Seksualiteit een ramp

Eleos / 5 reacties

Vraag

Mijn vrouw en ik zijn de 40 inmiddels ruim gepasseerd. Ruim 20 jaar getrouwd en een prachtig stel kinderen. Seksualiteit is altijd een niet bespreekbaar onderwerp geweest en is inmiddels voor mij een ramp geworden. Mijn vrouw vindt seksueel contact niet prettig. Het was hooguit functioneel om kinderen te krijgen en nu is het volgens haar gezien onze leeftijd niet meer nodig (de laatste keer lichamelijk contact was vijf jaar geleden!). Ik ben al die tijd gespaard om alternatieve wegen te zoeken, maar de psychische belasting is gigantisch, dag in dag uit. Hulp zoeken vindt ze absoluut onnodig. We leven zoals zij wil leven, dus ze heeft geen probleem en dan hoeft er dus niets opgelost te worden. Voor mij is seksualiteit daarmee inmiddels een enorme ‘belasting’ geworden en dat wordt nog steeds erger. Hoe verlos ik me daaruit?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als ik uw vraag en de uitleg daarbij zo eens lees, kan ik me voorstellen dat u zich belast voelt. Dat kan door het gemis van seksueel contact of door het probleem dat uw vrouw geen rekening kan houden met wat u graag wil. U noemt vooral het eerste. Maar ik vraag me af of het andere ook een rol speelt. Wanneer dat voor u helder is, is de volgende vraag of u daar met uw vrouw over kunt praten. Over wat het voor u betekent dat zij geen lichamelijke intimiteit wil hebben, terwijl u dat wel graag wilt. Ik ben ook wel benieuwd ernaar of u van haar begrijpt waardoor zij niet veel op heeft met seksualiteit, of u daar wel eens met haar over praat. In wat u schrijft, klinkt het alsof u het niet zo goed snapt van haar.

U begrijpt wellicht dat de antwoorden op de vragen die ik stel van allerlei aard zouden kunnen zijn. Dus ik weet niet zo goed met wat voor soort probleem we hier te maken hebben. Met een relatieprobleem? Of hebt u een assertiviteitsprobleem (lukt het u moeilijk om uw gevoel aan uw vrouw duidelijk te maken)? Of heeft uw vrouw dat (kan zij niet goed aan u uitleggen wat voor haar niet prettig is aan seksualiteit)? Of heeft uw vrouw andere problemen die het haar moeilijk cq onmogelijk maken om aan uw wensen tegemoet te komen? En zou zij daar verder mee willen komen?

U hebt niet noodzakelijk een probleem met uw seksualiteit. In ieder geval is er sprake van seksueel verlangen. Alleen - u kunt dat tot nu toe niet bevredigd krijgen binnen de intimiteit van de relatie met uw vrouw. Het beste wat u om te beginnen kunt doen is met haar erover te praten. Om meer erover te weten te komen waarom zij geen lichamelijke intimiteit wil, en om duidelijk te maken wat seksualiteit voor u betekent.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Eleos

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
5 reacties
Gerteke
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen.</i>
Nen
Dit is echt wel erg voor de betreffende man. Misschien ook voor de vrouw, afhankelijk van haar redenen/ervaringen. Duidelijk is dat hier iets niet klopt.
Want heeft God seksualiteit niet juist gegeven om als man en vrouw de diepe eenheid te ervaren, te genieten van en met elkaar!? Ook na/buiten het krijgen van kinderen. Ik vind het echt naar voor deze man en hoop dat hij hier uit gaat komen. Goed dat hij deze vraag stelt, hij is vast niet de enige die hiermee loopt. Ik zou ook zeggen: zoek zelf hulp, dan maar zonder vrouw. Want dit patroon is disfunctioneel en hij heeft er last van! Maar vergeet ook niet de Here te zoeken die juist hierin jullie tegemoet wil komen.
Rianne1357
Ja, helemaal eens met het antwoord. moeilijk je weet de diepste oorzaak niet vanaf het begin. als het goed is, is er van af het begin samen een verlangen naar 1heid met elkaar op elk vlak. geestelijk maar ook lichamelijk. het is niet het belangrijkste, maar de Heere heeft ons zo wel geschapen. en als het anders is, en dan al zo lang?? wacht niet om professionele hulp te vragen. maar ook vooral samen te praten. ik denk dat beiden zowel man als vrouw recht hebben op elkaars wel of niet verlangen ect te weten daarvoor ben je getrouwd, geen geheimen. en eerlijk is eerlijk dit lijkt erg pijnlijk een broer en zus verhouding. en dat is niet zo las we geschapen zijn voor elkaar. bid om hulp en kracht van Boven, bis samen! leg samen je noden zorgen en intiemste gedachten voor de Heere en elkaar neer. dan zal jullie huwelijk 10 x beter en mooier worden. veel sterkte allebei! een hartelijke groet ook van een evenoud echtpaar ongeveer.
Orchidee
Beste vragensteller;
Graag wil ik iets persoonlijks met je delen.

Wij zijn een jong getrouwd stel inmiddels ruim 3 jaar getrouwd.
Sinds de geboorte van onze zoon was en is de sexualiteit niet prettig.
Ik bedoel hier niet de techniek/ daad op zich maar meer het samenzijn en het aandacht geven aan mijn man.
Aan mijn man lag/ ligt het overigens niet, maar het staat mij tegen en zie er ook tegen op.
Dit omdat er in mijn eigen lichaam niets gebeurd qua opgewonde lichamelijke reactie, je opgewonden voelen, het gevoel hebben dat je er mag zijn voor je echgenoot omdat God je zo gemaakt heeft, er speelt een hoop onzekerheid over bepaalde dingen.
Misschien dat dit ook diep van binen speelt bij je vrouw?
Nu hebben wij therapie bij een sexuologe en het gaat de goede richting op.

Ik wens je en bid jullie samen Gods hulp en zegen toe en ook dat je vrouw vrijmoedigheid mag krijgen om ook eventueel samen met je in therapie te gaan en dat ook bij haar dingen zullen genezen van binnen dat ze er ook weer voor jouw en jullie samen wil zijn op lichamelijk gebied.
Heel veel sterkte en liefde voor je vrouw toegewenst.
Rianne1357
Wat mooi eerlijk Orchidee dat je zo op deze manier tot hulp kan en wil zijn.
En moedig dat je naar een sexuologe samen bent gestapt. fijn dat het helpt.
een HGr!