Kolonisten van Catan door 999 Games

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Steeds vaker word ik (eerst daarbuiten) ook in orthodox-christelijke omgeving, zoals gezinnen en zelfs verenigingen, geconfronteerd met spellen van 999 Games. Ik vind het beeldmerk verdacht (een joker). Mede omdat, als je de doos omkeert, uiteraard het getal 666 verschijnt. Spellen als "de kolonisten van Catan" (c=s satan) en "weerwolven" blijken gemeengoed te zijn. In de eerste instantie schrok ik daarvan, waarna dit plaatsnam voor vertrouwen in "alle mensen die het ook deden". Ik deed dus ook mee. En het was leuk! Maar bij 'kolonisten' is er een zwarte rover die geactiveerd wordt op het moment dat men 7 gooit. Bij 'weerwolven' is de dood ook aanwezig. Voorts kwam ik op de site van 999 Games ook spellen tegen over de occulte film Lord of the Rings. Ik heb persoonlijk mijn bedenkingen bij dit alles, maar die zijn alleen gefundeerd op gevoel. Nu zegt de Bijbel ons dat we het dan niet moeten doen. Dit kan natuurlijk veel beter als je mensen in je omgeving daar op aan kunt spreken. Graag zou ik dit met een goede onderbouwing doen, zeker omdat zoiets vaak weggewuifd wordt met een: "niet zo zwaar doen", ofzo. Mijn vragen dus: 1. Wat is 999 Games voor iets? 2. Is het spel 'Kolonisten van Catan?' onschuldig of occult? 3. Idem dito voor 'Weerwolven'?

Antwoord

Beste vriend(in),

Hartelijk dank voor je vraag. Een interessante, maar tegelijk moeilijke vraag. Je zult van mij niet een pasklaar antwoord krijgen, maar ik wil je alleen een denkrichting aangeven.

Enige jaren geleden stond onderstaand ingezonden stuk in het blad Visie van de Evangelische Omroep.

"In Visie 3 kwam ik een artikel tegen over de Kolonisten van Catan. Is de redactie zich bewust van de occulte achtergronden van dit spel? Alleen al het logo van 999 (omgedraaid = 666!) games, een duivels figuur! Alles aan dit figuur komt uit op het getal 6. De punten van de muts zijn er 6, het aantal bellen is 6, de dobbelstenen komen steeds op 6 uit, 6 vingers die zichtbaar zijn (Op.13:18). In het spel is het getal 7 het ongeluksgetal (Op.5:6). In verschillende landen wordt de C uitgesproken als S, ook in onze eigen taal. (bijv. centrum). Het wordt dan dus Kolonisten van satan. De uitgever is Kosmos in Duitsland (http://www.kosmos.de/). Dit bedrijf geeft allerlei andere occulte spellen en boeken uit. De bron is dus al verdacht. De satan heeft ook hier weer een weg gevonden om in de (christelijke) huiskamers in te breken (1 Petr.5:8). Ik hoop en bid, dat er tijdig alarm wordt geslagen. We hopen, dat dit stukje ertoe bijdraagt, dat dit spel uit christelijke huizen verwijderd wordt!"

De schrijver van dit ingezonden stuk denkt grotendeels hetzelfde als jij. Hij noemt nog enkele andere argumenten. Wat mij persoonlijk zwaar weegt is de uitgever. Als werkelijk aangetoond kan worden dat deze uitgever veel occulte spellen en boeken uitgeeft, mogen we ook wat betreft dit spel op onze hoede zijn. Satan heeft niets liever dan dat we hem zien als iemand met wie we een spelletje kunnen spelen, als iemand die we niet serieus hoeven nemen. Als hem dat via dit spel (een beetje) lukt, is hij daar blij mee. Satan is echter niet iemand om mee te spelen, maar om tegen te strijden (zie Efeze 6)

Persoonlijk zou ik dan ook erg terughoudend zijn om dit spel te spelen. Tegelijk weet ik dat vele christenen dit onwetend wel zullen doen. Vaak zijn evangelische christenen meer alert op occulte zaken  als wij. Dat zou in sommige gevallen wel eens overdreven kunnen zijn, maar zijn wij soms niet te nuchter? In het NT komen we telkens tegen dat we geen gemeenschap moeten hebben met de boze. Dat gaat ook over hele praktische dingen.

In Kolossenzen 2:15 lezen we dat Jezus aan het kruis de satan zijn wapenuitrusting heeft ontnomen en over hem heeft getriomfeerd. Je zou zelfs kunnen zeggen dat Jezus hem bespot heeft. Wij mogen in ons leven in navolging van Hem dat soms ook doen. Ik denk dan aan Luther die ondanks dat hij vaak ontzettend last had van aanvechtingen van satan, hem tegelijk ook kon bespotten. Laten we in heel ons leven alert zijn op satan die rondgaat als een briesende leeuw. Schuil maar dicht bij Jezus, Die hem overwonnen heeft.

Aan degenen die dit spel wel spelen en denken dat daar niets mis mee is, zou ik willen vragen: overweeg dit eens voor Gods aangezicht. Zet je argumenten eens op een rij en overweeg ook eens de oproep: "onthoud u van alle schijn des kwaads" (1 Thess 5:22).

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

occultspelletjes