(...) Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen...

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Romeinen 8: 31 en 32: “Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?” Wie worden er bedoeld met “ons allen” in vers 32? Als hier alle mensen mee worden bedoeld klopt de uitverkiezing toch niet, want dat zou dan betekenen dat God zijn Zoon heeft overgegeven voor alle mensen? En als het niet om alle mensen gaat, om wie gaat het in deze tekst dan wel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het lijkt me dat zowel Romeinen 8 als de hele Romeinenbrief duidelijk maakt wie deze “ons” zijn. Romeinen 8 noemt in vers 4 heel duidelijk wie dat zijn als er staat  “...ons, die niet naar het vlees wandelen maar naar de Geest.” Ook vers 1 en 9 omschrijven wie dat zijn. Zie ook vers 23 waar staat: “...wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben.”

Ook de aanhef in Romeinen 1 vers 7 geeft aan wie Paulus bedoelt “(aan) allen die te Rome zijt, geliefden Gods en geroepen heiligen.” Dat zijn dus inderdaad niet alle mensen, maar de gemeente, benoemd naar wat zij in wezen is en behoort te zijn. In die Gemeenten kan/zal ook kaf tussen het koren zijn, maar in wezen is de gemeente zoals Paulus haar hier en in andere brieven aanspreekt.

Ds. D. Breure

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kockengen