Bergen verzetten door geloof

ds. D.M. Elsman / Geen reacties

Vraag

Geloof als een mosterdzaad en daardoor bergen verzetten. Moet je “bergen” letterlijk nemen? Bedoelt de Heere écht hoge bergen?

Antwoord

Wat een mooie vraag! Een tegenvraag: kan ooit het geloof te veel verwachten? “Als u een geloof had als een mosterdzaadje”, zegt de Heere tegen de apostelen (Lukas 17: 6). Het gaat niet om de grootheid van ons geloof, maar om de grootheid van de God in Wie wij geloven. Het (ware) geloof is gave van Hem (Efeze 2:8). Laat het een speldeknop groot zijn, het komt van Hem van Wie de heerlijkheid is en de kracht. Daarbij zullen -evenals het geloof zelf- ook de tekenen gericht zijn op het Koninkrijk van God en de bevestiging van Zijn Woord (Zie Markus 16: 16-20). Treffend zijn in dit verband ook de beloften die de HEERE geeft met betrekking tot (het verplaatsen van) bergen (o.a. Jesaja 40:4; 49:11, ook Jesaja 54:10).

Dus: moet je ‘bergen’ letterlijk nemen? Zou voor de HEERE iets te wonderlijk zijn? (Genesis 18:14; Jeremia 32:27).

Ds. D. M. Elsman