Lip bijten

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik heb heel erg last van bijten aan de binnenkant van mijn lip en wangen, vooral als ik stress heb. Heeft u tips om hiermee te stoppen? Meisje van 18.

Antwoord

Lastig probleem! Lastig ook om hier een goed antwoord op te kunnen geven omdat ik niet weet wat jij allemaal al geprobeerd heb om hier vanaf te komen. Overigens vraag ik me af wat jouw gedachten hierover zijn. Waarom denk je zelf dat je het doet? De meeste van deze ‘trekjes’ zijn onbewust en bedoeld om stress te uiten. Hoe komt het dat je zo'n stress ervaart?

Eerlijk gezegd denk ik dat je niet dit symptoomgedrag in eerste instantie moet bestrijden, en dat heb je vast al veel gedaan, maar op zoek moet gaan naar de oorzaak. Wat geeft jou stress en hoe komt het dat je dit niet op een gezonde manier kunt uiten? Pas wanneer je met de oorzaak aan de slag gaat, en dus de eigenlijke reden waarom je dit trekje ontwikkeld hebt, kun je met het bestrijden van de symptomen beginnen.

Ik zou je willen aanraden om een periode een logboek bij te houden waarin je beschrijft welke dingen jou spanning gaven en of je die dag veel last van dit trekje had. Dit om als het ware in kaart te brengen hoe en wanneer er een verband is tussen stress en jouw klachten. Mogelijk kun je hier zelf al mee verder maar wanneer je merkt dat het jou niet alleen lukt is het de moeite waard om met je huisarts te bespreken of er iemand in jouw buurt is die je kan helpen hierbij. Gedragstherapie wordt vaak ingezet wanneer klachten blijven bestaan ondanks het verwerken van onderliggende problematiek. Dan is het a.h.w. zo ingesleten in je onbewuste denken dat het door therapie aangepakt moet worden.

Succes met de aanpak hiervan.Goed dat je ermee aan de slag gaat want dit kan tot ernstige ontstekingsreacties leiden!

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

psychologie