Biseksueel en getrouwd

W.E. (Wilbert) Weerd / Geen reacties

Vraag

Ik ben al een behoorlijk tijdje getrouwd met een ontzettend lieve vrouw. Ook hebben we een paar kinderen. Op seksueel terrein is het leven thuis eentonig. Weinig variatie zeg maar. Vanaf mijn puberteit heb ik interesse in mannen. Een jaar of vier terug heb ik daar vooreerst daadwerkelijk kennis mee gemaakt. In mijn puberteit wel met verschillende jongens gemasturbeerd maar verder niks. Nu is het er dan dus toch echt van gekomen.

Ik moet zeggen dat het goed voelt op het moment dat ik daarmee bezig ben. Wanneer ik dan thuiskom voel ik mij weer heftiger aangetrokken tot m’n vrouw. Ik denk dat ik geen homo ben maar wel biseksueel. Ik kan echt niet verliefd worden op iemand van hetzelfde geslacht, maar voel me wel tot hem aangetrokken.

In de kerk wordt daar tegen gewaarschuwd. Ik heb begrepen dat je niet bekeerd kan worden als “mannen bij mannen liggen.” Maar als ik een periode op dat gebied zonder zit dan moet ik gewoon weer.  Dan voel ik me ongelukkig. Ook naar m’n vrouw toe. Wanneer ik dan een mannelijke date heb gehad heb ik weer energie. Wat moet ik nu? Kan ik echt niet meer bekeerd worden? Moet ik dit met mijn vrouw bespreekbaar maken of juist niet?

Antwoord

Beste vragensteller,

De oproep en uitnodiging tot bekering is voor de zondaar. Dus kan je bekeerd worden? Zeer zeker! Dat is de hele reden van Jezus Zijn komst, prediking, sterven, opstanding, hemelvaart en terugkomst. Om de mensheid met Zijn Vader te verzoenen. Gered word je door geloof en niet door werken. Echter schrijft Paulus heel duidelijk aan christenen dat geen enkele ontuchtpleger, afgodendienaar, overspeler, schandknaap, mannen die met mannen slapen, dief, hebzuchtige, dronkaard, lasteraar en rover het Koninkrijk van God zal beërven (naar 1 Korinthe 6:9). Een waarschuwing waar christenen van doordrongen moeten zijn, zoals Paulus ook schrijft in Galaten 5 en Efeze 5.

De grote verandering die bij christenen heeft plaatsgevonden is dat ze zijn schoongewassen, zijn geheiligd en zijn gerechtvaardigd, in de Naam van de Heere Jezus en door de Geest van onze God. Merk op dat ze niet zichzelf hebben schoongewassen, zichzelf apart gezet hebben of zichzelf gerechtvaardigd hebben. Het is in de Naam van Jezus en Zijn Geest waardoor dit tot stand is gekomen. Hierin ligt dan ook een sleutel. Dat het door de kracht van Zijn naam en Zijn Geest mogelijk is je oude leven achter je te laten en op te staan in een nieuw leven met Christus. Waarin je niet meer voor jezelf leeft en van jezelf bent maar voor Hem en van Hem bent. Inclusief je lichaam die Hem toegewijd is en ook van Hem. Inclusief je seksualiteit en al je pijn, schaamte en schuld. Dat relativeert gelijk ook de kracht en macht van de zonde in ons leven omdat we niet meer door het vlees hoeven te leven, maar door de Geest mogen wandelen. Er is vrijheid als het niet meer om jezelf gaat maar je geliefd bent door God de Vader.

Je kunt wel weten wat het goede is, het goede ook wel willen maar via je verstand, je kennis en je wil kan je geen goed mens worden. Dat maakt Paulus heel duidelijk in Romeinen 7 als hij uitroept: “Wie kan mij verlossen van die lichaam des doods?” Zijn wilskracht kon hem niet redden, zijn kennis niet, zijn inspanningen om de wet te houden ook niet. Hij had iemand nodig die sterker is dan de zonde, dan ons sterfelijk lichaam die hem wilde verlossen. Dat vond Paulus in Christus. De veroordeling weggenomen om nu door de Geest te leven. Niets anders, seks, geld, aanzien, de wet, kon hem het leven geven.

