Blijven luisteren naar Kylie

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 2 reacties

Vraag

Aan de heer Van Heijningen. Dank u voor het beantwoorden van mijn eerdere vraag. Na het herhaaldelijk lezen van uw antwoord en de vele reacties (waar ik overigens dankbaar voor ben), heb ik besloten te blijven luisteren naar de muziek van Kylie Minogue, omdat ik nu eenmaal veel plezier beleef aan vrolijke popmuziek en ik zelf de indruk heb dat in het brede scala aan vrouwelijke popzangeressen Kylie ''het braafste kindje uit de klas'' is. Wat ik mij afvraag, is of het daadwerkelijk een zonde is om te genieten van deze muziek. Ik kan er oprecht blij van worden, luister iedere dag, en heb ontzettend veel plezier tijdens haar concerten. Ik wil de Heere dienen, maar ik heb vaak het idee dat de Heere ook graag wil dat wij af en toe gewoon plezier hebben. Het is toch onmogelijk om 24 uur per dag alleen maar bezig te zijn met het geloof? Wat dus eigenlijk mijn vraag is: is het echt zonde om, zolang je maar genoeg bezig bent met het geloof, ook te kunnen genieten van het 'wereldse' plezier dat een CD of concert van Kylie mij brengt? Ben ik hierdoor van het pad af, of is dit te combineren? Ik hoop dat laatste, omdat ik het heel moeilijk vind om te geloven dat de Heere zo rigoreus wil 'voorkomen' (niet oneerbiedig bedoeld, ik weet gewoon geen betere term) dat we het op aarde ook fijn hebben.

Antwoord

Beste vriend(in),

Dank voor je reactie op mijn antwoord op je vorige vraag. Ik ga dat niet overdoen. Wat ik toen geschreven heb, en trouwens ook wat velen eronder hebben gevoegd, geeft denk ik al duidelijk een richting aan. In mijn antwoord heb ik je een paar vragen gesteld, waarop ik nog geen duidelijk antwoord heb. Wie is God voor jou? Wat betekent geloven voor jou? Geloof je echt of doe je mee voor de vorm en zoek je naar de grens van wat nog net wel mag...

Je wilt de Heere dienen zeg je, is dat het hoogste doel in je leven? Omdat ik je niet ken en deze vragen voor mij open zijn, vind ik het moeilijk om te reageren.

Uit je vraag wil ik een paar dingen halen: mag je genieten als christen? Een christen is een levensgenieter. Zie 1 Petrus 3: 10: "Wie het leven wil liefhebben en goede dagen zien, die moet zijn tong weerhouden van het kwaad en zijn lippen van het spreken van bedrog en die moet zich afkeren van het kwade en het goede doen." Als je echt wil genieten, zo staat hier, doe dan wat God vraagt. Een christen geniet van God en van wat Hij geeft. Dat is echt genieten en dat duurt niet een tijdje, maar dat duurt eeuwig.

Je kan als mens echter ook genieten van de zonde (zie Hebr. 11:25). Dat is slechts voor een tijd. Dat duurt maar even. Wanneer ik geniet van God en wanneer ik leef met God, dan geniet ik voor eeuwig. Als ik geniet van de zonde dan duurt het maar kort. Ik zou zeggen geniet van God, geniet van alles wat Hij geeft. Geniet niet van de zonde en de zondige wereld. Doe als Mozes, zoals aangehaald in Hebr. 11:25.

God zoekt ons eeuwig geluk en omdat te bereiken zou het best kunnen dat we op aarde een tijdje wat minder genieten dan anderen. In Lukas 16 lees je van de rijke man en arme Lazarus. De rijke genoot in de tijd, de arme in de eeuwigheid. Als God ons iets ontzegt dan doet Hij dat voor ons bestwil. Hij wil niet dat ik en dat jij verloren gaat.

Voor het huis waar wij wonen is een drukke weg. Mijn kinderen mogen daar niet op spelen. Soms lijkt hen dat wel aantrekkelijk, maar ik als ouder weet dat het dan verkeerd afloopt. Ik verbied mijn kinderen dingen uit liefde. Zo is God ook. Hij wil ons niet laten genieten van verkeerde dingen. Hij wil ook niet dat ik goede dingen in plaats van Hem stel. Hij wil Zelf de eerste plaats in ons leven innemen. Ook als goede dingen voor mij te belangrijk worden, wil Hij dat ik afstand ervan neem.

Wanneer ik je vraag zo lees, zou ik je nogmaals willen vragen, neem nu eens afstand van deze muziek. Draai twee weken deze muziek niet meer. Wat doet dat met je? Ben je er soms afhankelijk van? Dat is nooit goed. Kan je zonder? Doe het dan. Zoek niet de grens op van wat wel en niet kan. Laat God je vreugde zijn. Denk na over wie Hij is en wat Hij je geeft. Verblijd u in de Heere, zegt Paulus in Filippenzen 4. Dat is echte vreugde.

Over de muziek van Kylie is genoeg geschreven denk ik. Ik schrijf jou niet een wet of gedragsregel voor. Ik wil je vragen eerlijk te zijn voor Gods aangezicht. Ik denk aan het gebed uit Psalm 139: 23 en 24: "Doorgrond mij o God en ken mij en als er bij mij een schadelijke weg is, leidt me op de eeuwige weg." Dat gebed hebben we allemaal, elke keer weer nodig, ik ook trouwens.

Ik wens je een vreugdevol leven toe, een leven waarin je geniet van God. Gods aangezicht geeft vrolijkheid en licht (Ps 97).

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

popmuziek
2 reacties
matthew
je kunt niet van 2 walletjes eten de Heere wat en de wereld wat!!
Het is of God of de wereld, de duivel wil je wijs maken dat het wel kan, geloof hem niet!!.

Er is zoveel mooie christelijke muziek waarbij je je echt Thuis kunt voelen. en ga niet op het randje lopen, want dat is levensgevaarlijk. Ik luister deze muziek (niet)meer en ik geniet gewoon van andere (christelijke) muziek. ik wil niet eens meer naar popmuziek luisteren.
matthew
http://songteksten.net/lyric/294/41564/kylie-minogue/better-the-devil-you-know.html

http://songteksten.net/lyric/294/9901/kylie-minogue/on-a-night-like-this.html

http://songteksten.net/lyric/294/36071/kylie-minogue/red-blooded-woman.html

oordeel zelf