Verloren zondaar

Ds. M. Baan / 3 reacties

Vraag

Vaak wordt gesproken over een verloren zondaar. Een teken dat God in een mens werkt is dat hij of zij een verloren zondaar wordt. Wat wordt hier precies mee bedoeld?

Antwoord

Inderdaad wordt wel eens heel duidelijk gesteld, dat een mens een verloren zondaar moet worden. Wat wordt daar mee bedoeld? Wel, ieder mens is zondaar. Maar van nature weet die mens dat niet. Hij is door de verduistering van zijn verstand (gevolg van de zondeval) blind voor dit feit. Is een mens rechtzinnig kerkelijk, dat weet hij met zijn verstand wel dat hij zondaar is. Maar hij beleeft dat niet zo. Daar moet hij aan ontdekt worden.

Hoe gebeurt die ontdekking? Moet de mens dat zelf op de één of andere manier bewerken? Nee, dat is het werk van de Heilige Geest. En hoe realiseert de Heilige Geest die ontdekking aan de zonde? Door de verkondiging van Gods Woord. Dat is de normale weg. Maar wanneer weet je nu dat je door de Heilige Geest inderdaad ontdekt bent aan de zonde? Met andere woorden: wanneer is die zondekennis voldoende?

Het antwoord op die vragen is heel simpel. Als een mens helemaal geen gerechtigheid meer over heeft gehouden en als hij de toevlucht leert nemen tot Christus, dan is zijn zondekennis voldoende. En hoeveel zondekennis is dat dan? Precies zoveel, dat hij een verloren zondaar is die door het geloof in de Zaligmaker al zijn heil mag vinden. En dat is genoeg!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan

3 reacties
Roozemond
Een mens zonder God is een verloren zondaar/zondares.
God verlangt er echter naar dat de gemeenschap met de mens hersteld wordt.
Ik hoor verschillende mensen wel eens zeggen: bekering betekent in eigen oog groter zondaar worden. Ik heb moeite met deze uitspraak. Zodra we wedergeboren zijn, zijn we in Hem een nieuwe schepping, ziet het oude is voorbijgegaan, het is alles nieuw geworden. Dus voorwaarts christenen: heb je hoofd omhoog, want de Koning komt....

Sluit misschien niet helemaal aan bij de vraag, maar ik had behoefte om het even te delen.
Maartje
@Roozemond,

Inderdaad verlangt de Heere er naar dat verloren zondaren tot Hem komen en weer hersteld worden in Zijn gemeenschap. En wedergeborenen zijn een nieuwe schepping.
Met de uitspraak dat we na de wedergeboorte groter zondaar worden in eigen oog wordt bedoeld hoe dat we dat meer en meer gaan inleven wie we VAN ONSZELF zijn. Vlees blijft zondig vlees en wordt niet herschapen, maar moet gekruisigd worden. Zo krijgen we Christus des te meer nodig.
Maar IN CHRISTUS zijn we meer dan overwinnaars. Dus aan de ene kant steeds meer leren wie we zelf zijn en blijven en aan de andere kant gaat Christus meer en meer schitteren en gaan we meer Zijn beeld vertonen.

Dus als dat zo ligt: Hef je hoofd omhoog, want de Koning komt!
eduard1
Mooie aanvulling, Maartje!