Kluizenaarsschap

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Hoe wordt er in de Bijbel gedacht over eenzaamheid in de zin van kluizenaarsschap (dus vrijwillige eenzaamheid)?

Antwoord

De mens is niet geschapen om alleen te zijn. In het begin van de Bijbel staat, dat het niet goed is dat de mens alleen zij. Nodig is dat je in verbondenheid met God en met je naaste leeft. Nergens beveelt de Bijbel ons het kluizenaarsschap aan. In de Middeleeuwen kwam er wel een beweging op gang, waarin men bewust de eenzaamheid zocht. Luther -die uit eigen ervaring kon spreken- heeft zich er radicaal tegen verzet.

Aan de andere kant is het erg nuttig en nodig om op bepaalde momenten alleen te zijn. De Heere Jezus zonderde Zich ook steeds weer af voor het gebed. Hij zei ook dat het voor ons nodig is om in de binnenkamer te gaan en om daar de Heere te zoeken. Het leven is vaak erg druk en jachtig, zodat er haast geen momenten zijn waarin we alleen zijn met God. Stille tijd moet eigenlijk een vast punt zijn in onze agenda. De accu van ons leven moet steeds weer opgeladen worden.

Ds. W. G. Hulsman