Geloofsopvattingen van vriend conflicteert met thuis

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een moeilijk iets. Ik heb een goede vriend die mij sterk onderwijst in zijn geloofsopvattingen. Ik ben het volkomen met hem eens, maar het verschilt zo erg met de opvoeding die ik gewend ben, dus geeft dat conflicten in de thuissituatie. Wat wordt er aangeraden om te doen?

Antwoord

Je wekt de indruk dat er van de geestelijke opvoeding van thuis niet zoveel heel blijft. Daartegenover staat het onderwijs van je vriend. En dat is alles. Ik betwijfel of het zo zwart-wit is bij een evenwichtige, naar beide zijden kritische, overweging. Als je met de gedachtegang van je vriend een geweldige wrijving thuis hebt is het wel eerlijk om je af te vragen: Ligt dat helemaal aan thuis of (ook) aan mij?

Omdat je op geen enkele wijze een indruk geeft waarover het gaat kan ik ook niet concreter worden in mijn antwoord. Ik raad je aan om alsnog inhoudelijker te reageren of als je dat niet wilt je te realiseren dat je soms ook in de ban kunt raken van bepaalde opvattingen die als een roes gaan werken. En daaruit word je soms ruw wakker geschud.

Hopelijk helpt deze wat directe toon je om bewust opnieuw je positie te bepalen. Dat geeft meestal de beste en eerlijkste oplossing.

Ds. B. J. van Vreeswijk