Heel veel vragen over het geloof

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 1 reactie

Vraag

Ik ben vijftien jaar en ik ben opgegroeid in een niet-christelijk gezin, maar door de jaren heen ben ik steeds meer gaan geloven. Ik heb het meerdere malen aan mijn familie proberen te vertellen maar ze verklaarden me voor gek en dachten dat ik een grapje maakte. Ik heb heel veel vragen over het geloof.
1. Hoe vaak per dag moet je bidden en naar Wie? Alleen naar God of ook naar Jezus? Ik bid twee keer per dag.
2. Hoe moet je bidden (ik dank God voor alles wat Hij mij geschonken heeft, voor hoe gezegend ik ben en bid dan voor iemand of een groep mensen op de wereld met elke dag een andere persoon of groep.
3. Klopt het dat je amen moet zeggen na een gebed?
4. Hoe weet ik naar welke kerk ik kan gaan?
5. Wat moet je voor kleren dragen in de kerk?
6. Kan je een kruisje dragen?
7. Mag ik met mensen omgaan van een ander geloof?
8. Hoe kom ik aan een Bijbel?
9. Hoe kan ik het aan mijn familie vertellen dat ik geloof?
10. Ik durf sinds het overlijden van mijn opa niet meer naar de kerk. Hoe los ik dit op?

Antwoord

Beste vriend(in),

Allereerst, je moest lang wachten op antwoord, helaas...

Met enorme dankbaarheid lees ik jouw vragen. Waarom? In jouw verhaal lees ik iets van het werk van God. Hij gaat ook vandaag door. Hij roept mensen erbij, jongeren en ouderen. Dat is bemoedigend voor mensen die al geloven. Het leven met de God van de Bijbel is een heerlijk leven. Dat gunnen we aan iedereen... Wij als christenen redden het (vaak) niet om anderen te bereiken, heerlijk om te merken dat God het Zelf doet!

Al lezend in je vragen snap ik dat veel je nog niet duidelijk is. Op zich zal dat blijven, geloven is een leven lang leren. Je zult nooit een diploma halen voor alwetend of volleerd chisten ofzo. Je blijft leren en afleren. (Gaan) geloven is een discipel (leerling) van Jezus worden. Het gaat erom dat je met Hem omgaat. En dat je daarin volhardt.

In het leven van het geloof redt je het als mens niet alleen. Je hebt een Bijbel nodig, dat besef je al. Je hebt ook andere christenen nodig die je helpen om vol te houden. Het mooie in ons land is dat we mensen hebben die van geloof hun beroep hebben gemaakt. Voorgangers in kerken zijn vaak vrijgesteld van ander werk. Zo hebben zij voldoende tijd en mogelijkheden om mensen die (willen gaan) geloven te helpen. Mijns inziens is het voor jou het makkelijkst wanneer je in contact gebracht wordt met een voorganger van een kerk bij jou in de buurt. Meestal zijn dat heel aardige mensen, wees dus niet bang... Als je dat een goed idee vindt, kan je via Refoweb (vragen@refoweb.nl) mijn gegevens krijgen, dan zoeken we samen iemand op, oké?

Je vraagt ook nog iets over bidden. Bidden is eigenlijk spreken met God zelf. Bijzonder dat zoiets kan, we worden er zelfs voor uitgenodigd. In het gebed mag je met eigen woorden al je vragen en vreugden bij God brengen. Hij belooft ernaar te luisteren! Mooi toch?

Vooruitlopend op een contact met een voorganger zou ik je wel willen adviseren, blijf wie je bent. Houd goed contact met je familie, toon begrip voor het feit dat ze jou (nog) niet begrijpen. Wees vriendelijk en geduldig. Je hoeft je (waarschijnlijk) niet opeens anders te kleden, ook niet wanneer je een kerk bezoekt. Door gewoon jezelf te blijven en tegelijk door het contact met God innerlijk te veranderen kan je voor anderen die (nog) niet geloven veel betekenen.

Hopelijk ben je zo een beetje geholpen. Ik bid voor je en weet dat velen die dit lezen dat ook doen. Graag help ik je dus aan mensen in je omgeving die jou weer verder kunnen begeleiden. Ik hoop van je te horen...

Hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

God zoeken
1 reactie
Lecram
"Je vraagt ook nog iets over bidden. Bidden is eigenlijk spreken met God zelf. Bijzonder dat zoiets kan, we worden er zelfs voor uitgenodigd. In het gebed mag je met eigen woorden al je vragen en vreugden bij God brengen. Hij belooft ernaar te luisteren! Mooi toch?"

Als ik dan zie hoe moslims moeten bidden: afstandelijk, in het Arabisch, citerend uit standaard teksten, met angst dat zij niet geaccepteerd worden, hoe heerlijk is dan onze God, Die wij gewoon in onze eigen taal, in onze eigen woorden, zonder bang te zijn, mogen benaderen! En Hij benadert ons via de bijbel ook in onze eigen taal. God hoort inderdaad altijd en verwijt ons niet. Hij verwacht ook geen speciale rituelen of verplichtingen zoals een hoofddoek.