Teleurgesteld in Gods weg

Ds. N. den Ouden / 8 reacties

Vraag

De laatste weken loop ik geestelijk helemaal vast. Ik ben zo teleurgesteld in Gods weg. Lang heb ik Hem om een antwoord gevraagd over een stap in mijn leven die ik heel erg verlangde om te doen en waar misschien een mogelijkheid voor was. Toen gaf de Heere antwoord door Zijn Woord. Zo sterk en zo krachtig dat ik niet twijfelde dat het Gods antwoord was. Het antwoord was bevestigend. Ik heb erop vertrouwd, een half jaar lang. Hoewel iedereen mij tegensprak dat ik niet wist waar ik aan begon, geloofde ik dat de Heere mogelijkheden zou geven. Hij had het immers beloofd? Het kon alleen binnen een bepaalde periode. Maar nu is die periode voorbij. Tot het einde toe heb ik vastgehouden aan Gods Woord. Er was een mogelijkheid, maar die is vorige week helemaal afgekapt. En nu is de tijd voorbij. Wat nu? Het belemmert me geestelijk zo. Ik verlangde er zo naar om het te doen. Ik kan begijpen dat het Gods weg niet was, maar waarom zegt Hij dat dan niet? Waarom beloofde Hij iets, maar gebeurde het niet? Zijn beloften falen toch niet? Ik heb door alles heen zo vertrouwd op Gods belofte. Ik heb Hem gedankt met mijn hele hart dat Hij de weg zou banen. Ik heb gepleit op de belofte. En nu? Nu voel ik me echt bedrogen. Mijn geestelijke leven vloeit helemaal weg. Ik durf niet meer om Gods weg te vragen vanuit de Bijbel. Stel dat het weer niet doorgaat? Ik heb zoveel vragen over beslissingen. Maar ik weet niet meer hoe ik achter Gods wil moet komen. Ik durf de Bijbel niet meer te geloven. En daarbij, als ik het toch aandurf om in het gebed om een antwoord te vragen, lees ik vervolgens alleen maar oordelen in de Bijbel. Kunt u mij hier alstublieft in helpen? Een moedeloos meisje.

Antwoord

Bij het lezen van je vraag probeer ik me onwillekeurig een beeld te vormen van wat er nu concreet in je leven aan de hand (geweest) is. Had het te maken met huwelijk, vrienden, werk, zending?
Hoe dan ook: Je voelt je bedrogen door God.

Cruciaal in je mail is: “Toen gaf de Heere antwoord door Zijn Woord.” Je zou eens moeten lezen het hoofdstuk in de Redelijke Godsdienst van Brakel over het leven des geloofs op de belofte. Hij schrijft daarin dat we met een zaak bezig kunnen zijn en oprecht verlangen dat de Heere ons daarin leidt. Er komt vervolgens een gedeelte of tekst uit de Bijbel bij. We zien dat als antwoord op ons vragen en trekken de conclusie dat dat de aanwijzing is om een bepaalde weg in te slaan. We ondervinden tegelijk ook vrede en blijdschap in ons hart en mogen ons helemaal aan de Heere overgeven. Later blijkt dat het helemaal anders uitkomt, en dan begrijpen we er helemaal niets meer van.

Brakel zegt dan heel wijs dat de geestelijke gestalte die we hadden wel echt en van de Heere was, maar dat de toepassing die we maakte vanuit die tekst van onszelf was. Hij zegt: Wat betreft beloften aangaande het geestelijk leven kunnen we ons niet vergissen. Zij zijn waar. Maar in de toepassing van tijdelijke zaken kunnen we ons wel degelijk vergissen, en veel van Gods kinderen zijn er soms lange tijd door in de knoop gekomen. Wellicht is dat bij jou ook het geval.

Je verlangde er erg naar “om het te doen.” Het zal om iets gaan wat in jouw ogen goed en geoorloofd is en misschien ook iets in Gods koninkrijk. Maar ook onze verlangens moeten we aan de Heere te geven. Hij mag ermee doen wat Hij wil, en Hij weet toch beter wat goed voor ons, dan wij dat zelf weten. Er kunnen onopgeloste zaken in ons leven zijn. Ook met de zaken waar wij niet uitkomen moeten we bij de Heere komen.

Ik blijf denken dat je een verkeerde toepassing hebt gemaakt. Maar daaruit mag je niet te conclusie trekken dat de Heere onbetrouwbaar is. Ik ben er heilig van overtuigd dat als we ons restloos aan Hem overgeven, Hij het goed maakt in ons leven, langs welke weg dan ook.