Nu is er veel te doen om je vraag van seksuele geaardheid, biseksualiteit en de huidige cultuur en tijd waarin je jezelf moet kunnen zijn, je gevoelens niet moet onderdrukken en de teksten van Paulus worden gezien als: niet van deze tijd en op allerlei manieren worden verdraaid om te passen in de opvattingen van de tegenwoordige tijd. De kerk die waarschuwt voor homoseksueel gedrag heeft veel mannen en vrouwen die zich aangetrokken voelen tot hetzelfde geslacht tot wanhoop gebracht. Alsof de Bijbel leert dat vrijheid vooral is dat je iets niet doet en je je gevoelens moet onderdrukken om God daarmee een plezier te doen. Dat is een simplificatie van de werkelijkheid. De mens is zo complex en zeker seksualiteit is dat nog veel meer.

Je omschrijving van je seksuele gedrag is enigszins vaag. Wat je omschrijft is dat je aantrekkingskracht naar hetzelfde geslacht zich in je puberteit uitte door met verschillende jongens masturberen (hen manueel te bevredigen en bevredigd te worden) en verder niet. Nu is het er toch echt van gekomen, schrijf je, en dan neem ik aan dat je geslachtsverkeer hebt gehad met één of meerdere mannen tijdens seksdates. Daar weet je vrouw niet van als ik het goed begrijp. Je hebt dus voor je gevoel seks met mannen nodig om niet ongelukkig te zijn en weer energie te krijgen.

Wat je nu moet hangt allereerst af wat jij zelf wilt. Wil jij zo doorleven en waarom zou je dat wel of niet willen? Want anders zou een antwoord op de vraag: wat je moet een wet of gebod zijn die je dan krampachtig zou moeten gaan vervullen. Wat ik je zou gunnen of toewensen is dat je in vrijheid mag leven zonder geheimen. Vroeg of laat zullen toch alle geheimen bekend worden. Daarnaast zou ik je gunnen dat je kwetsbaar kunt zijn over de achterliggende betekenis van seks met mannen en wat je daarin zoekt en vindt. En vervolgens ook zou ik willen weten wie Jezus voor je is en wat Hij voor je betekent. Speelt Hij enige rol van betekenis in je leven of leef je je leven vooral naar eigen inzicht en behoeftes. Zonder Hem maakt het toch niet zoveel uit hoe je leeft en wat je doet, want dat kan je niet anders dan voor jezelf leven. Is er een diepere dorst en nood in je leven?

Moet je vrouw dit weten? Ja, in en uit principe wel. Je hebt haar trouw beloofd en dat ben je haar op meerdere terreinen niet. Jij hebt niet het recht te besluiten voor haar wat ze wel en niet mag weten omdat dit altijd jouw belang zal dienen en niet de hare (hoewel de meeste mensen die ontrouw zijn zichzelf wat anders wijs maken en voor de ander besluiten dat het beter voor de ander is om onwetend te zijn). Dat kan wel een flinke crisis geven waarvoor je veel hulp en ondersteuning nodig zal hebben.

Dan zal je een reis kunnen maken naar de betekenis van seksualiteit in je leven, de energie en geluk die je vindt in seks met mannen en waarom dat zo is. En bovenal wat God met jou leven wil. Weet boven alles dat Hij gekomen is om te redden. Echte energie is niet in seks te vinden. Echt geluk nooit in seks. Seks kan veel, maar ons niet vervullen zoals geloven in Hem dat kan. Seks vervult nooit je diepste dorst, want wij mensen zijn voor veel meer gemaakt dan seks. Seksuele onthouding zonder Zijn kracht eindigt altijd in repressie, kramp en teleurstelling, waardoor het geloof van velen schipbreuk heeft geleden.

Groet,
Wilbert Weerd

Lees meer artikelen over:

biseksueel