Vorm geven aan matigheid

Ds. P. van de Voorde / 2 reacties

Vraag

Hoe kan ik als jonge (getrouwde) vrouw vorm geven aan matigheid als vrucht van de Geest? Wat houdt het precies in wanneer dit woord ook wel vertaald wordt met zelfbeheersing? En speelt karakter hier ook een rol in?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst wil ik reageren op de wijze waarop u uw vraag formuleert. Want het is heel opmerkelijk dat er gesproken wordt over de “vrucht van de Geest”. En de vraag is hoe u daar vorm aan kunt geven. Wie geeft er nu vorm aan de vrucht van zelfbeheersing, de Geest of u? Het antwoord op deze vraag is, zo vermoed ik, een antwoord op uw vraag. Als ik vorm moet geven aan de vrucht van de Geest dan kan het wel eens heel lastig worden. Want dan ligt de taak in mijn handen om het mom van “vrucht”. Maar mogen we de vrucht van de Geest ook Zijn vrucht in ons leven laten zijn?

Ik bedoel dit. Iedereen loopt als christen tegen bepaalde zonden en tekorten aan. Iedere christen draagt de zondige natuur nog steeds in zich mee. Afhankelijk van karakter (en/of verleden) kun je tot specifieke zonden in het bijzonder verzocht worden. De vraag is hoe ik mij kan beheersen. Hoe geef ik vorm aan zelfbeheersing? Hier klinkt het Evangelie. Juist omdat zelfbeheersing een vrucht van de Geest is, mogen we die opdracht uit handen geven in het vertrouwen dat de Geest mij de kracht zal geven om mij te beheersen. Met andere woorden, Hij geeft vorm aan zelfbeheersing en wij mogen die vrucht dragen.

Wij moeten als christen zeker onszelf beheersen met betrekking tot ons geld, onze driften, enz. Maar Degene die deze taak aankan is de Heilige Geest (Ez. 36:25-27; Gal.5:16, 25 (vs. 16 is in de HSV beter vertaald dan in de SV!). Wat mij moeten doen is het dan ook in Zijn handen leggen. Door de Geest wil Christus zo niet alleen Offer zijn voor onze zonden, maar ook Verlosser van de macht van de zonde. Het komt dus in de eerste plaats aan op vertrouwen op Christus en de Geest die van Hem uitgaat en daarna doen in de kracht van de Geest. Dan gebeuren er wonderen. Dan kan er zomaar vreugde en vrijheid in je hart komen door de verbondenheid met Christus, zodat je boosheid getemperd wordt, je driften gematigd, je hebzucht verdwijnt, zonder wettisch te worden. Het Evangelie is en blijft een goede boodschap: Christus alleen is het antwoord om ons te verlossen van alles wat ons tot een zondaar maakt.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. van de Voorde, Wijngaarden

Ds. P. van de Voorde

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wijngaarden
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
2 reacties
1a2b3c
Mooi antwoord.
Lees ook eens het boek van Watchman Nee: het normale christelijk leven.
adriano313
Matigheid = beheerst en met mate.
Met mate in de zin wat goed/bevordelijk is voor jezelf of je omgeving en dat je er controle op kan uitoefenen.
Matigheid is niet de handrem er op gooien omdat het je allemaal te snel gaat als zaken bevorderlijk verlopen, . Dat heeft meer met het niveau/ manier van je eigen organiseren (vaardigheden) te maken

De Vrucht van de Heilige Geest is het karakter van onze Here Jezus Christus.
Je eigen karakter is het karakter van jezelf.
Je kan aan de karaktereigenschap Matigheid (lees vrucht van de Heilige Geest) van Jezus Christus geen vorm geven. Het ligt vast en is van Hem.

Wil je deel uitmaken van dit karakter?
“Gooi je eigen karakter overboord” en spijker het bij Hem aan het kruis, zodat het dood kan gaan.
Zijn karakter kan je ALLEEN krijgen door vervuld te worden met Zijn Geest.

Hoe ontvang jij de Heilige geest.
Door gedoopt te worden in de Heilige geest
Wie doopt jou met de Heilige Geest
Jezus Christus Zelf

Kan je zomaar gedoopt worden in de Heilige geest
Nee, je moet jezelf eerst bekeren tot Jezus Christus en Hem als jouw God en Heer aannemen.
Hiermee kies je partij voor Hem en niet meer voor satan
Want door Adam ben je van de wereld en de wereld is van de tegenpartij

Waarom kies je dan voor Jezus Christus als Heer en God
Omdat Hij gestorven is voor al onze zonden zodat we niet meer aangeklaagd kunnen worden door de tegenpartij. Je strafblad (lees zondenblad) is uit het boek des levens verdwenen
Hoe dan?
Het is met Hem al gekruisigd aan het kruis,
Mooi hé, nog voor je geboren was, was het al weg
“want door zijn striemen is ons genezing geworden”

Waarom zou Hij dat doen?
Omdat HIJ jou LIEF heeft
(ook al heb jij hem soms niet lief)
"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe"

Geloof je dit?
Ja….
Nee….
Ja, maar….

Je hoeft niets anders te doen dan tot HEM te bidden
HEERE JEZUS CHRISTUS,
Dank U wel dat U, al mijn zonden vergeef.
U bent mijn HEER en mijn GOD
Sterk mijn geloof (vertrouwen) in U
En vervul mij met Uw Geest
Want ik wil ALLEEN nog maar deel uitmaken van U en UW karakter

Ga dan voor de relatie (en misschien niet teveel voor de eigenschappen)