Het Borgwerk van Christus

Ds. J. Westerink / 50 reacties

Vraag

Aan een CGK-beantwoorder. Het Borgwerk van Christus is mij nog te groot en te mooi om waar(d) te zijn. Ik wil graag op Jezus volbrachte werk steunen en vertrouwen, maar ik ben bang dat ik mezelf bedrieg of onterecht schuil achter Zijn bloed. Ben ik dan wel de naam 'christen' waard? Ik verlang ernaar maar vertrouw vaak zo weinig op God en zie vaak teveel op mezelf en op mijn zonden. Daarnaast kan/mag ik niet ontkennen dat ik dagelijks trouw, zorg en nabijheid van de Vader ervaar en op zekere momenten mag ik ook getuigen van Zijn Geest die in mijn hart werkt. Is het zien op Jezus een kwestie van groeien in mijn geloof of is het zo dat zolang ik de (duidelijkheid rond de) Zoon nog mis, ik Alles mis?

Antwoord

Beste zuchter,

Zo noem ik je na het lezen van je vraag. Ik hoop dat je daar niet boos over wordt, maar dat je misschien wel denkt: ja, dat is het precies. Ik zucht van verlangen naar God. Maar ik zucht tegelijkertijd omdat ik bij mezelf zoveel ontdek dat op het tegenovergestelde lijkt.

Je duidt zelf je probleem aan: teveel op jezelf en je zonden zien en te weinig op de Heere Jerzus zien. Dat laatste is immers de beste remedie voor je zuchten. Zoals een oude christen langgeleden al eens tegen me zei: Zie ik op mezelf dan beef ik; maar zie ik op Christus dan leef ik. Zo is het toch. In ons is geen goed en uit ons is geen vrucht. In Christus is alles en Hij nodigt uit om in Hem te geloven, tot Hem te vluchten en zo in Hem alles te vinden.

En dat dat ook een kwestie van groeien is, dat zal waar wezen. Maar dat groeien betekent dat ik steeds kleiner wordt en de Heere Jezus steeds groter. Om het nog eens met een oude uitdrukking te zeggen: Eerst was het ik en Jezus. Toen werd het Jezus en ik, Nu is het Jezus alleen.

Vraag de Heere maar of Hij je wil leren te zien op Jezus alleen. Zijn Borgwerk is niet alleen te mooi om waar te zijn; het is ook te waar om mooi te ziijn. Ik wens je toe dat steeds meer te leren zien.

Een vriendelijke groet,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
50 reacties
Bergen
1a2b3c

Waarom oordeel je meteen zo.....
Je wilt met je reactie zeggen dat je niet eerst van alles moet voordat je naar Christus gaat...als ik het goed begrijp?

Dat is waar, de Heere kan alleen daar iets kwijt waar een mens niets meer heeft, armen heeft Hij met goederen vervult, rijken ledig weggezonden.
Maar je gaat echt leren dat je vol zit met je eigengerechtigheid en die
Bergen
/
Bergen
Een gedeelte ontbreekt,
niets aan te doen
dijna61
Geloven is een gave, overgave en opgave.
1a2b3c
Bergen ik snap niets van je reactie. Maar misschien komt dat omdat er een gedeelte ontbreekt?
Je vind dat ik METEEN zo oordeel, nou dat is niet zo. Als je goed de reacties leest zie je dat het juist andersom is. Ik ben niet van de Heere geleerd, ben een zwijn waar geen parels meer voor geworpen worden, moet nog een heleboel leren voordat....
Dat ik niet meer op 1petrua4 zijn reactie ga reageren is niet omdat ik hem oordeel maar dat wordt een eindeloze discussie.

Denk je ook niet dat het heel persoonlijk is wat Jezus je gaat leren?
De rijke jongeling ging Hij leren dat hij zijn geld liever had dan Hem en de Samaritaanse vrouw kreeg als eerste haar wellustig leven in te zien en met Nicodemus ging het weer ergens anders over en zo gaat God met iedereen Zijn Eigen weg. Misschien is het wel zo dat als je erg goed van jezelf denkt God ermee begint om je eigengerechtigheid te laten zien. Een ander weet al zijn hele leven dat hij zelf geen gerechtigheid heeft maar die krijgt zijn ongeloof dan weer in te leven. Hoe kunnen wij nou over een ander oordelen.
Laten we God vrij houden, Hij weet het best wat een mens nodig heeft.

Idd, je hebt goed begrepen dat ik bedoel dat je niet eerst van alles moet, probeer ik de hele tijd al te zeggen trouwens.
Nou, je zegt zelf, dat is waar maar direct begin je weer met, MAAR, je gaat eerst leren dat........ Zie je niet dat je jezelf tegenspreekt?
1a2b3c
Mij heeft Hij geleerd dat ik niet eerst iets moet en ik heb er heel lang over gedaan eer dat ik dat eindelijk geloofde en zag dat dat me juist van Hem afhield. Misschien dat ik er daarom zo fel op ben, op al die voorwaarden en systemen en zo.
1Petrus4
Er geld geen enkele voorwaarde tot het komen tot Christus, maar met het onterecht toeeigenen van de gift van het (ware) geloof, kom je vroeg of laat bedrogen uit.

Mat: 22:12

12 En zeide tot hem: Vriend, hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? En hij verstomde.

En dit zijn niet mijn woorden, want het gaat er mij niet om dat ik gelijk wil hebben, maar dat leert Gods Woord. Je kunt de Bijbel met geloofsogen lezen of met vleselijke ogen.
1Petrus4
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen.</i>
Race406
@1Petrus4: Je kunt van jezelf Christus niet aannemen. Maar als God het willen en het werken geeft (Fil 2:13) dan kun je het WEL! Als iemand zegt dat hij/zij IN GELOOF Jezus heeft mogen omhelzen, dan zegt dat toch al dat hij/zij het niet uit zichzelf heeft gedaan?
Dan hoef je niet meteen over parels en zwijnen te beginnen, want dat is een uit zijn verband gerukte tekst.
Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend....!
refoweb
Zullen we deze discussie afsluiten? De vragenrubriek is hier niet geschikt voor. We verwijzen graag naar ons forum.