Uitroeien van valse godsdienst(en)

Ds. J.L. Schreuders / 1 reactie

Vraag

In de Ned. Geloofsbelijdenis art. 36 staat iets over het uitroeien van de valse godsdienst(en) . Mag dit alleen door de overheid gebeuren? Staat ergens in de Bijbel dat het ook door mensen persoonlijk mag/moet gebeuren. Ik lees in Zacharia 13:2: “Ik zal uitroeien de namen der afgoden, spreekt de Heere der Heirscharen.”

Antwoord

Beste vragensteller,

Bij de door jou aangehaalde tekst uit Zacharia staat wel uitdrukkelijk: “Ik zal uitoeien...” En die Ik is de HEERE, niet wij. Natuurlijk heeft iedereen de taak de valse godsdienst uit zijn persoonlijke leven en zoveel als mogelijk is uit zijn gezin , bedrijf, etc, uit te roeien, zoals Jakob de afgoden begroef onder de eikenboom die bij Sichem is. Dus zover als je invloedssfeer reikt, is het taak en plicht. Natuurlijk kan niet ieder individu dat gaan doen onder overheid en volk. Wij kunnen nimmer recht in eigen hand nemen. Dat is de plicht der overheden en als die nalatig zijn dan moeten wij hen op hun plicht wijzen, voor hen bidden en treuren over het feit dat God zozeer onteerd wordt in ons land. Wij mogen echter nooit eigenhandig de zaak zetten naar onze hand en zelfs niet naar Gods hand. Dat kan de Heere Zelf alleen maar doen. Wij moeten de overheden gehoorzaam zijn, voor zover zij van ons geen dingen vragen die tegen  Gods wet en het  geweten ingaan. Zelfs al zijn die overheden goddeloos hebben wij in alle andere zaken hen als dienaressen Gods te erkennen. Een slechte overheid is altijd nog beter dan helemaal geen.

Hopelijk is dit antwoord voldoende.

Ds. J. L. Schreuders

1 reactie
Antoinette
@ vragensteller.
Als aanvulling wil ik het volgende zeggen.
Bidden en vasten is een bijbels principe van God om ons land te veranderen.
Ik geloof als wij als christenen dit massaal gaan doen, dat God ons land gaat veranderen.
God is al bezig om ons land te veranderen, er zijn al heel veel christenen die bidden en vasten.
Maar met hoe meer we zijn, des te krachtiger dat het zal worden.
Wij christenen zijn de kop en niet de staart het is de bedoeling dat "de wereld"dat gaat zien.
Wil je meer weten over bidden&vasten kun je me altijd mailen:
toontjevos@hotmail.com