Ik geloof wel dat we het bij beslissingen in ons leven, al te veel van bijzondere zaken; teksten, tekenen en voorvallen kunnen verwachten. We hebben eerlijk en nuchter omstandigheden onder ogen te zien. Ons af te vragen wat de Heere in het algemeen over zaken gebiedt en verbiedt, om dan ook biddend die weg te gaan. Het kan ook goed zijn de raad van godvrezende vrienden vragen. Maar we hebben het niet van bijzonderheden te verwachten. Dat kan de Heere soms wel doen, en er zijn treffende verhalen van, maar meestal doet Hij dat niet. Maar Hij vraagt dat wij in overgave aan Hem, doen wat onze hand vindt om te doen.

Ik hoop dat het enigszins een antwoord is!

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

8 reacties
EVA
Jammer dat je in God teleurgesteld bent, God is een God die niet liegt en die het beste met ons voor heb, zou er graag met je over door willen mailen omdat in je vraag niet duidelijk naar voren komt wat dat iets dan is en hoe God geantwoord heeft, als je dat wilt dan hoor ik van je evangelie@live.nl
printer
Beste meid,

Ik kan met je meeleven hoor! Maar, wij mensen hebben ongelooflijk weinig geduld in bepaalde zaken. Wij kunnen de Heere om geoorloofde zaken bidden en kunnen dan ,voor ons gevoel, uit een bijbel of ander goed boek een antwoord halen, en dan toch gaat het niet door. Op een zekere dag zag ik een vacature voor een bepaalde baan, ik had hier jaren om gebeden en dacht dit is bestuurd. Goede gesprekken, door na de laatste ronde, kortom alles zat mee. Maar toch, de Heere brak het af. Nu mag ik zeggen : U deed het goed!
Hoe vaak hebben wij niet de Heere teleurgesteld met ons leven, hoe durven wij dan Hem ter verantwoording roepen! Kind, bid toch of de Heere je genade wil geven om het met Hem eens te worden.
De Heere laat geen oprechte bidder staan hoor, alleen wees geduldig meid.

Een hartelijke groet,

Eric
adriano313
Iemand gaf mij eens het advies

Hoe dicht sta je bij de Here Jezus Christus?
Waar maak je dan ECHT druk om?
Je bestemming ligt al vast (ps 139)
alleen nu moet jij gaan groeien
In HEM

Let daarom op je uitspraken...
Ga niet roepen, klagen, ontmoedigen, dippen, bla bla bla
Het volk van israel moest juist HIERDOOR langer in de woestijn (plek van onvreugde) vertoeven.
Terwijl God toch echt andere bedoelingen had...

God stelt niet teleur (ps 138)
Alleen begrijpt je nog niet precies wat Hij wil
iedereen heeft zo zijn eigen leer- en wandeltraject
Blijf daarom ook zo dicht mogelijk bij HEM
en praat met HEM over je ervaringen en gevoelens
Hij hoort je en weet wat je nodig hebt om te groeien
en geeft je te drinken als je dorst hebt

Blijf vertrouwen
saisem
(s) moedeloos meisje,

De rede dat je alleen maar oordelen in de Bijbel leest komt omdat je God veroordeeld.Het is God die jou dit toont.

siassem
Catherine
Mooi Adriano !!
Kornelie
Ook ik dacht eens de weg te gaan die de Heere voor mij baande, beloften uit Zijn Woord, psalmen, enz. enz., ik geloofde vast maar helaas liep het ook bij mij anders...
Achteraf zie ik dat ik al te graag teksten toepaste die in mijn straatje te pas kwamen en anderen liet liggen.
Het was níet de weg van God, het was mijn eigen geplaveide paadje, maar het liep dood.
Grote teleurstelling toen, nu zie ik dat het goed was dat die weg dood liep.
Catherine
@Kornelie: wat fijn dat je dat achteraf kon zien ! Gods weg gaat soms geheel "tegen het vlees" in. Wij menen te denken wat goed voor ons is. Maar Hij kan in Zijn wijsheid iets heel anders beslissen. Dan kunnen we bidden: God ik begrijp Uw weg niet, U ziet mijn verdriet hierover, maar wilt U mij laten buigen onder Uw eis ! En dan wordt de weg makkelijker ! Je hoeft nl niet alleen.
Catherine
Toevoeging: lees de geschiedenis van Jona !