Horror tijdens kinderbedtijd

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

We hebben een paar kleine kinderen met slaap- en gehoorzaamheidsproblemen. Als volwassenen hebben we tijdens de kinderbedtijd nauwelijks een normaal leven. We ontvangen al jaren geen bezoek meer. Sluipen door het huis, fluisteren, doen alles stil. Eigenlijk zijn we dit zat. Maar onze rust is goud waard en de kinderen hebben hun rust ook zo nodig.

Hoe kunnen we dit nu veranderen, zodat het weer een gezonde situatie wordt? Vroeger lagen de kinderen met z’n allen in één bedstee, in de woonkamer. Hoe kan het dan dat onze kinderen nu overal wakker van worden. Ik overweeg serieus om de kinderen een slaapmiddel te geven, alles om maar rust te krijgen.

Antwoord

Daarover kun je meer lezen in de artikelen onder de tags 'Slapen' en 'Opvoeding'.

7 reacties
Elisabeth97
Mij hebben de opvoed tips van suppernanny jo frost op youtube heel erg geholpen!

Je hebt geduld, discipline en doorzettingsvermogen nodig. Maar het helpt geweldig!
Rembrand
Moeilijk zeg, het klinkt zorgelijk.
Het roept bij mij vooral vragen op. Hoeveel kinderen zijn er, wat is hun leeftijd, wanneer zijn de problemen ontstaan, wat weten de ouders over opvoeden.
Ellenoor
Ja, dat lijkt me wel iets om hulp bij in te schakelen. Misschien kan de huisarts doorverwijzen naar een slaappoli. Of kun je via het Centrum voor Jeugd en Gezin ondersteuning krijgen.
P6
Probeer eens een vast ritme vanaf de avondmaaltijd. Eten, spelen, douchen omkleden, tandenp poetsen, boekje uitkiezen en voorlezen, gezellig moment van maken samen op bed liggen, gebedje zingen, toedekken en welterusten wensen. (Klaar) Iedere dag hetzelfde. Zo wennen de kinderen aan een vast slaapritueel, weten ze wat er komen gaat, (zullen ze vast eens proberen te rekken, extra boekje heb daar zelf soms aan toegegeven tot groot plezier van de kinderen) vaste tijden en vaste rituelen hebben onze (6) kinderen altijd goed geholpen. Onze kinderen werden nooit wakker van ons of de huishoudelijke geluiden, wel precies als je dan huisbezoek had of een keer belangrijk bezoek kwamen er 1 of 2 hun bed uit. Voelen ze zo goed aan. Van geboorte af aan hebben wij nooit stil gedaan voor de kinderen, gewoon verbouwen, boren, stofzuigen, hardop praten. Kinderen komen in jullie leven erbij en groeien daarin mee, niet andersom dat jij in het leven van je kinderen moet zien te passen en veel moet laten. Tuurlijk veranderd er veel maar het gewone dagelijkse leven moet ook plaats kunnen vinden.
kip
uw kinderen slapen erg licht
kan je niks aan doen
oordopjes is misschien een optie
lihar
Wat P6 zegt is heel belangrijk! (Zeg ik als moeder van 6 èn als profesional in opvoedondersteuning. Een vaste volgorde voor alles zorgt voor voorspelbaarheid, de kinderen weten waar ze aan toe zijn en stellen zich daar ook op in. (Warm badje maakt alvast lekker rozig.) Mocht een kind dat nog niet aan de routine gewend is toch roepen of uit bed komen, vertel je vriendelijk dat het nu slaaptijd is en stop je hem/haar weer in. Het kind merkt dat dit gedrag dus geen zin heeft.
Waar kinderen van wakker schrikken, zijn ongewone geluiden. Daarom worden stadskinderen niet wakker van het verkeer, terwijl een kind dat ver afgelegen opgroeit wakker wordt van 1 enkele auto en geen oog dicht doet naast een grote kruising. Als kinderen die aan allerlei geluiden gewend zijn in een heel rustige omgeving gaan logeren, worden ze soms juist wakker van de stilte. Als het altijd doodstil in huis is als ze slapen, zullen ze van gepraat wakker worden. Als er meestal gepraat van de ouders op de achtergrond is, hoort dat bij het gewone vertrouwde. En tegelijkertijd geeft het de zekerheid dat papa en mama in de buurt zijn.

Ik zou jullie aanraden per vandaag te stoppen met absolute stilte in acht nemen. Je kunt het achtergrondgeluid ook rustig opbouwen:
1. Eerst een avondje (uurtje) strijken om het hoekje van de deur; wat gesis, geruis en af en toe heel zacht gerommel.
2. Opnieuw strijken (dezelfde geluiden), maar elke 5 minuten even gedempt (maar niet fluisterend) een paar woorden wisselen.
3. Gedempt een gesprek voeren/ elkaar voorlezen oid (mag best een beetje monotoon zijn)
4. Normaal praten
5. Gezellig kletsen, lachen
6. Film kijken *
7. Visite *

Reageren de kinderen op de geluiden, stel je ze zo nodig even gerust en ga je er nog 1 of 2 avonden mee door voor je de volgende stap zet.
* Altijd goed om te blijven beseffen dat film en visite anders dan normaal klinkt, waardoor dit voor sommige kinderen toch lastig kan blijven.

Bedenk wel dat kleine kinderen moeten wennen aan veranderingen en trek daar 2 weken voor uit.
drj
Het advies van Lihar is fantastisch. Ik heb dat bij mijn kinderen ook zo gedaan. Veel sterkte met uitproberen!