Jong aan de zelfbevrediging

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 3 reacties

Vraag

Ik doe mijn hele leven al aan zelfbevrediging. Als klein kind deed ik het al, hoewel ik toen niet wist dat het met seksualiteit te maken had. Wat kunnen mogelijkerwijs redenen zijn dat zelfbevrediging al op zo'n jonge leeftijd begint?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als kinderen al vroeg bezig zijn met zelfbevrediging, hebben ze dat meestal bij toeval ontdekt. Bijvoorbeeld doordat ze met hun geslachtsdelen ergens langs schuurden en ontdekten dat dit een prettig gevoel gaf. En dat heeft dan inderdaad nog helemaal niets met seksualiteit te maken.

Als jonge kinderen steeds bezig blijven met het opwekken van, zoeken naar dat prettige gevoel dat zelfbevrediging geeft, komt dat vaak omdat ze op zoek zijn naar gevoelens van troost, warmte. En de oorzaak daarvan kan liggen in het feit dat ze dat thuis te weinig krijgen. Een kind dat bij zijn ouders voldoende ruimte krijgt om zijn emoties te uiten, begrip en troost krijgt voor moeilijke of pijnlijke emoties, zal minder de behoefte hebben dat te zoeken in zelfbevrediging. Waardoor ook de kans dat zelfbevrediging in een verslaving uitloopt kleiner wordt.

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

friemelen
3 reacties
Orchidee
Beste vragentsteller;

Gods zegen toegewenst!
cbl
Iets wat je aangeleerd hebt, kun je ook afleren !
eduard1
@cbl: daar heb je gelijk aan, maar zelfbevrediging is wel iets anders, dat is een zonde waar de duivel achter zit, dus "iets wat je aangeleerd hebt, kun je ook afleren" is te kort door de bocht.
Ben je zelf weleens ergens aan verslaafd geweest? Dan weet je hoe onmogelijk het is om daar in eigen kracht vanaf te komen.

Vraagsteller: mijn advies is: zoek z.s.m. professionele hulp. En dan niet van iemand die in de hulpverlening blijft hangen op het gedragsniveau, en je alleen , goedbedoeld, 'trucjes en technieken' leert, maar die iemand die kennis en ervaring heeft in geestelijke strijd, want dat is het.

google eens op cpc/dehoop bijvoorbeeld