dat komt ook uit in de kleding.

Op basis van die twee bijbelse richtlijnen is het mijns inziens niet de bedoeling dat we elkaar met centimeters, vergrootglazen en soorten kledingstukken precies de maat gaan nemen. Wel zal iemand, die de Heere wil liefhebben, ruimhartig willen luisteren naar wat de Bijbel ons hierin zegt. Ik vertel je hiermee dus niet wat je tot in details wel of niet zou mogen. Het is mijn overtuiging dat je met dichtgetimmerde regels van dominees niet veel verder zult komen. Steeds zul je dan op zoek gaan naar de grenzen. Overigens begrijp ik wel dat jouw ouders duidelijke grenzen willen stellen, anders moet je bij de aankoop van ieder kledingstuk opnieuw het gesprek aan gaan als ouders. De liefde tot de Heere zal echter jouw eigen uitgangspunt moeten worden, ook hierin. Daar moet je denk ik vooral om bidden. Na dat gebed moet je dan met je ouders een eerlijk gesprek voeren over het 'waarom' van de door hen gestelde regels. Wanneer je ouders dan ook biddend het gesprek voeren, komen jullie er samen wel uit.

Ds. J. L. de Jong

Tags in dit artikel:

kledingleggingrok-broek
8 reacties
dkw
Mooi antwoord, ook dat verschil in kleding tussen man en vrouw openbaar komt!
Ik als man ga niet met een roze broek lopen in ieder geval ;-)
Kleding is tijd/cultuur/tijd gebonden en het enige wat de bijbel zegt is dat er verschil is tussen man en vrouw, en dat kan best in kleding uitgedrukt worden, wat dan mannen en vrouwen kleding is, is een discussie apart, als man vind ik een legging nu niet echt een mannenkleedstuk.
toetje
Prachtig antwoord!
katlheen
Helder antwoord inderdaad. Maar hoe zit dat dan met kort haar bij vrouwen? Dat is toch ook alleen aan mannen voorbehouden, net als lang haar niet bij een man hoort? (even de knuppel in het hok gooien).
blijblij
@dkw: daar dacht Robin Hood anders over!
dkw
@katlheen:
Dat is inderdaad de knuppel in het hoek ;-)
Er is enorm veel discussie (geweest) over het lange haar, ook omdat het lang haar in het Grieks het enige woord in de bijbel is in die toepassing en er dus moeilijk een verklaring voor te vinden is.
Anderen zeggen dat in die tijd de vrouwen (hoeren waarschijnlijk) het haar los hadden hangen, dat het haar in de eredienst daarom verzorgd, het hoofd bedekt, moest zijn.

Anderen zeggen dat het betekend dat het niet kaalgeschoren mag zijn.
Anderen zeggen dat het een hoed betekend in de kerk.
Anderen zeggen dat het een cultuur gebonden opdracht van Paulus was wat alleen voor Korinthe gold.

De oudvaders dachten er in ieder geval anders over, die hadden veelal flink lang haar.

Ik denk dat bij alles wat we doen, moeten denken of het ter ere Gods is, en mijns inziens maakt het niets uit of een vrouw een broek of een man lang haar heeft, leven uit wetticisme is niet goed, ergenis bij anderen opwekken ook niet, zedig, bedekt, tot eer van God, en hoe je daar invulling in wil geven? Als je geweten maar verzekerd is.
naam
@Katlheen; dat is toch ook geen discussiepunt? Volgens mij is de Bijbel daar duidelijk over toch? Lang haar voor een vrouw en kort haar voor een man.
Verder over al die andere dingetjes; laten we soms ook gewoon gehoorzamen ipv overal over discussiëren. Hier op school mag je geen legging aan. Ik snap dat niet helemaal, denk dat de lengte van de rok belangrijker is in bijbels opzicht. Maar ik wil dat mijn kinderen gewoon 'buigen' onder de leiding van kerk/ school o.i.d. en ga dan als ouders zeker niet over zulke dingen discussiëren. Zijn ze mijns inziens ook niet belangrijk genoeg voor. Er zijn heel wat belangrijkere dingen in het leven hoor.
Vraagstelster; trek gewoon niet zo'n korte rok aan, loop er niet zo goedkoop bij, kleed je gewoon eerbaar,bedekt. Het is voor veel mannen verleidelijk/ roept gevoelens op. Dat wil je toch niet? Misschien mag je van je ouders wel een legging aan als je een iets langere rok draagt? Misschien is dat een compromis?
dkw
@naam,
Dan ben je het zeker ook niet eens met Bunyan, vd Groe, Boston en vele andere oudvaders?
;-)
Autumn
Eerbaar gekleed gaan vind ik een goed streven. Of je dan als vrouw een broek aantrekt of een jurk of wat dan ook, dat maakt volgens mij helemaal niks uit. Vrouwenbroeken zijn geen mannenbroeken, dus broeken zijn niet perse mannenkleren :-) Maar zo denk ik erover.

@Naam: Ik ken ook die plaatjes van oudvaders met hun lange manen. Lijkt me ook cultuur- en tijdgebonden (gelukkig maar! Want van de mannen met lang haar vind ik Jan Vayne alleen mooi ;-) ). Dus lijkt me niet dat je met de Bijbel in je hand gaat zeggen of iemand lang of kort haar moet hebben. Serieus, ik denk dat het God helemaal niets uitmaakt hoe je eruit ziet, welke kleren je draagt of hoe je je haren doet: het gaat Hem om je hart.